Formant Synthesis of Haegeum Sounds Using Cepstral Envelope

캡스트럼 포락선을 이용한 해금 소리의 포만트 합성

  • 홍연우 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 조상진 (울산대학교 전기전자정보시스템공학부) ;
  • 김종면 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 정의필 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

This paper proposes a formant synthesis method of Haegeum sounds using cepstral envelope for spectral modeling. Spectral modeling synthesis (SMS) is a technique that models time-varying spectra as a combination of sinusoids (the "deterministic" part), and a time-varying filtered noise component (the "stochastic" part). SMS is appropriate for synthesizing sounds of string and wind instruments whose harmonics are evenly distributed over whole frequency band. Formants extracted from cepstral envelope are parameterized for synthesis of sinusoids. A resonator by Impulse Invariant Transform (IIT) is applied to synthesize sinusoids and the results are bandpass filtered to adjust magnitude. The noise is calculated by first generating the sinusoids with formant synthesis, subtracting them from the original sound, and then removing some harmonics remained. Linear interpolation is used to model noise. The synthesized sounds are made by summing sinusoids, which are shown to be similar to the original Haegeum sounds.

본 논문에서는 전통 현악기 해금의 스펙트럼 모델링을 위해 캡스트럼 포락선을 이용한 포만트 합성법을 제안한다. 스펙트럼 모델링은 입력 신호를 정현파 성분과 노이즈 성분의 합으로 해석하여 음을 합성하는 기술로 주기성이 있는 현악기나 관악기의 음 합성에 효과적이다. 캡스트럼 포락선의 포만트는 정현파 성분 합성을 위한 파라미터로 활용하였다. 정현파 성분을 합성하기 위해 기존의 가산합성 방식과는 달리 IIT (Impulse Invariant Transform)로 공명기를 설계하였으며 배음간 크기 보완을 위해 대역 통과 필터를 추가하였다. 원음과 합성된 정현파 성분의 차로 구해진 노이즈 성분에 포함된 일부 유효배음을 제거하면 완전한 노이즈 성분을 구할 수 있으며 선형 보간법 (linear interpolation)에 기초하여 그 주파수 특성을 파라미터화 하였다. 최종적으로 합성된 노이즈 성분과 정현파 성분을 더하여 해금 단위음을 합성하였고 합성음은 원음과 매우 유사하였다.

Keywords

References

  1. Curtis Roads, The Computer Music Tutorial, The MIT press, London, 1996
  2. 조상진, 정의필, "개선된 산조 가야금의 물리적 모델링을 이용한 오른손 주법의 음 합성," 한국음향학회지, 25권, 8호, 362-369쪽, 2006
  3. X. Serra and J. O. Smith, "ResiduaI Minimization in a Musical Signal Model based on a Deterministic plus Stochastic De-composition," J. Acoust. Soc. Am., vol. 95, no. 5-2, pp. 2958-2959, 1994 https://doi.org/10.1121/1.409053
  4. X. Serra and J. Smith, "Spectral Modeling Synthesis: A Sound Analysis/Synthesis System based on a Deterministic plus Stochastic Decomposition," Computer Music Journal, vol. 14, no. 4, pp. 12-24, 1990 https://doi.org/10.2307/3680788
  5. Spectral Audio Signal Processing, http://ccrma.stanford.edu/~jos/sasp/, Online Book, 2007
  6. Dennis H. Klatt, "Sotware for a cascade/parallel formant synthesizer," Journal of Acoustical Society of America, vol. 67, no. 3, pp. 971-995, 1980 https://doi.org/10.1121/1.383940
  7. Alan V. Oppenheim, Ronald W. Schafer, Discrete-Time Signal Processing, Prentice Hall, 1989
  8. 조상진, 정의필, "산조가야금의 물리적 모델링," 한국음향학회지, 23권, 7호, 521-531쪽, 2004
  9. 윤지원, 조희영, 조형제, 김준, "대금의 청 울림에 따른 음색변화 연구," 한국디지털아트미디어학회 학술발표대회 논문집, 3권, 1호, 31-35쪽, 2005
  10. 변중배, 조상진, 정의필, "주파수 영역에서의 상관함수를 이용한 피리의 FM합성 파라미터 추출," 한국디지털아트미디어학회 학술발표대회 논문집, 4권, 1호, 85-88쪽, 2006
  11. 변중배, 조상진, 정의필, "비대칭 FM합성방식을 이용한 피리 소리의 합성," 한국신호처리시스템학회 하계학술대회 논문집, 7권, 1호, 37-40쪽, 2006
  12. 변중배, 채진욱, 조상진, 정의필, "샘플링 신디사이저를 이용한 가야금의 농현 사운드 프로그래밍," 한국디지털아트미디어학회 학술발표대회 논문집, 2권, 1호, 128-131쪽, 2004
  13. 노정욱, 박상하, 성광모, "해금 몸체의 음향학적 특성에 관한 연구," 한국음향학회지, 26권, 7호, 317-322쪽, 2007
  14. 홍연우, 조상진, 최명환, 정의필, "해금 소리 합성을 위한 스펙트럼 파라미터 추출," 한국디지털아트미디어학회 학술발표대회 논문집, 5권, 1호, 7-10쪽, 2007
  15. 송혜진, 한국악기, 열화당, 2001
  16. Ben Gold, Nelson Morgan, Speech and Audio Signal Pro-cessing, John Wiley & Sons, 1999