DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of a Ready Planned Small Group Collaboration Learning Program through MBTI on Nursing Professional Self-Concept and Career Maturity of Nursing College Students

MBTI활용 소집단 협력 학습프로그램이 간호학생의 간호전문직 자아개념과 진로성숙에 미치는 효과

  • Kwon, Yun-Hee (Department of Nursing, Taegu Science University) ;
  • Kwag, Oh-Gye (Department of Nursing, Kyungwoon University)
  • Received : 2010.09.10
  • Accepted : 2010.12.02
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of a small group collaboration learning program through MBTI on nursing professional self-concept and career maturity of nursing college students. Method: A randomized control pre-post test experimental research design was used. There were 30 sophomore nursing students in the experimental group and 30 in the control group randomly assigned and randomly selected from the nursing program of T University in Daegu, Korea. The program through MBTI was developed by Kwon (2002) using a program by Shim and Kim (1997) as treatment. The experimental group received the program through MBTI for 30 hours (2 times a week for 15 weeks) while the control group received no treatment except a series of tests. Measures were the MBTI test, nursing professional self-concept scale, and career maturity scale. The data were analyzed with SPSS Win 17.0 program, chi-square test, and t-test. Result: The experimental group which received the program through MBTI had a higher score of nursing professional self-concept and career maturity change than the control group. Conclusion: A small group collaboration learning program through MBTI was effective in increasing nursing professional self-concept and career maturity of nursing college students.

Keywords

References

  1. 강재태 (2005). 진로교육과 진로지도. 경남: 경상대학교출판부.
  2. 강현옥 (2009). 간호학생의 임상수행능력과 간호전문직 자아개념 및 임상실습 만족도. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  3. 권윤희 (2002). MBTI를 활용한 성장프로그램이 간호대학생의 대인관계 및 진로정체감에 미치는 효과. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  4. 김봉환 (1996). 대학생의 진로결정 수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  5. 김봉환 (2006). 학교진로상담. 서울 : 학지사.
  6. 김영숙 (2004). MMTIC를 적용한 진로집단상담 프로그램이 중학생의 자아개념 및 진로의식성숙에 미치는 효과. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문, 대구.
  7. 김정택, 심혜숙 (1990). 성격유형검사(MBTI)의 한국 표준화에 대한 일 연구. 서울: 서강대학교 MBTI 연구소.
  8. 김정택, 심혜숙 (1998). MBTI 성장프로그램 지도자 안내서(I). 서울 : 한국심리검사연구소.
  9. 김정택, 심혜숙, 제석봉 (2008). MBTI개발과 활용. 서울: 어세스타.
  10. 김충기 (2004). 직업교육과 진로교육. 서울: 한국학술정보원.
  11. 김현옥 (1989). 청소년의 진로성숙의 관련변인과의 상관관계. 건국대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  12. 세계철학대사전 편집부 (1987). 세계철학대사전. 서울: 교육출판공사.
  13. 서영옥 (2007). MBTI 자기 성장 집단상담 프로그램이간실업계 고등학생의 진로성숙도에 미치는 영향. 상명대학교 정치경영대학원 석사학위논문, 서울.
  14. 서원희 (2006). 간호전문대학생의 간호전문직 자아개념과 임상실습 만족도. 경북대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  15. 송경애, 노춘희 (1996). 임상간호사의 전문직 자아개념에 관한 연구. 대한간호학회지, 26(1), 94-106.
  16. 이근춘 (2004). MBTI 성격유형에 따른 진로지도 프로그램을 고등학생의 진로성숙에 미치는 효과. 경원대학교 교육대학원 석사학위논문, 성남.
  17. 이은옥, 임난영, 박현애, 이인숙, 김종임, 배정이, 이선미(2009). 간호연구와 통계분석. 서울: 수문사.
  18. 이장호 (2005). 상담심리학. 서울: 박영사.
  19. 이재영 (2001). 공업계 고등학생의 사이버 집단상담 효과에 대한 연구: MBTI를 활용한 자아개념 확립과 진로탐색 프로그램을 활용한. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위 논문, 서울.
  20. 이정애 (2004). 간호대학생의 전문직 자아개념과 간호사에 대한 이미지. 간호행정학회지, 10(3), 325-334.
  21. 정민 (1997). MBTI성장프로그램이 간호학생의 첫 임상실습전 상태불안에 미치는 영향. 정신간호학회지, 6(1), 70-81.
  22. 한외숙 (2001). MBTI 성장프로그램이 부적응 고등학생의 자아개념에 미치는 효과. 창원대학교 교육대학원 석사학위논문, 창원.
  23. Arthur, D. (1990). The development of an instrument for measuring the professional self-concept of nurses. Master of Educational Thesis, University of Newcastle, Australia.
  24. Crites, J. O. (1978). Career maturity inventory: Administration and use manual (2nd ed.). Monterey, California: CBT/McGraw-Hill.
  25. Erikson, H. (1963). Childhood and society. New York: W. W. Norton.
  26. Heppner, M. J., & Hendricks, F. (1995). A process and outcome study examining career in decision and indecisiveness. J Counsel Develop, 73, 426-437. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1995.tb01776.x
  27. Jung, C. G. (1971). Psychology types(H. G. Baynes, Trans. revised by R. F. C._Hull). Volume 6 of The collected works of C. G. Jung. princeton, NJ: Princeton University Press.
  28. Martin, C. C. (1995). Looking at types and careers. Gainesville, Florida: Center for Applications of psychological type.
  29. Myers, I. B., & Myers, P. B. (1980). Gifts differing. Palo alto, CA : Consulting psychologists Press.
  30. Slavin, R. E. (1977). How student learning teams can integrate the desegregated classroom. Integ edu, 15, 56-58.

Cited by

  1. Validation of a Path Model on Clinical Practice Competency of the Nursing Students vol.13, pp.10, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.10.4572
  2. Affecting Factors of Career Satisfaction Perceived by Senior Nursing Students vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.339