Improvement of teaching-learning methods for general mathematics education courses - Focused on Basic Calculus -

교양수학 교과목에 대한 교수-학습지도 개선 방안 - 기초미적분학 교과목을 중심으로 -

  • Pyo, Yong-Soo (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University) ;
  • Cho, Sung-Jin (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University) ;
  • Jeong, Jin-Mun (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University) ;
  • Park, Jin-Han (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this paper, we try to find improved solutions for problems with general mathematics education courses. We suggest effective management strategies and teaching-learning methods by level-based classes with utilizing students survey and scholastic level assessment, and management of Mathematics Cafe and its homepage, and also setting example classes for assignments on the Webwork system and evaluating the class.

본 논문에서는 대학에서의 교양수학 교육과정 운영의 문제점과 그 개선방안을 찾아보기 위하여, 기초미적분학 교과목을 수강하는 전체 학생을 대상으로 학생실태 설문조사와 기초학력 진단평가를 실시하여 수준별 학급을 편성하고, 수준별 학습지도, 수학카페 및 홈페이지 운영과 함께 Webwork 시스템을 활용한 시범강의 등을 통하여 교양수학 교과목에 대한 효율적인 학습지도 방안과 수준별 학급 운영의 유의점을 제안한다.

Keywords