DOI QR코드

DOI QR Code

Effectiveness of Cooperative Learning on Nursing Students' Performance and Experience

협동학습이 간호학생의 학습성과와 수업경험의 질에 미치는 효과

  • Received : 2010.06.10
  • Accepted : 2010.12.10
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to identify the effectiveness of the JigsawⅣ cooperative learning in a facilitative communication class of nursing students. Achievement, communication skill, self-directed learning and experience during the class were measured. Method: This study was a pretest and posttest design with two subject groups. 43 students were in experimental (JigsawⅣ) group and 47 ones were in control (general small discussion) group. Classes were conducted over a 6-week period. The collected data was analyzed by the SPSS 12.0 program. Result: After taking part in the educational program, the experimental group had significantly more improvement in communication skill (F=6.81, p=.002) and self-directed learning (F=11.81, p=.000). In addition, the experimental group showed significantly higher scores for concentration in the class (t=2.26, p=.27), positive emotional state (t=3.01, p=.003) and active participation (t=2.78, p=.007) compared to the control group. However, the achievement between the two groups was not significantly different (F=3.29, p=.073). Conclusion: The findings of this study show that JigsawⅣ cooperative learning has positive effects in improvement of communication skill and self-directed learning. Also, students were excited and interested in the class during cooperative learning. Based on these findings, the author suggests developing additional educational programs focusing on nursing students.

Keywords

References

  1. 강홍숙 (2006). 협동학습의 효과에 관한 메타분석. 목포대학교 대학원 박사학위논문, 전남.
  2. 고영남 (2002). 협동학습 전략과 집단편성 방법이 학습자의 학습능력 수준에 따라 학업성취에 미치는 효과. 고려대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
  3. 김기정 (2003). 대학생 집단에 있어서 학습자 중심의 협동학 습 전략이 학업성취도, 교과관련 정의, 교우관계에 미치는 효과. 교육발전, 22(1), 43-71.
  4. 김근곤, 윤진, 최경윤, 박선영, 배진희 (2008). 전공 간 협력 프로젝트 학습이 대학생의 의사소통, 문제해결, 자기 주도적 학습능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 14(2), 252-261.
  5. 김신자 (2005). 효과적인 교수설계 및 교수방법. 서울: 문음사.
  6. 김안나, 김남희, 김태준, 이석재, 정회욱 (2003). 국가수준의 생애능력 표준 설정 및 학습체제 질 관리 연구보고서(II). 서울: 한국교육개발원.
  7. 김진호, 최철용, 박혜경, 강병재 (2001). 실기.예비 교사를 위한 교육방법의 기초. 서울: 문음사.
  8. 김정식 (2007). 교과목 및 프로그램 학습성과 평가의 전략적 접근. 공학교육연구, 10(2), 73-86.
  9. 김조자, 안양희, 김미원, 정연옥, 이주희 (2006). 간호학 특성을 반영한 4년제 간호교육 평가인정 표준 및 기준개발. 대한간호학회지, 36(6), 1002-1011.
  10. 김조자, Newsome G., 신경림, Tanner S. J. (2007. 3월). 국제수준의 간호교육실현을 위한 간호교육평가. 한국간호평가원 세미나 자료, 서울.
  11. 김희순 (1998). 간호대학생을 위한 간호수행능력 측정도구 개발. 간호학탐구, 7(2), 187-200.
  12. 박일수, 방미란, 권낙원 (2008). 자기주도적학습능력과 협동학습유형이 영어과 학업성취에 미치는 효과. 중등교육연구, 56(2), 119-142.
  13. 박종윤, 유혜숙 (2001). 중학교 과학수업에 적용한 Jigsaw 협동학습의 효과. 한국과학교육학회지, 21(3), 635-647.
  14. 신경림, 배경택, Zittel B., 김원옥 (2008. 12월). 간호교육 및 시험의 책무성 제고를 위한 국제 세미나. 한국간호평가원, 대한간호협회, 한국전문대학간호학과장협의회, 한국간호대학(과)장협의회 세미나 자료. 서울.
  15. 신경림, 장금성, 김옥수 (2008. 12월). 간호교육의 수월성 향상을 위한 전략. 한국간호교육학회 동계학술대회, 서울.
  16. 소경희 (1998). 학교 교육에 있어서 자기 주도적 학습의 의미. 교육과정연구, 16(2), 329-351.
  17. 송창희 (2003). 학습자의 성격이 사회과 토의학습 참여도에 미치는 영향. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  18. 유철수 (2008). 의사소통훈련이 전문대학생의 대인관계 및 자아존중감에 미치는 영향. 전남대학교 대학원 석사학위논문, 전남.
  19. 윤현선, 소금현, 여성희 (2005). JigsawIII협동학습이 중학생의 과학성취도와 과학에 관한 태도에 미치는 영향. 한국생물교육학회지, 33(4), 465-474.
  20. 정문성 (2002). 협동학습의 이해와 실천. 서울: 교육과학사.
  21. 최은영 (2007). 대학영어 협동학습 과정에서 나타난 학습자들의 수업경험. 전남대학교 대학원 박사학위논문, 전남.
  22. 한국간호평가원, 서울 (2008. 5월). 2008년 간호(학)과 인정평가 기준. 간호교육인증평가기준과 편람으로부터 2008, 9 20 검색함, 홈페이지: htttp://www.kabon.or.kr/kabon02/index04.php
  23. 편경희, 송동주 (2009). 영남대학교 리더십 학습성과 교육 CQI 방안에 대한 연구. 공학교육연구, 12(1), 64-72.
  24. Aronson, E., & Patnoe, S. (1997). The Jigsaw classroom: Building cooperation in the classroom. New York, NY: Longman.
  25. Cohen, E. G. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Rev Educ Res, 64(1), 1-35. https://doi.org/10.3102/00346543064001001
  26. Csikszentmihalyi, M., & Schneider, B. (2000). Becoming adult: How teenagers prepare for the world of work. New York, NY : Basic Brooks.
  27. Freeman, L. H., Voignier, R. R., & Scott, D. L. (2002). New curriculum for a new century: Beyond repackaging. J Nurs Edu, 41(1), 38-40.
  28. Holliday, D. C. (2002). JigsawIV: Using student/teacher concerns to improve JigsawIII. Washington, DC : ERIC Document Reproduction Service.
  29. Peterson, S. E., & Miller, J. A. (2004). Comparing the quality of students' experiences during cooperative learning and large-group instruction. J Educ Res, 97(3), 123-133. https://doi.org/10.3200/JOER.97.3.123-134

Cited by

  1. The Recognition of Achievement and Importance of Nursing Program Outcome among Nursing Students vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.203
  2. Effect of Cooperative Learning Applying Jigsaw Model in Simulation-Based Infection Control Education on Perception of Infection Control, Intrinsic Motive and Learning Satisfaction vol.16, pp.4, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.4.2647
  3. Comparison of Training Effectiveness for IV Injections: Intravenous (IV) Arm Model versus Computer Simulator vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.302
  4. Development and Evaluation of Extracurricular Coaching Programs for Improving Communication Skills and Leadership among Nursing Students vol.21, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.2.202