References
- 김성숙, 김복자 (2006). In-hospital Utstein Style에 의거한 일개 종합전문요양기관의 병원 내 심폐소생술 분석. 임상간호연구, 11(2), 177-192.
- 김진영, 전성숙, 김동희, 최송실 (2008). 일부 일반병동 간호사의 기본 심폐소생술에 대한 지식, 태도 및 교육수혜 실태. 기본간호학회지, 15(2), 138-146.
- 박소현 (2002). 심장질환배우자의 기본인명구조술에 대한 지 식 및 태도에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학 위논문, 서울.
- 박요섭, 김영민, 이원재, 김한준, 김용범, 정원중, 김석환, 김윤희 (2006). 임상실습과정 의과대학생의 기본심폐소생술 수행능력의 시간경과에 따른 변화와 강의식 재교육이 그에 미치는 영향. 대한응급의학회지, 17(1), 45-50.
- 박찬우, 옥택근, 조준휘, 천승환, 이승용, 김성은, 최기훈, 배지훈, 서정열, 안희철, 안무업, 조병렬, 김용훈 (2005). 병원내 간호 인력을 대상으로 시행한 심폐소생술 교육 효과에 대한 연구. 대한응급의학회지, 16(4), 474-480.
- 송은영 (2004). 서울 시내 중학생의 심폐소생술에 대한 인식, 교육경험 및 태도에 관한 연구. 울산대학교 대학원 석사학위논문, 울산.
- 신해원, 홍해숙 (2002). 웹기반의 심폐소생술 간호교육 프로그램개발. 기초간호자연과학회지, 4(1), 25-39.
- 엄동춘, 전명희, 황지영, 최지예 (2008). 대학생의 심폐소생술에 대한 교육경험에 따른 지식. 한국간호교육학회지, 14(1), 138-146.
- 오수일, 한상숙 (2008). 심폐소생술 재교육이 간호사의 지식과 기술에 미치는 지속효과. 대한간호학회지, 38(3), 383-392.
- 오숙희, 선정주, 김상희 (2009) 심폐소생술 실습교육이 간호학생의 지식 및 수행능력에 미치는 효과. 한국보건간호학회지, 23(2), 153-161.
- 오윤희, 김복자 (2005). 비의료인에게 실시한 심폐소생술 실기교육효과. 한국간호교육학회지, 11(2), 278-286.
- 이문희, 박민정, 최순희 (2005). 심폐소생술 교육이 일반인의 심폐소생술에 대한 지식과 태도에 미치는 효과. 기본간호학회지, 14(2), 198-203.
- 이인수, 백미례 (2001). 경찰공무원을 대상으로 한 심폐소생술교육효과 지속에 관한 연구. 한국응급구조학회지, 5(1), 63-71.
- 이정순 (2006). 병원간호사의 심폐소생술과 제세동기 현황조사. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
- 이진영 (2008). 심장질환자 가족의 기본심폐소생술에 대한 태 도. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
- 임경수, 김원, 김향숙, 김유호, 이규환, 박영환 (2003). CardioPulmonary Resuscitation, 심폐소생술. 서울: 군자출판사.
- 조희연 (2008). 병원간호사의 기본심폐소생술에 대한 태도 및 영향요인 분석. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
- 최향옥 (2006). 심폐소생술에 대한 간호사의 지식 및 수행능력에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
- 최혜경 (2003). 심폐소생술 교육과정 표준화를 위한 연구. 한국응급구조학회논문집, 7(1), 29-42.
- 황성오, 임경수 (2006). 심폐소생술과 전문 심장구조술. 서울: 군자출판사.
- 홍정석, 안력, 김선, 김우연, 김수옥, 홍은석 (2009). 미국심폐소생협회의 기본심폐소생술 교육을 받은 간호대학생의 술기수행능력 유지 정도. 대한응급의학회지, 20(6), 609-614.
- 통계청 (2007). 2006년 사망 및 사망원인통계결과. 서울: 통계청.
- Abella, B. S., Alvarado, J. P., Myklebust, H., Edelson, D. P., Barry, A., O'Hearn N., & Hoek, T. L. V. (2005). Quality of cardiopulmonary resuscitation during in-hospital cardiac arrest. JAMA, 293(3), 305-310. https://doi.org/10.1001/jama.293.3.305
- American Heart Association (2005). 2005 American heart association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation, 112, IV-1.
- Davies, N., & Gould, D. (2000). Updating cardiopulmonary resuscitation skills: A study to examine the efficacy of self-instruction on nurses' competence. J Cli Nurs, 9(3), 400-410. https://doi.org/10.1046/j.1365-2702.2000.00389.x
- Doig, C. J., Boiteau, P. J., & Sandham, J. D. (2000). A 2-year prospective cohort study of cardiac resuscitation in a major canadian hospital. Clin Invest Med, 23(2), 132-143.
- Pups, G. M., Weyker, J. D., & Rodgers, B. L. (1997). Nurses' reactions to participation in cardiopulmonary resuscitation on the nursing unit. Clin Nurs Res, 6(1), 59-70. https://doi.org/10.1177/105477389700600106
Cited by
- Effects of Basic Life Support Education Program in Middle School Students' Basic Cardiac Life Support Knowledge, Attitude and Performance vol.14, pp.10, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.10.4927
- Comparison on the education effects of cardiopulmonary resuscitation application using smart-phone -Focused on animation CPR and modified pocket CPR- vol.16, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.1.480
- Relationship between Non-technical Skills and Resuscitation Performance of Nurses' Team in in-situ Simulated Cardiac Arrest vol.27, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.2.146
- Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Education on the knowledge, attitude and self-efficacy of elementary and middle school teachers vol.29, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2015.29.1.18
- Factors Influencing Performance Ability of CPR of Hospital Staffs vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14370/jewnr.2013.19.2.96
- Knowledge and performance of cardiopulmonary resuscitation (CPR) in dental hygiene students vol.16, pp.4, 2016, https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.04.601
- The Implication and Persistence Effect of CPR Education on Female Nursing Students' Knowledge, Attitude, Confidence and Skills in Performing CPR vol.14, pp.8, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.8.3941
- The Effects of Video Programs of Cardiopulmonary Cerebral Resuscitation Education vol.17, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7586/jkbns.2015.17.1.19
- Effectiveness of Education Program for Core Fundamental Nursing Skills using Recording Video with Smartphone and Formative Feedback vol.14, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.6.285
- The Effects of Basic Life Support Course for Healthcare Providers on the Knowledge and Attitude of Health Science College Students vol.13, pp.12, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.12.5943
- Comparison of Training Effectiveness for IV Injections: Intravenous (IV) Arm Model versus Computer Simulator vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.302
- Factors that influence kindergarten teachers' willingness to perform cardiopulmonary resuscitation vol.19, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2015.19.2.019
- The Effects of the 5-step Method for Infant Cardiopulmonary Resuscitation Training on Nursing Students' Knowledge, Attitude, and Performance Ability vol.25, pp.1, 2019, https://doi.org/10.4094/chnr.2019.25.1.17