DOI QR코드

DOI QR Code

Impact of Sense of Satisfaction with Regional Festival Experience Program upon Intention for Re-visit - With Focus on Andong International Mast Dance Festival -

지역축제 체험프로그램 만족이 재방문의사에 미치는 영향 - 안동국제탈춤페스티벌을 중심으로 -

  • 이재만 (가톨릭상지대학 호텔관광과)
  • Published : 2009.09.28

Abstract

The author in this study carried out survey by questionnaires on the spectators who participated in the Andong International Mask Dance Festival being held from Sept. 26, 2008 to Oct. 5, 2008. Survey was designed to find out what was influence of sense of satisfaction from experience program upon spectators' intent for re-visit for such program in future. Result of analysis showed that experience program of Andong International Mask Dance festival was constituted of diverse aspects accordingly level of satisfaction by spectators for the program was very high. Also spectators' sense of anticipation for experiencing feeling of uniqueness and creativity appeared to be very high. In terms of level of satisfaction spectators showed high level satisfaction with sense of convenience and creativity aspect thus it was revealed that spectators' sense of satisfaction with festival experience program had significant impact on their intention for re-visit in future. In consideration of such fact there seemed to be need for versatile approach to experience program of Andong International Mask Dance Program and continuous research and development of experience program in order to meet changing desire of tourists thus there is urgent need for developing creative and more active experience program In future.

본 연구는 안동국제탈춤페스티벌 축제의 행사기간인 2008년 9월 26일부터 10월 5일까지 축제에 참석한 관광객을 대상으로 체험프로그램에 대한 만족이 재방문의사에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위하여 설문조사를 실시하였다. 분석결과 안동국제탈춤페스티벌 축제의 체험프로그램이 다양하게 이루어지고 있으며 행사진행에 대한 만족도도 높게 나타났고 일탈감과 창의적 체험에 대한 기대심리가 높은 것으로 나타났다. 또한 만족에서도 편리성과 창의성 부분에 높은 만족도 보이고 있어 축제체험프로그램의 만족이 재방문의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 점을 고려해 볼 때 대한민국 대표 축제로 거듭난 안동국제탈춤페스티벌 축제의 체험프로그램에 대한 다양한 접근성과 체험프로그램이 꾸준히 연구 개발되어야 하고 변화하는 관광객의 욕구를 충족시킬 수 있는 창의적이고 활동적인 체험프로그램의 개발이 시급하다고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 유기준, "지역문화축제 방문객의 만족에 관한 연구", 문화관광연구, 제6권, 제3호 (통권21호), p.2. 2004.
  2. 이재만, "지역축제이미지가 관광객의 만족과 재방문 의사에 미치는 영향에 관한 연구-영양 반딧불이 축제를 중심으로", 한국컨텐츠학회논문지, 제8권, 제 12호, pp.424-432, 2008.
  3. 매일경제, 2009년 4월 3일.
  4. 황윤용, 최수아, "축제에서 체험요소가 참여자 감정 반응과 애호행동에 미치는 영향", 산업경제연구 제 21권, 제5호, pp.2113-2131, 2008.
  5. Daum. 백과사전
  6. 오순환, "지역축제의 실제와 경제적 효과", 관광학 연구, Vol.22, No.3, p.205, 1999.
  7. 배영동, "축제와 생업:희열의 축제와 고통의 생업 그 교차 반복", "한국축제의 이론과 현장", 월인, p.271-284, 2000.
  8. 배만규, 김세웅,"지역축제 방문객의 평가비교:영천 한약축제를 중심으로", 경운대학교 사회과학연구, 2, p.143, 2005.
  9. 이정록, 안종현, "지역축제 방문자 만족에 관한 연구;곡성심청축제를 중심으로", 한국경제지리학회지, 제7권, 제3호, p.503-518, 2004.
  10. 박수완, "축제이미지에 대한 참여 동기 및 관여도의 역할에 관한 연구", 한국관광정책학회, 관광정책학연구, Vol.10, No.2, pp17-37, 2004.
  11. Y. Lee, "How Do Individuals Experience Leisure? " P&R, pp.40-46, 1999(2).
  12. 고동우, "관광의 심리적 체험과 만족감의 관계", 고려대학교 대학원 박사학위논문, p.7, 1998.
  13. 정강환, 노용호, 김상호, "역사문화축제의 마케팅적 접근:대가야체험축제의 2005-2006년 비교", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.7, No.3, pp.129-139, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.3.129
  14. 심재명, 이훈, "축제체험에 대한 프리스팅 분석", 소비문화연구, Vol.10, No.2. pp.153-170, 2005.
  15. 손선미, "체험지향성과 관광축제이벤트의 프로그램, 물리적 요소, 방문의도의 관계", 이벤트컨벤션 연구, 제3권, 제1호(통권6호), pp.1-23, 2007.
  16. 송재일, 유영준, 김석출, "지역축제 방문객의 방문경험에 따른 동기와 만족에 관한 연구: 최초 방문객과 재방문객과의 비교", 대한관광경영학회, Vol.19, No.2, pp.177-191, 2005.
  17. 장경수, "축제의 서비스품질이 방문자 만족과 행동의도에 미치는 영향", 한국관광학회, Vol.19, No.3, pp.131-145, 2005.
  18. 손대현, 박상현, "메기 이벤트의 방문동기와 만족에 관한 연구", 관광.레저연구, Vol.13, No.1, pp.281-300, 2000.
  19. 고동우. "선행관광 행동 연구와 비판적 고찰", 관광학연구, Vol.22, No.1, pp.207-229, 1998.
  20. 서철현, "지역축제에 대한 사후이미지가 방문객 만족과 행동의도에 미치는 영향:청도소싸움 축제를 중심으로", 관광연구, Vol.16, No.2, pp.7-23, 2001.
  21. 정용악, 이장주,"지역축제 참여동기에 따른 만족과 재방문에 관한 연구", 문화관광연구, 제6권, 제1 호, pp.97-114, 2004.
  22. 오수진, 이정희, "지역활성화를 위한 지역문화축제의 만족도에 관한 연구", 산업경제연구, 제13권, 제6호(上), pp.329-348, 2007.
  23. 한상일, "축제참여의 추진요인과 유인요인에 관한 탐색적 연구:안동국제탈춤페스티벌을 중심으로", 관광연구, 제18권, 제3호, pp.181-196, 2004.
  24. 지진호, "지역축제 참가자의 만족에 관한 연구:충남 보령 머드축제를 중심으로", 여행학연구, 제10 권, 제1호, pp.246-268, 1999.
  25. 박현지, 박영술, 권영국, "Analysis of the Relation between the Satisfaction and Re-visit focused on the Safety Factors 2000 Kwangju Biennale," 문화관광연구, 제2권, 제1호, pp.213-226, 2000.
  26. 이승곤, 한지훈, "지역축제 서비스품질의 만족이 재방문 의도에 미치는 영향:안동국제탈춤페스티벌을 중심으로", 관광연구저널, 제19권, 제2호, pp.299-313, 2005.
  27. 이동수, 박석희, "지역축제 서비스품질과 재방문 의도 및 구전효과의 관계에서 개인툭성요인의 조절효과 분석: 강진청자문화제를 중심으로," 한국정책과학학회보, 제11권, 제4호, pp.83-105, 2007.

Cited by

  1. Effects of Festival Experiential Factors on Festival Satisfaction and Behavioral Intention - With Focus on Muju Firefly Festival - vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.494