Effects of Child's Temperament, Mother's Parenting Behavior, and Child's Emotion Regulation on Child Aggression and Social Withdrawal

아동의 성, 기질, 어머니 양육행동과 아동의 정서조절능력이 사회적 위축 및 공격성에 미치는 영향

  • 박지숙 (이화여자대학교 대학원 아동학) ;
  • 임승현 (이화여자대학교 대학원 아동학) ;
  • 박성연 (이화여자대학교 심리학과 및 아동학협동과정)
  • Received : 2009.02.27
  • Accepted : 2009.05.07
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the path model of child's sex, temperament, maternal parenting behavior, and child's emotion regulation on child social behaviors. The subjects were 286 elementary school children. Data were gathered through questionnaires reported by mothers and teachers. Path analysis revealed that (1) mother's overprotective or coercive parenting behaviors effected neither child's emotion regulation nor social behaviors (2) child's sex and activity level effected child's aggression both directly and indirectly through child's emotion regulation (3) child's 'activity level' and 'avoidance' temperament effected child's social withdrawal both directly and indirectly through child' emotion regulation. Findings underscore the role of emotion regulation as a mediator in predicting child aggression and social withdrawal.

Keywords

References

  1. 김경희. 김경회(1999). 유아 정서지능의 구인 타당화 연구. 한국심리학회지 : 발달, 12(1), 25-38.
  2. 김귀연. 김경연(2005). 아동의 위축 및 공격성에 대한 관련변인들의 관계 : 거부적 양육행동, 또래 괴롭힘, 부정적 부모표상 및 부정적 또래표상의 인과효과. 아동학회지, 26(6), 247-266.
  3. 김수미. 이숙(2000). 아동의 위축행동에 대한 연구. 가정과학연구, 10, 13-21.
  4. 김정원, 김현주(2007). 아동의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구. 아동교육, 16(2), 85-93.
  5. 김지윤(2007). 유아의 기질 및 부부갈등과 유아의 정서조절 능력이 유아의 문제 행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 노서현(2003). 어머니 부모역할 만족도 및 아동의 정서조절 능력과 사회적 유능성의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박지숙. 박성연(2008). 아동의 기질 및 어머니 양육행동이 아동의 정서조절능력에 미치는 영향. 인간발달연구, 15(4), 1-16.
  8. 박혜경(2001). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박혜경. 박성연(2002). 아버지의 양육행동 및 남아 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 대한가정학회지. 40(8), 87-98.
  10. 선우현정(2008). 아동의 기질, 어머니의 양육행동 및 아동의 만족지연능력이 공격성에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 신유림(2007). 공격적 아동의 사회적 수용에 대한 자아 및 또래 지각과 외현적 문제. 한국가정관리학회지. 25(1), 193-207.
  12. 양연숙. 조복희(2001). 타인양육 영아의 정서조절 : 격리 및 다인양육 특성과 어머니 및 영아 특성의 영향. 대한가정학회지, 39(3), 67-81.
  13. 오희옥. 오선영. 김영희(2007). 유아의 공격성에 관련된 어머니의 성격특성과 훈육방식 및 유아의 정서조절능력. 대한가정학회지, 45(2), 1-22.
  14. 윤진주. 강신영. 이복주(2005). 유아의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구-유아의 기질과 자기조절 및 어머니의 양육효능감과 양육행동을 중심으로-. 한국생활과학학회지, 14(5), 761-770.
  15. 이명숙(1994). 기질 및 또래 지지가 청소년의 자기평가에 미치는 영향: 단기 종단적 패널 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 이병래(1997). 부모의 심리적 자세와 정서지능과의 관계, 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 이양희. 김윤영(2002). 유아용 반사회적 행동 평가척도의 타당화 연구. 아동학회지, 23(3), 109-121.
  18. 이학식. 임지훈(2008). SPSS 14.0 매뉴얼, 제2판, 법문사. 303-304.
  19. 임희수(2001). 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 앙동의 정서조절간의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 임희수. 박성연(2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.
  21. 전숙영(2007). 어머니의 심리통제 및 아동의 행동적 자율성과 자기 통제력이 아동의 문제행동에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 25(4), 169-179.
  22. 조인영(2007). 어머니의 양육태도 및 유아의 정서조절 능력이 사회적 유능성에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 한유진(2007). 상호작용 상황에서 정서표현, 정서이해 및 정서조절 능력이 학령기 아동의 공격성 및 또래관계에 미치는 직.간접적 영향. 한국가정관리학회지, 24(5), 1-15.
  24. Barber, B. K., Olsen, J. E., & Shagle, S. C. (1994). Associations between parental psychological control and behavioral control and youth internalized and externalized behaviors, Child Development, 65, 1120-1136. https://doi.org/10.2307/1131309
  25. Calkins, S. D. (1994). Origin and outcomes of individual differences in emotion regulation. In N. A. Fos (Ed.). The development of emotion regulation : Biological and behavioral considerations(pp.53-72). Monographs of the Society for Research in Child DeveIopment(vol.59, nos. 2-3, serial no.240). Chicago : University of Chicago Press.
  26. Cassidy, J., Parke, R. D., Butkovsky. L., & Braungart, J. M. (1992). Family-peer connections : The roles of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development, 63, 603-618. https://doi.org/10.2307/1131349
