Abstract
Test constructions were performed at 3 sites to investigate ways for maximizing performance of geogrid-reinforced asphalt pavements known to reduce reflection cracking and rutting. Problems during construction operation which can affect bonding shear strength of the geogrid-reinforced asphalt pavements were defined and the construction conditions were intentionally made during the test constructions. Both immediately and 1year after the test constructions, cores were obtained from positions with good and bad construction conditions and then bonding shear strength tests were performed to be compared each other. Rules to be kept at construction sites were suggested to improve performance of the geogrid-reinforced asphalt pavements.
본 연구에서는 반사균열 및 러팅을 저감시키는 것으로 알려진 섬유보강 아스팔트 포장의 성능을 극대화하기 위한 방안을 찾기 위하여 3곳의 구간에서 현장 시험시공을 실시하였다. 섬유보강 아스팔트의 부착 전단강도에 영향을 미칠 수 있는 시공 도중 발생 가능한 문제점을 정의하고 시험시공 시 이에 맞는 시공조건을 의도적으로 만들어 주었다. 시험시공 직후와 약 1년이 지난 후 시공 상태가 양호한 위치와 불량한 위치에서 각각 코어를 채취하고 부착 전단강도 실험을 수행하여 그 결과를 비교 분석하였다. 이를 통하여 섬유보강 아스팔트의 성능을 향상시키기 위하여 현장에서 지켜야 할 만한 규정을 제안하였다.