DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Basic Life Support Education Using a Standardized Basic Life Support Video Program in Nurses' Cardiopulmonary Resuscitation Knowledge, Attitude and Performance

표준 기본심폐소생술 교육용 비디오를 이용한 실습교육이 간호사의 심폐소생술에 대한 지식, 태도 및 수행능력에 미치는 효과

  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.11.25
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Purpose: The study was done to identify variations in Nurses' CPR knowledge, attitude and performance before and after BLS Education. Method: This study was designed to evaluate the differences in Nurses' CPR knowledge, attitude and performance. For the study we selected 167 nurses working in Daegu K University hospital. The study group was given a test before (pre test) and after (post test) BLS education. The BLS education was given by two BLS instructors certified by the American Heart Association, using a DVD and manikin. Result: The results showed a statistically significant difference the nurse's knowledge, belief, emotion and performance but there was no significant difference in their behavior after BLS education. CPR knowledge and performance was higher among emergency room nurses compared to surgical ward nurses. Conclusion: CPR education has shown to have a positive effect on nurses' attitudes towards CPR. It also improved their related knowledge and performance. Therefore, cardiopulmonary education should be given continuously, and different steps of CPR education programs need to be developed in order to fill the knowledge deficiency gap.

Keywords

References

  1. 김성숙, 김복자 (2006). In-hospital Utstein Style에 의거한 일개 종합전문요양기관의 병원 내 심폐소생술 분석. 임상간호연구, 11(2), 177-192.
  2. 김진영, 전성숙, 김동희, 최송실 (2008). 일부 일반병동 간호사의 기본 심폐소생술에 대한 지식, 태도 및 교육수혜 실태. 기본간호학회지, 15(2), 138-146.
  3. 박소현 (2002). 심장질환배우자의 기본인명구조술에 대한 지 식 및 태도에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학 위논문, 서울.
  4. 박요섭, 김영민, 이원재, 김한준, 김용범, 정원중, 김석환, 김윤희 (2006). 임상실습과정 의과대학생의 기본심폐소생술 수행능력의 시간경과에 따른 변화와 강의식 재교육이 그에 미치는 영향. 대한응급의학회지, 17(1), 45-50.
  5. 박찬우, 옥택근, 조준휘, 천승환, 이승용, 김성은, 최기훈, 배지훈, 서정열, 안희철, 안무업, 조병렬, 김용훈 (2005). 병원내 간호 인력을 대상으로 시행한 심폐소생술 교육 효과에 대한 연구. 대한응급의학회지, 16(4), 474-480.
  6. 송은영 (2004). 서울 시내 중학생의 심폐소생술에 대한 인식, 교육경험 및 태도에 관한 연구. 울산대학교 대학원 석사학위논문, 울산.
  7. 신해원, 홍해숙 (2002). 웹기반의 심폐소생술 간호교육 프로그램개발. 기초간호자연과학회지, 4(1), 25-39.
  8. 엄동춘, 전명희, 황지영, 최지예 (2008). 대학생의 심폐소생술에 대한 교육경험에 따른 지식. 한국간호교육학회지, 14(1), 138-146.
  9. 오수일, 한상숙 (2008). 심폐소생술 재교육이 간호사의 지식과 기술에 미치는 지속효과. 대한간호학회지, 38(3), 383-392.
  10. 오숙희, 선정주, 김상희 (2009) 심폐소생술 실습교육이 간호학생의 지식 및 수행능력에 미치는 효과. 한국보건간호학회지, 23(2), 153-161.
  11. 오윤희, 김복자 (2005). 비의료인에게 실시한 심폐소생술 실기교육효과. 한국간호교육학회지, 11(2), 278-286.
  12. 이문희, 박민정, 최순희 (2005). 심폐소생술 교육이 일반인의 심폐소생술에 대한 지식과 태도에 미치는 효과. 기본간호학회지, 14(2), 198-203.
  13. 이인수, 백미례 (2001). 경찰공무원을 대상으로 한 심폐소생술교육효과 지속에 관한 연구. 한국응급구조학회지, 5(1), 63-71.
  14. 이정순 (2006). 병원간호사의 심폐소생술과 제세동기 현황조사. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  15. 이진영 (2008). 심장질환자 가족의 기본심폐소생술에 대한 태 도. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  16. 임경수, 김원, 김향숙, 김유호, 이규환, 박영환 (2003). CardioPulmonary Resuscitation, 심폐소생술. 서울: 군자출판사.
  17. 조희연 (2008). 병원간호사의 기본심폐소생술에 대한 태도 및 영향요인 분석. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  18. 최향옥 (2006). 심폐소생술에 대한 간호사의 지식 및 수행능력에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  19. 최혜경 (2003). 심폐소생술 교육과정 표준화를 위한 연구. 한국응급구조학회논문집, 7(1), 29-42.
  20. 황성오, 임경수 (2006). 심폐소생술과 전문 심장구조술. 서울: 군자출판사.
  21. 홍정석, 안력, 김선, 김우연, 김수옥, 홍은석 (2009). 미국심폐소생협회의 기본심폐소생술 교육을 받은 간호대학생의 술기수행능력 유지 정도. 대한응급의학회지, 20(6), 609-614.
  22. 통계청 (2007). 2006년 사망 및 사망원인통계결과. 서울: 통계청.
  23. Abella, B. S., Alvarado, J. P., Myklebust, H., Edelson, D. P., Barry, A., O'Hearn N., & Hoek, T. L. V. (2005). Quality of cardiopulmonary resuscitation during in-hospital cardiac arrest. JAMA, 293(3), 305-310. https://doi.org/10.1001/jama.293.3.305
  24. American Heart Association (2005). 2005 American heart association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation, 112, IV-1.
  25. Davies, N., & Gould, D. (2000). Updating cardiopulmonary resuscitation skills: A study to examine the efficacy of self-instruction on nurses' competence. J Cli Nurs, 9(3), 400-410. https://doi.org/10.1046/j.1365-2702.2000.00389.x
  26. Doig, C. J., Boiteau, P. J., & Sandham, J. D. (2000). A 2-year prospective cohort study of cardiac resuscitation in a major canadian hospital. Clin Invest Med, 23(2), 132-143.
  27. Pups, G. M., Weyker, J. D., & Rodgers, B. L. (1997). Nurses' reactions to participation in cardiopulmonary resuscitation on the nursing unit. Clin Nurs Res, 6(1), 59-70. https://doi.org/10.1177/105477389700600106

