Mothers' Korean Language Ability and Preschoolers' Language Development in Multi-cultural Families

다문화가정 어머니의 한국어능력과 유아기 자녀의 언어발달

  • Woo, Hyun-Kyung (Department of Child Development & Family Studies, Seoul National University) ;
  • Juong, Hyun-Sim (Department of Child Development & Family Studies, Seoul National University) ;
  • Choi, Na-Ya ;
  • Yi, Soon-Hyung (Department of Child Development & Family Studies, Seoul National University) ;
  • Lee, Gang-Yi (Department of Child Development & Family Studies, Seoul National University)
  • 우현경 (서울대학교 아동가족학과) ;
  • 정현심 (서울대학교 아동가족학과) ;
  • 최나야 (가톨릭대학교 아동학과) ;
  • 이순형 (서울대학교 아동가족학과) ;
  • 이강이 (서울대학교 아동가족학과)
  • Received : 2008.12.31
  • Accepted : 2009.05.07
  • Published : 2009.06.30

Abstract

Relationships between immigrant mothers' Korean language ability and preschoolers' language development in multi-cultural families were studied with 91 mothers and their children. Language capacity of mothers and children was measured by receptive and expressive vocabulary test, sentence comprehension test and two kinds of reading tests. Results showed that mothers' level of comprehension was relatively low but their reading ability was higher than that of elementary school first-grade Korean students. Comprehension of children in multi-cultural families with non-immigrant counterparts showed a lower level of language ability. Mother's level of expressive vocabulary, receptive vocabulary and reading ability correlated with children's language development. These results indicate a relationship between children's delayed language development in multi-cultural families and mother's low proficiency in Korean language.

Keywords

References

  1. 김민화. 신혜은(2008). 다문화가정 취학 전 유아 한국어교육 지원을 위한 기초연구. 아동학회지, 29(2), 155-176.
  2. 김선정(2007). 결혼 이주 여성을 위한 한국어 교육. 이중언어학, 33, 423-446.
  3. 설동훈(2005). 국제결혼 이주여성 실태조사 및 모건.복지 지원정책방안. 보건복지부.
  4. 안혜령. 이순형(2009). 여성결혼이민자 가정 아동과 일반 가정 아동의 학업성취 비교. 아동학회지 게제예정.
  5. 오성배(2005). 코시안 아동의 성장과 환경에 관한 사례연구. 한국교육개발원. 한국교육, 32(3), 61-83.
  6. 오성배(2007). 국제결혼 자녀의 교육환경과 문제. 교육비평, 22, 186-213.
  7. 이순형. 문무경. 최여실. 정하나. 이숙정. 우현경(2006). 농촌 여성결혼이민자 정착 지원 방안. 농림부.
  8. 이지연. 곽금주(2008). 아동초기 사회경제적 지위(SES)와 가정환경이 언어발달에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 발달, 21(3), 151-165.
  9. 이지연. 이근영. 장유경(2004). 어머니의 책읽기 상호작용 유형이 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 발달, 17(1), 131-146.
  10. 이혜련. 이귀옥(2005). 아동의 초기 언어발달과 어머니의 언어적 입력간의 관계. 아동학회지, 26(5), 205-216.
  11. 장유경. 이근영. 곽금주. 성현란(2003). 어머니의 언어적 입력이 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 발달, 16(4), 227-241.
  12. 전효정. 이귀옥. 박혜원(2004). 초기 언어발달에 있어 환경적 영향의 특수성. 아동학회지, 25(5). 163-178
  13. 정은희(2004). 농총지역 국제결혼 가정 아동의 언어발달과 언어환경. 언어치료연구. 13(3), 33-52.
  14. 조영달(2006b). 다문화가정 자녀 교육 지원 대책. 교육인적자원부.
  15. 채혜경(2008). 결혼이민자가정 유아의 문해능력과 가정문해환경. 서울대학교 석사학위논문.
  16. 최나야. 이순형(2007). 음운론적 인식과 처리능력이 4-6세 유아의 한글 단어 읽기에 미치는 영향. 아동학회지, 28(4), 73-95.
  17. 최연실(2007). 도시 국제 결혼가정 아동과 일반가정 아동의 이야기 능력 비교. 명지대학교 사회교육대학원 석사학위논문.
  18. 행정안전부(2008). 2008년 외국인주민실태조사.
  19. Ackerman-Ross, S., & Khanna, P. (1989). The rela-tionaship of high quality day care to middle-class 3-year-olds' language performance. Early Childhood Research Quarterly. 4, 97-116. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(89)90116-6
  20. Baldwin, D. A. (2000). Interpersonal understanding fuels knowledge acquisition. Current Directions in Psychological Science, 9, 40-45. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00057
  21. Carew, J, (1980). Experience and the development of intelligence in young children at home and in day care. Monograph of the Society for Research in Child Development, 45, 6-7.
  22. Choi, S. (2000). Caregiver input in English and Korean : use of nouns and verbs in book-reading and toy-play contexts. Journal of Child Language, 27, 36-96.
  23. Furrow, D., Nelson, K., & Benedict, H. (1979). Mothers' speech to children and syntactic development; some simple relationship. Journal of Child Language, 6, 423-442.
  24. Hoff, E., & Naigles, L. (2002). How children use input in acquiring a lexicon. Child Development, 73, 418-433. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00415
  25. Haith, M. M., & Campos, J. J. (1977). Human infancy. Annual Review of Psychology, 28, 251-293. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.28.020177.001343
  26. McCarmey, K. (1984). Effect of Quality of day care environment of children's language development. Developmental Psychology, 20(2), 244-260. https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.2.244
  27. Weizman, Z. O., & Snow, C. E. (2001). Lexical input as related to children's vocabulary acquisition : Effect of sophisticated exposure and support for meaning. Developmental Psychology, 37, 265-279. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.2.265