DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Contents Quality on User's Satisfaction and Continuous Usage Intention in UCC Services

UCC 서비스의 콘텐츠 품질이 사용자 만족과 지속이용의도에 미치는 영향

  • 정철호 (우송대학교 IT 경영정보학과) ;
  • 정덕화 (배재대학교 교양교육센터)
  • Published : 2009.07.28

Abstract

The primary purpose of this study is to examine the effects of contents quality characteristics on user's satisfaction and continuous usage intention in UCC services. Based on relevant literature reviews, this study posits five contents quality characteristics, that is, accuracy, completeness, variety, playfulness, and timeliness as key determinants of user's satisfaction and continuous usage intention. And then we structured a research model and hypotheses about relationship between these variables. A total 315 usable survey responses of UCC service users have been employed in the analysis. The major findings from the data analyses are as follows. Firstly, four contents quality characteristics of completeness, variety, playfulness, and timeliness had a positive influence upon user's satisfaction. Secondly, four contents quality characteristics of accuracy, completeness, playfulness, and timeliness had a positive influence upon continuous usage intention. Lastly, user's satisfaction had very significantly related to continuous usage intention in UCC services. From this study, we expect to suggest practical and managerial implications to UCC service providers.

본 연구의 주목적은 UCC 서비스의 콘텐츠 품질이 사용자 만족과 지속이용의도에 미치는 영향관계를 규명해 보는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 선행문헌에 관한 종합적인 고찰 결과를 토대로 UCC 서비스의 콘텐츠 품질로 정확성, 완전성, 다양성, 유희성, 적시성 등의 다섯가지 요인을 도출하였고, 이들 UCC 서비스의 콘텐츠 품질 요인들이 사용자의 만족을 거쳐 지속이용의도를 형성하게 되는 구조적 관계에 관한 연구모형과 가설을 수립하였다. UCC 서비스 이용자 315명을 대상으로 한 본 연구의 실증분석 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, UCC 서비스의 콘텐츠 품질 중 완전성, 다양성, 유희성, 적시성 둥의 네가지 요인이 사용자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, UCC 서비스의 콘텐츠 품질 중 정확성, 완전성, 유희성, 적시성 등의 네가지 요인이 지속이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로, UCC 서비스에 대한 사용자 만족은 지속이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 향후 UCC 서비스 운영자에게 실무적, 관리적 측면에 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김문형, 남제호, 홍진후, "UCC의 동향 및 전망", ITFIND, 통권1262호, pp.2-6, 2006.
  2. 김유정, 전방지, 강소라, 김연정, "UCC서비스 참여요인의 구조적 관계에 관한 연구", 인터넷전자상거래연구, 제7권, 제3호, pp.157-191, 2007.
  3. 서호철, 안중호, 양지윤, "헤도닉 정보시스템의 지속적인 사용에 관한 연구: UCC를 중심으로", 경영정보학연구, 제17권, 제3호, pp.25-53, 2007.
  4. 엄명용, 김은정, "UCC 비즈니스 유형 및 활성화 장애요인 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권,제11호, pp.120-129, 2007.
  5. 오창규, "UCC 수용에 있어 개인의 정보선호 유형과 정보 품질이 미치는 영향", 인터넷전자상거래연구, 제7권, 제4호, pp.163-183, 2007.
  6. 유선심, "국내 UCC 시장 동향", 정보통신정책, 제19권, 제15호, pp.36-39, 2007.
  7. 이만제, "국내 동영상 UCC의 산업 전망과 과제", 한국언론학회 심포지움 및 세미나 발표자료집, pp.25-50, 2007.
  8. 임순옥, "UCC의 국내외 동향", 정보통신정책, 제19권, 제4호, pp.48-52, 2007.
  9. 정영수, 정철호, "개인 커뮤니티의 지각된 특성이 만족 및 지속적 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 정보시스템연구, 제16권, 제3호, pp.133-159, 2007.
  10. 한국인터넷진흥원, 인터넷 멀티미디어 UCC 제작 및 이용실태조사, 한국인터넷진흥원, 2007.
  11. A. Bhattacherjee, "Understanding Information Systems Continuance: An Expectation-Confirmation Model," MIS Quarterly, Vol.25, No.3, pp.351-370, 2001. https://doi.org/10.2307/3250921
  12. C. S. Lin, S. Wu, and R. J. Tsai, "Integrating Perceived Playfulness into Expectation-Confirmation Model for Web Portal Context," Information & Management, Vol.42, No.5, pp.683-693, 2005. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.04.003
  13. H. Heijden, "User Acceptance of Hedonic Information Systems," MIS Quarterly, Vol.28, No.4, pp.695-704, 2004.
  14. J. C. Anderson and D. W. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommanded Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  15. J. M. Juran, Juran's Quality Handbook, Fifth Edition, McGraw-Hill, 2000.
  16. L. F. Pitt, R. T. Watson, and C. B. Kavan, "Service Quality: A Measure of Information Systems Effectiveness," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, pp.173-187, 1995. https://doi.org/10.2307/249687
  17. V. Z. Zeithaml, L. L. Berry, and A. Parasuraman, "The Behavioral Consequences of Service Quality," Journal of Marketing, Vol.60, No.1, pp.31-46, 1996. https://doi.org/10.2307/1251886
  18. W. A. DeLone and E. R. McLean, "The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update," Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, pp.9-30, 2003. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748

Cited by

  1. Effect of Web-services' Technological Interactivity on User-generated Contents' Perceived Efficiency and Quality vol.12, pp.9, 2012, https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.09.380
  2. The Impact of User Behavior, Contents, Function, Cost on Use Satisfaction and the Continued Use Intention of the N-screen Service Users vol.18, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5909/JBE.2013.18.5.749