Exploring meaning of the context into the educational game

교육용 게임에서 맥락의 의미 고찰

  • Park, Hyung-Sung (Dept. of Educational Technology. Korea National University of Education) ;
  • Baek, Young-Kyun (Dept. of Educational Technology. Korea National University of Education)
  • Published : 2009.08.20

Abstract

The purpose of this study is to consider a line of context into the game-based learning. By reason of that, in this study this system of the roles into interaction game, both variable and flexible, will be considered in terms of what it means and what it takes however, beyond certain reasons, it does not change applicably with the place under the category of players. Therefore, it is obvious that more systems above-mentioned need to be developed on the knowledge-based environment by using educational games as well as assigning the roles of them.

본 연구의 목적은 게임 활용 학습에서 맥락이 갖는 의미를 고찰해 보는 것이다. 사회적 상호작용활동이 활발하게 이루어지는 게임에서 맥락이 어떠한 의미를 담고 있는지, 교육적 함의를 탐색해 봄으로써 게임의 교육적 활용과 개발에서 염두 해야 할 중요한 요소로서 인식시키고자 한다. 맥락은 학습자가 게임 활동과정에서 효율적으로 게임 상황을 파악하고 학습 문제를 인식하며, 문제해결과정에서 자기 주도적 학습을 촉진하여 게임에 내재되어있는 교육목표를 효과적으로 달성할 수 있는 촉매제 역할을 한다. 맥락은 상황에 따라서 가변적이고, 유동적이다. 또한 게임 속에서 펼쳐지는 다양한 환경에서 플레이어 마다 인식하는 범위가 다르다. 게임을 학습에 활용하는 측면에서 지식구성환경으로서 역할을 수행하기 위해서는 맥락이 고려된 설계와 개발이 선행 되어야 한다.