Cited by

  1. Effects of Basic Life Support Education Program in Middle School Students' Basic Cardiac Life Support Knowledge, Attitude and Performance vol.14, pp.10, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.10.4927
  2. Comparison on the education effects of cardiopulmonary resuscitation application using smart-phone -Focused on animation CPR and modified pocket CPR- vol.16, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.1.480
  3. Relationship between Non-technical Skills and Resuscitation Performance of Nurses' Team in in-situ Simulated Cardiac Arrest vol.27, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.2.146
  4. Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Education on the knowledge, attitude and self-efficacy of elementary and middle school teachers vol.29, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2015.29.1.18
  5. Factors Influencing Performance Ability of CPR of Hospital Staffs vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14370/jewnr.2013.19.2.96
  6. Knowledge and performance of cardiopulmonary resuscitation (CPR) in dental hygiene students vol.16, pp.4, 2016, https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.04.601
  7. The Implication and Persistence Effect of CPR Education on Female Nursing Students' Knowledge, Attitude, Confidence and Skills in Performing CPR vol.14, pp.8, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.8.3941
  8. The Effects of Video Programs of Cardiopulmonary Cerebral Resuscitation Education vol.17, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7586/jkbns.2015.17.1.19
  9. Effectiveness of Education Program for Core Fundamental Nursing Skills using Recording Video with Smartphone and Formative Feedback vol.14, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.6.285
  10. The Effects of Basic Life Support Course for Healthcare Providers on the Knowledge and Attitude of Health Science College Students vol.13, pp.12, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.12.5943
  11. Comparison of Training Effectiveness for IV Injections: Intravenous (IV) Arm Model versus Computer Simulator vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.302
  12. Factors that influence kindergarten teachers' willingness to perform cardiopulmonary resuscitation vol.19, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2015.19.2.019
  13. The Effects of the 5-step Method for Infant Cardiopulmonary Resuscitation Training on Nursing Students' Knowledge, Attitude, and Performance Ability vol.25, pp.1, 2019, https://doi.org/10.4094/chnr.2019.25.1.17