DOI QR코드

DOI QR Code

A Development of Integrated Evaluation Criteria for Level of Service on Urban Roadways

도로 서비스수준 평가를 위한 통합적 지표 개발

  • 이희승 ((주)도시발전연구원) ;
  • 이수일 (인텔리전트 솔루션즈) ;
  • 원제무 (한양대학교 도시대학원) ;
  • 허억 (안전생활실천연합 사무처, 한양대학교 도시대학원)
  • Received : 2009.06.04
  • Accepted : 2009.06.18
  • Published : 2009.07.31

Abstract

This research developed integrated service assessment index on satisfaction with road use in consideration of not only quantitative parts, such as the existing traffic speed and delay but also qualitative parts, such as traffic information and traffic safety, etc. The newly devised assessment index developed assessment items and weight using ANP analysis method through the existing research results and questionnaire survey on traffic experts and road users. To verify the developed assessment index, this research measured the feeling degree of road users in time of their driving and analyzed the reasons using the brain waves tester; as an analysis result, the speed shown in the existing assessment index was found to have a 35% effect and further, the factors, such as traffic safety and traffic information were also found to have a lot of effects on the road $users^{\circ}{\emptyset}$ feeling degree. Accordingly, the integrated assessment index suggested by this research has its significance in that it is available to assessment in view of users rather than the existing satisfaction with the service in road use, and this index was developed to reflect the needs of the times, such as a fine view of roads, traffic information, and traffic safety.

본 연구는 도로이용 만족도를 평가하기 위해 기존의 통행속도, 지체 등의 정량적인 부분 뿐만아니라 교통정보, 교통안전 등의 정성적인 부분을 고려한 통합적인 서비스 평가지표를 개발하는 것이다. 새로운 평가지표는 기존의 연구결과와 전문가, 도로이용자의 설문을 통해 ANP분석방법을 이용하여 평가항목 및 가중치를 개발하였다. 개발된 평가지표를 검증하기 위하여 뇌파검지기를 통한 도로 이용자 운전 시 느끼는 정도를 측정하여 원인을 분석하여 비교한 결과 기존의 평가지표인 속도는 35%정도의 영향을 주는 것으로 나타났고 교통안전, 교통정보 등의 요인에도 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 제시한 통합적인 평가지표는 기존의 도로이용 서비스 만족도보다 이용자측면에서 평가할 수 있고,- 도로의 미관, 교통정보, 교통안전 등의 시대의 요구를 반영할 수 있는 지표의 개발이라는데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김태식(2002) 정적 이미지 인지도에 따른 도로기하구조의 인지평가 분석, 석사학위논문, 원광대학교
  2. 손방훈(2006) 도시부 도로 서비스 질 인식에 관한 연구, 석사학위논문, 한양대학교
  3. 정헌영, 정준영, 김승룡(1998) 도로교통환경에 따른 지역주민들의 도로평가에 관한 연구, 도시연구보, Vol. 6 No. 1.
  4. Flannery, A. and Wochinger, K., Pecheux, K. K., and Rephlo, J. (2004) Research Approaches to Assess Automobile Drivers' Perception of Quality of Service.
  5. Hostovsky, C., Wakefield, S., and Hall, F. L. (2004) Freeway Users' Perceptions of Quality of Service : A Comparison of Three Groups.
  6. Michon, J. A. (1985) A Critical View of Driver Behavior Models, Human Behavior and Traffic Safety, pp. 485-524.
  7. Washburn, S. S., Ramlackhan, K., and McLeod, D.S. (2004) Quality of Service Perceptions by Rural Freeway Travelers : An Exploratory Analysis.