DOI QR코드

DOI QR Code

The Value Assessment for Indirect Benefits of Road Project Using Contingent Valuation Method

조건부가치측정법을 이용한 도로사업의 간접편익 추정

  • 김경주 (중앙대학교 건설환경공학과) ;
  • 강기용 (중앙대학교 토목공학과) ;
  • 김경민 (중앙대학교 토목공학과)
  • Received : 2009.09.07
  • Accepted : 2009.09.16
  • Published : 2010.02.28

Abstract

In case of low benefit project with low traffic or high-priced project, existing analysis of cost and benefit tends to present a low feasibility. However, considering the improvement of environment, intensification of disaster prevention, public stability of countryside area and formation of good scenery, these projects can have a feasibility. This paper analyzes and summarizes the indirect benefit of some ripple effects, caused by road projects, and presents the methodology and process in order to change the indirect benefit into monetary value.

현재의 경제성 평가는 교통량이 적어 편익이 적은 경우나 산악지형과 같이 터널 및 교량이 많은 도로와 같이 건설비가 많이 소요되는 사업의 경우, 기존의 비용편익분석으로는 타당성이 낮게 평가되는 경향이 있다. 그러나 이러한 사업도 생활환경의 개선, 방재기능의 강화, 격지지역의 민생안정, 양호한 경관 형성 등의 효과를 고려하면, 이들 사업은 타당한 사업으로 평가 될 수 있다. 본 논문에서는 현재 경제성 분석에서 계량화하여 반영하지 못하고 있는 도로사업으로 인하여 발생 가능한 파급효과에 대해 화폐가치화하기 위한 방법론 및 절차를 제시하고 실제 도로 건설사업을 대상으로 분석을 수행하였다.

Keywords

References

  1. 김상봉(2003) 가상적 시장평가법에 의한 행정서비스 가치분석에 관한 연구, 한국도시행정학회 도시행정학보, 한국도시행정학회, 제16권 제3호, pp. 79-93.
  2. Clawson, M. and Knetsch, J. (1966) Economics of Outdoor Recreation, Johns Hopkins University.
  3. Loomis, J., Gonzalezcaban, A., and Gregory, R. (1994) Do reminders of substitutes and budget constraints influence contingent valuation estimates, Land Economics, Vol. 70, No. 4, pp. 499-506. https://doi.org/10.2307/3146643
  4. Mitchell, R. and Carson, R. (1989) using surveys to value public Goods: The Contingent Valuation Method, Resource for the Future, Washington D.C.
  5. Rosen, S. (1974) Hedonic prices and implicit markets : Product differentiation in pure competition, Journal of Political Economy, Vol. 82, pp. 34-55. https://doi.org/10.1086/260169