Research on How to Develop the Character Naming in Cultural Contents

문화콘텐츠 캐릭터의 네이밍 개발을 위한 방법 연구

  • 박경철 (조선대학교 만화애니메이션학부)
  • Published : 2009.05.30

Abstract

This thesis is on the character naming which plays much of a role in the cultural contents, but it is beyond the research of character naming itself and is based on the needs of research for character naming in game, fairy tale, comic and animation. In fact, there are some books and theses showing us the way to create names of products and this area is known as brand naming. But it is not easy for people to find books on character naming which is only focused on the characters in all fictions. While a brand name is made to secure a brand identity which is fundamental to consumer recognition and symbolizes the brand's differentiation from competitors, a character name is the name of living thing in the fiction. So, people say that these two areas are similar to each other or not. This these is the consequence of the research on the character naming, especially how to figure it out and how to use it. I hope that my paper would be a little help for those who work for the creating of the characters involved in shape, personality, role and storytelling in the field of fictions through the interest and understanding of Character Naming.

이 논문은 게임, 동화, 만화, 애니메이션, 팬시 등에 필요한 캐릭터 이름을 작명하는 연구의 필요성을 인식하고, 현재까지의 브랜드네이밍으로 치중된 연구에서 벗어나 문화콘텐츠에서 중요한 역할을 하는 캐릭터의 네이밍에 대하여 연구한 것이다. 브랜드네이밍이란 형태로 상품 등을 작명하기 위한 책들은 다수 있지만 캐릭터의 관점에서 캐릭터 네이밍을 연구한 책이나 논문은 거의 없는 것이 사실이다. 브랜드가 타 상품 등과의 구별을 위한 대표성을 가진다면 캐릭터는 생명력이 부여된 개별성이 강하기 때문에 이름을 작명함에 있어서도 적용하는 기준이 비슷하면서도 다르다. 이 논문은 캐릭터네이밍을 위한 이해와 방법에 대한 연구를 주된 목적으로 하며, 캐릭터를 필요로 하는 문화콘텐츠 개발자 및 관계자에게 캐릭터네이밍에 대한 관심과 이해를 통해 캐릭터모양, 성격, 역할, 스토리텔링의 목적에 맞게 작명하는데 작은 도움이 되기를 바라는 데 의의를 두고 있다.

Keywords