DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Multicultural Library Services through the Public Library Homepage

공공도서관 홈페이지를 통한 다문화 서비스에 대한 연구

  • 김영미 (한성대학교 문헌정보학과) ;
  • 조인숙 (한성대학교 지식정보학부)
  • Published : 2009.09.29

Abstract

The world has rapidly become culturally diverse, and Korea has gradually grown into a multicultural society, mainly due to marriage immigrants and foreign laborers, whose number exceeds over one million nationally. Their adjustment and acculturation in Korea, however, dose'nt seem painless and untroubled, and public libraries are in duty to provide multicultural service for these population. Providing useful services on the homepage makes it possible for users to find the information they need without having to visit the actual library. A more detailed research will be conducted by examining the multicultural services provided by the public libraries in Australia, Canada, the United States, and Japan, the leading multicultural societies. The further examination will be conducted on these libraries in terms of four aspects, that is, information, literacy, education, and culture, as declared by Public Library Menifesto. In Korea, translation and interpretation services, homework help, child literacy are necessary services at the public library, Management of independent multicultural site, shared services between Regional Central Library and Community Public Library, cooperation with libraries, government and organization will be helpful to multicultural library services.

세계는 점점 다양화되어 가고 있으며, 우리나라도 결혼 이민자와 외국인 노동력의 증가로 외국인 100만 시대의 다문화사회로 진입하였다. 그러나 이들의 한국생활 적응은 매우 어려워 보이며, 공공도서관에서는 이들에게 다문화서비스를 제공하여 한국생활 적응에 도움을 줄 필요가 있다. 홈페이지를 이용한 서비스 제공은 도서관을 방문하지 않고도 시공을 초월하여 이용자가 필요한 자료를 이용할 수 있는 장점을 활용하여 세계적인 다문화 국가인 호주, 캐나다, 미국과 일본의 공공도서관 홈페이지에서는 어떠한 다문화 서비스를 하고 있는지 살펴보고 이를 공공도서관선언에서 제언하는 도서관의 네 가지 핵심 서비스인 정보, 문해, 교육, 문화의 영역으로 유형을 분류하였다. 국내 공공도서관 홈페이지에서는 아직 제공하지 못하고 있는 통번역 서비스나 숙제도우미, 어린이문해 프로그램은 앞으로 시도해야 할 과제로 보이며 독립된 다문화사이트 운영, 지역대표도서관과 지방공공도서관의 업무 분담, 정부나 기관, 사회단체와의 긴밀한 협조는 다문화도서관서비스를 더욱 풍부하게 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김용근. 2006. 공공도서관의 웹사이트를 통한 정보봉사. 한국도서관․정보학회지, 37(3): 265-287.
  2. 한국. 법무부. 2009. 2008 출입국․외국인정책 통계연보. 과천: 출입국.외국인정책본부.
  3. ASK NYPL. 2009. “Library Question - Answer [Question #4679068]." 25 July 2009. [cited 2009.8.8]. Personal communication.
  4. Australian Council for Adult Literacy. [cited 2009.6.18]. .
  5. Christian Teens net. [cited 2009.6.23]. .
  6. Dragasevich, Diane. 2009. “Toronto Public Library reply." 22 July 2009. [cited 2009.8.8]. Personal communication.
  7. HomeworkNYC.org. [cited. 2009.6.8]. .
  8. IFLA. 2001. The Public library service: IFLA/UNESCO guidelines for development. [cited 2009.8.6]. .
  9. IFLA. 2007. Multicultural Library Manifesto. [cited 2009.4.26]. .
  10. IFLA. 2009. Library Services to Multicultural Populations Section Strategic Plan 2009-2010. [cited 2009.8.6]. .
  11. IFLA/UNESCO. 1998. Multicultural communities guidelines for library services. 2nd ed. [cited 2009. 5.31]. .
  12. IFLA/UNESCO. 2004. Public Library Manifesto. [cited 2009.5.31]. .
  13. KidsSpace. [cited 2009.7.14]. .
  14. LearningExpress Library. [cited 2009.6.23]. .
  15. Microsoft Developer Network. [cited 2009.6.18]. .
  16. Multicultural Affairs Queensland. [cited 2009.7.3]. .
  17. NYPL. 2006. Annual report 2005. [cited 2009.8.8]. .
  18. NYPL. 2009. Annual report 2008. [cited 2009.8.8]. .
  19. Ontario Council of Agencies Serving Immigrants. 2009. Your library. [cited 2009.6.5].
  20. PBS Kids. [cited 2009.6.8].
  21. SLQ. 2008a. Lote collections. [cited 2009.6.17]. .
  22. SLQ. 2008b. Multicultural Services Standard. [cited 2009.6.11]. .
  23. SLQ. 2008c. Reconciliation Strategy. [cited 2009.6.11]. .
  24. SLQ. 2009. Multicultural Services Strategy 2008-2012. [cited 2009.6.15]. .
  25. Teen Link. [cited 2009.6.10]. .
  26. Teen to Teen. [cited 2009.6.23]. .
  27. TPL. 2008a. Annual report 2007. [cited 2009.8.7]. .
  28. TPL. 2008b. Our shared stories: writing the future of Toronto's library, Toronto Public Library strategic plan, 2008-2011. [cited 2009.8.7]. .
  29. TPL. 2009. What's on, July-August. [cited 2009.8.8]. .
  30. Young Muslims. [cited 2009.6.23]. .