  27. Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In W. Damon & N. Eisneberg(Eds.), Handbook of child psychology Social emotional, and personality development, 3, 779-862.
  28. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C, & Reise, M. (1999). Parental reaction to children's negative emotions : Longitudinal relations to quality of children's social functioning. Child Development, 70, 513-534. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00037
  29. Gottman, J. M., & Katz, L. F. (1989). Effect s of marital discord on young children's peer interaction and health. Developmental Psychology, 25(3), 373-381. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.373
  30. Hastings, P. D., Rubin, K. H., & DeRose, L. (2005). Links among gender, inhibition, and parental socialization in the development of prosocial behavior. Merril-Palmer Quarterly, 51(4), 467-493. https://doi.org/10.1353/mpq.2005.0023
  31. Hymel, S., Bowker, A., & Woody, E. (1993). Aggressive versus withdrawn unpopular children : Variations in peer-and self-perceptions in multiple domains. Child Development, 64, 879-896. https://doi.org/10.2307/1131224
  32. Kagan, J., Reznick, S., & Snidman, N. (1988). Biological bases of childhood shyness. Science, 240, 167-171. https://doi.org/10.1126/science.3353713
  33. Kopp, C. B. (1989). Regulation of distress and negative emotions : A developmental view. Developmental Psychology, 25(3), 343-354. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.343
  34. Lambert, N. M. (1988). Adolescent outcomes for hyperactive children. American Psychologist. 43, 786-799. https://doi.org/10.1037/0003-066X.43.10.786
  35. Maccoby, E. E, & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family : Parent-child interaction. In E. M. Hetherington(Ed.), P. H. Mussen(Series Ed.). Handbook of child psychology : Vol.4. Socialization, Personality, and social development (pp. 1-101). New York : Wiley.
  36. Mills, R. S., & Rubin, K. H. (1998). Are behavioral and psycholgical control both differentially assovciated with childhood aggression and social withdrawal? Canadian Journal of Behavioral Science, 30, 132-136.
  37. Park, S. Y., Belsky, J., Putnam, S., & Crnic, K. (1997). Infant emotionality, parenting, and 3-year inhibition : Exploring stability and lawful discontinuity in a male sample, Developmental psychology, 33, 218-227. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.2.218
  38. Rubin, K. H, Burgess, K. B., & Hastings, P. D. (2002). Stability and social-behavioral consequences of toddlers' inhibited temperament and parenting. Child Development, 73, 483-495. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00419
  39. Rubin, K. H, Burgess, K. B., Kennedy, A. E, & Stewart, S. (2003). Social withdrawal and inhibition in childhood. In E. Mash & R. Barkley(Eds.), Child psychopathotogy(pp.372-406), NY : Guilford.
  40. Schwartz, D., Farver, J. M., Chang, L., & Lee-shin, Y. (2002). Victimization in South Korean Children's Peer Groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 113-125. https://doi.org/10.1023/A:1014749131245
  41. Selman, R. L., & Demorest, A. P. (1984). Observing troubled children's interpersonal negotiation strategies : Implications of and for a developmental model, Child Development, 55, 288-304. https://doi.org/10.2307/1129853
  42. Shield, A., & Cicchetti, K. (1998). Reactive aggression among maltreated children : The contribution of attention and emotion dysregulation. Journal of clinical, Child Psychology, 27, 381-395. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2704_2
  43. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and Development. New York Bruner/Mazel.
  44. Tremblay, R. E. (2000). The development of aggressive behavior during childhood ! What have we learned in the past century, International Journal of Behavioral Development, 24(2), 129-141. https://doi.org/10.1080/016502500383232
  45. Weinberg, M. K., Tronick, E, Cohn, J. F, & Olson, L. K. (1999). Gender differences in emotional expressivity and self-regulation during early infancy. Developmental Psychology. 35(1), 175-188. https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.1.175