Keywords

References

  1. Duffy, T. M., & Jonassen, D. H, “Constructivism: New Implications for instructional technology?”, Educational Technology, Vol. 31, No. 5, pp.7-12, 1991.
  2. 박형성, “Serious Games 활용을 위한 이해와 동향 탐색”, 한국게임학회 논문지, 8(2), pp.107-118, 2008.
  3. 백영균, “에듀테인먼트의 이해와 활용”, 서울: 도서출판 정일, 2005.
  4. Alessi, S. M., and Trollip, S. R, “Computer-Based Instruction”, Englewood Cliffs. New Jersey: Prentic e-Hall, 1991.
  5. Betz, J. A, “Computer games: Increase learning in an interactive multidisciplinary environment”, Journal of Educational Technology Systems, Vol. 24, No. 2, pp. 195-205, 1995. https://doi.org/10.2190/119M-BRMU-J8HC-XM6F
  6. Garris, R., Ahlers, R., and Driskell, J, “Games, motivation, and learning: A research and practice model”, Simulation & gaming, Vol. 33, No. 4, pp441-467, 2001. https://doi.org/10.1177/1046878102238607
  7. Gee, J. P, “What Video Games Have To Teach Us About Learning And Literacy?”, New York: Palgrave Macmillian, 2003.
  8. Gros, B, “Digital Games in Education: The Design of Games-Based Learning Environments”, Journal of Research on Technology in Education, Vol. 40, No.1, pp.23-38, 2007. https://doi.org/10.1080/15391523.2007.10782494
  9. Kirriemuir, J, “The relevance of video games and gaming consoles to the higher and further education learning experience” April 2002. Techwatch Report TSW 02. 01.
  10. Mitchell, A., & Savil-Smith, C, “The use of computer and video games for learning: A review of the literature”, Learning and Skills Development Agency, 2004.
  11. Squire, K., & Jenkins, H, “Harnessing the power of games in education”, Insight, Vol. 3, No. 1, pp.5-33, 2004.
  12. 김보경, 김재동, “컴퓨터 게임을 통한 학습의 몰입 관련변인이 학업성취수준에 미치는 영향의 경로분석,” 교육정보미디어연구, 11(3), pp.89-114, 2005.
  13. 박형성, 위남환, “교육용 게임의 액션수준이 성격유형에 따라 내적동기에 미치는 효과”, 정보교육학회 논문지, 11(3), pp.259-266, 2007.
  14. 백영균, 김향희, “교육용 온라인게임에서 몰입과 게임행동의도에 영향을 미치는 주요요인에 대한 연구”, 교육공학연구, 21(3), pp.1-32, 2005.
  15. 백영균, 정용석, “게임기반학습에서 학습자의 게임능력 및 학습능력이 논리적사고력에 미치는 효과”, 교육정보미디어연구, 10(4), pp.119-140, 2005.
  16. Prensky, M, “What kids learn that's positive from playing video games”, 2002.
  17. Mey, J, “Pragmatics: An Introduction” Oxford: Blackwell, 1993.
  18. Bransford, J. D., Sherwood, T. D., Hasselbring, T. S., Kinzer, C. K., & Williams, S. M, “Anchored instruction: Why we need it and how technology can help”, In D. Nix & R. Spiro (Eds.), Cognition, Education, and Multimedia(pp. 115-141). Hillsadale, NJ: Erlbaum, 1992.
  19. Diane H. Sonnenwald, Linda G. Pierce: Information behavior in dynamic group work contexts: interwoven situational awareness, dense social networks and contested collaboration in command and control. Inf. Process. Manage. 36(3): pp.461-479, 2001. https://doi.org/10.1016/S0306-4573(99)00039-4
  20. Allen, B, “Information needs”, A personin- situation approach. Proceedings of an international Conference on Research in Information Needs, Seeking and Use in Different Contexts, 14-16 August, 1996, Tampere, Finland. London: Taylor Graham, pp. 111-122, 1997.
  21. 윤정옥, “맥락에 따르는 정보추구: 대학생의 과제 관련 정보탐색의 내용분석”, 한국도서관정보학회지, 35(2), pp.199-218, 2004.
  22. Hymes, D, “Foundations in Sociolinguistics”, Philadelphia: University of Pennysylvania Press, 1974.
  23. Wikipedia, “What is the context? Retrieved January 09, 2009, from http://en.wikipedia.org
  24. Dourish, P, “What We Talk About When We Talk About Context”, Personal and Ubiquitous Computing, Vol, 8. No. 1, pp. 19-30, 2004. https://doi.org/10.1007/s00779-003-0253-8
  25. Dempsey J. V., Rasmussen, K., & Lucassen, B, “The instructional gaming literature: Implications and 99 sources”(COE Tech. Rep. No. 96-1). College of Education, University of South Alabama, 1996.
  26. 송원임, “컴퓨터게임 문화가 초등학생의 생활양식에 미치는 영향”, 석사학위논문, 한국교원대학교, 2001.
  27. 위정현, 오나라, 김양은, “온라인 게임을 통한 아동 경제 학습 효과 분석”, 한국게임학회 논문지, 5(4), pp.13-22, 2005.
  28. 안희숙, “컴퓨터 전략시뮬레이션 게임이 초등학생 창의성 신장에 미치는 효과”, 석사학위논문, 인천교육대학교, 2003.
  29. Bottino, R. M., Ferlino, L., Ott, M., & Tavella, M, “Developing strategic and reasoning abilities with computer games at primary school level”, Computers & Education, Vol. 49, pp. 1272–1286, 2007. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.02.003
  30. Brownfield, S., & Vik, G, “Teaching basic skills with computer games”, Training and developmental Journal, Vol. 37, No. 2, pp. 52-56, 1983.
  31. Squire, K., Jenkins, H., & The Games-to-Teach Research Team, “Design principles of next-generation digital gaming for education”, Educational Technology, September-October, pp.17-23, 2003.
  32. 최정임, “상황학습 이론에 따른 학습 내용의 구성, 교사의 역할, 평가 원리에 대한 고찰”, 교육학연구, 35(3), pp.213-239, 1997.
  33. Bednar, A. K., Cunningham, D., Duffy, T. M., & Perry, J. D, “Theory into practice: How do we link?” In G. J. Anglin(ed.), Instructional Technology: Past, present, and future (pp.88-101). Englewood, Colorado: Libraries Unlimited, Inc, 1991.
  34. Lave, J., & Wenger, E, “Situated learning: Legitimate peripheral participation”, New York: Cambridge University Press, 1991.
  35. Savery, J. R., & Duffy, T. M, “Problem based learning: An Instructional Model and its Constructivist Framework”, New Jersey: Educational Technology Publicatons, 1996.
  36. Spiro, R. J., Feltovich, P. J., Jacobson, M. J., & Coulson, R. L, “Cognitive flexibility, constructivism, and hypertext: Random access instruction for advanced knowledge acquisition in ill-structured domains”, Educational Technology, Vol. 31, No. 5, pp.25-33, 1996.
  37. Malone, T. W., & Lepper, M. R, “Making learning fun: A taxonomy of intrinsic motivations for learning”, In R. E. Snow & M. J. Farr (Eds.), Aptitude, learning and instruction Volume 3: Conative and affective process analyses(pp. 223-253). Hilsdale, NJ: Erlbaum, 1997.
  38. 백영균, “게임기반학습의 이해와 적용”, 서울:교육과학사, 2006.
  39. 강인애, “왜 구성주의인가”, 서울: 문음사, 1997.
  40. 한국게임산업개발원, “교육용 게임시장 분석 및 개발전략”, 2003.
  41. 방선옥, “창의성의 사회적 맥락요인 연구”, 교육과학연구, 13, pp.25-37, 1999.
  42. 정재엽, 김건석, 박형성, “자기조절학습 수준에 따른 교육용 온라인게임에서의 지식구성과정 유형 분석 연구”, 한국게임학회 논문지, 6(3), pp.51-66, 2006.