The Development and Application of Early Childhood Information Communication Ethics Education Program

유아 정보통신윤리교육 프로그램 개발 및 적용

  • Jo, Jun-Oh (Department of Early Childhood Education, Pusan National University) ;
  • Hwang, Hae-Ik (Department of Early Childhood Education, Pusan National University)
  • Received : 2009.02.28
  • Accepted : 2009.05.07
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study is to develop proper early childhood information communication ethics education program and apply it to children based on previous researches and demands of early childhood teacher in order to protect children who remain defenseless in the information society. The draft was developed after analyzing previous research and survey of early childhood teachers' perception and demands on early childhood information communication ethics education. On the basis of the draft and the survey, the early childhood information communication ethics education program was developed after examining the adequacy of each item and subordinate areas which was conducted by early childhood professionals and applied 17 children. Moreover, early childhood information communication ethics attitude surveys were carried out before and after the program to obtain effects of the early childhood information communication ethics education program. The early childhood information communication ethics education program was effective. There was significant difference (t=-2.27, p<.05) of mean score between experiment group and control group.

Keywords

References

  1. 강슬기(2004). 프로그램 중심의 정보통신 윤리교육. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 강신영(2003). 유아 정보화 역기능 극복방안에 관한 고찰. 유아교육논총, 11, 57-78.
  3. 강신영(2005). 정보화 교육. 부산대학교부설 보육교사 교육원 보육교사 1급 승급 교육자료, 281-296.
  4. 김계숙(2004). 초등학생과 학부모의 정보통신 윤리의식 실태조사. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김연정(2006). 정보통신윤리교육 강화와 네티켓 변화-초등학생을 중심으로-. 창원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김용관(2005). 초등학교 정보통신 윤리교육의 실태와 개선방안. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 교육부(2000). 초.중등학교 정보통신기술교육 운영지침-해설서-. 서울 : 대한교과서주식회사.
  8. 류인균(2004). TV와 아이들의 중독. 국제유아교육 심포지엄 자료집, 늦게 피어도 아름다운 꽃, pp.294-302. 10월28일-10월30일. 서울 : 이화여대 국제교육관 LG컨벤션홀.
  9. 변영애(2006). 초등학생의 정보통신 윤리교육 프로그램에 의한 정보통신윤리의식 변화 연구. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 손연기. 강대기. 한세억. 이현희(1999). 지식정보사회의 역기능 해소 및 실천방안연구. 숭실대학교 사회과학연구소.
  11. 손혜경(2007). 유아 인터넷 게임 중독 예방 교육 모형, 전남대학교 석사학위논문.
  12. 오연주(2002). 초등학교 학생의 정보통신윤리 의식에 관한 조사 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 유의식(2003). 초등학생의 정보윤리의식에 관한 태도분석. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 윤남호(2006). 초등학생의 정보윤리의식 실태조사 연구. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이건용(2004). 정보통신 윤리에 대학 초.중교사들의 인식수준에 관한 연구. 배재대학교 정보통신대학원 석사학위논문.
  16. 이윤희(1998). 정보통신윤리의 확립방안. 사이버커뮤니케이션학보, 3, 5-45.
  17. 이춘근(2006). 초등학교 정보통신윤리 교육 운영 실태에 관한 연구. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 임명택(2004). 초등학생의 정보통신윤리 교육에 관한 실험 연구-정보 사회의 역기능 문제 대처를 중심으로-. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 임상수(2001). 디지털 정보사회의 정보윤리에 관한 연구-진화론적 체계 윤리와 카오스 이론을 중심으로-. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 정아란. 엄기영(2006). 만5세 유아의 컴퓨터게임 이용 실태 분석. 미래유아교육학회지, 13(2), 89-114.
  21. 정아란(2007). 유아의 컴퓨터 게임 과몰입 예방교육프로그램 개발 및 적용연구. 공주대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 조윤희(2003). 정보통신윤리에 대한 초등 교사들의 인식수준과 교육 실태에 관한 연구. 공주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  23. 조윤희. 하성권. 고병오(2004). 정보통신윤리에 대한 초등 교사들의 인식수준 분석과개선 방향에 관한 연구. 한국정보교육학회, 8(1), 39-51.
  24. 조종숙(2005). 정보화 사회의 초등학교 사이버 윤리교육에 관한 연구. 군산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 조준오. 강신영(2008). 유아 인터넷 및 온라인 게임 사용 실태조사. 유아교육논총, 17(1), 25-42.
  26. 조준오. 송주연. 황해익(2008). 유아 정보윤리교육에 대한 유아교사의 인식 및 실태. 어린이미디어연구, 7(1), 73-93.
  27. 주영주. 이광희(2001). 교사를 위한 인터넷. 서울 : 남두도서.
  28. 주리애. 권석만(2001). 인터넷을 매개로 나타나는 문제행동과 유형분석. 서울대학교 심리과학연구소, 10(1), 93-115.
  29. 지선덕(2003). 초등학교 정보통신윤리교육의 내용체계와 교재개발에 관한 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 초등정보통신 윤리교육연구회(2004). Web기반 PBL(문제중심학습)모형을 적용한 정보통신윤리교육 프로그램 개발. 초등정보통신 윤리교육연구회, 1-60.
  31. 추병완(2001). 정보윤리 교육론. 서울 : 울력출판사.
  32. 한국교육개발원(2005). 유치원 실태 조사보고. 한국교육개발원.
  33. 한국교육학술정보원(2002). 학부모를 위한 정보통신윤리. 서울 : 한국경제신문.
  34. 한국정보문화진흥원(2003). 정보보호 가이드북. 서울 : 한국정보문화진흥원.
  35. 한국인터넷진흥원(2007). 2006년 상반기 정보화실태조사. 서울 : 한국정보문화진흥원.
  36. 황은덕(2003). 청소년 정보통신 윤리교육의 웹기반 코스웨어 설계 및 구현. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  37. 황해익. 제경숙. 서현아. 천희영. 최미현. 강신영. 김혜림(2001). 인터넷과 유아교육. 서울 : 창지사.
  38. Shade, D. D., & Davis, B. C. (1997). The role of computer ihchnology in early childhood education. In Isenberg, J. & Jalongo, M(Eds), Major trends and issues in early childhool education .' Challenges, controversies, and insights(pp.90-103). New York : Teachers College Press.
  39. Shade, D. D., & Watson, J. A. (1998). Microcomputers in preschool environments : Answers to question (Eric Document Reproduction Service No. ED 299 060).