The mediating effects of design values on the relationship between consumers' design evaluative elements and brand loyalty

소비자 관점에서의 디자인 평가요소와 브랜드 충성도 관계에 대한 디자인 가치의 매개효과

  • Na, Kwang-Jin (Division of Business Administration, Wonkwang University) ;
  • Lee, Yong-Gyun (School of Business Administration, Chonbuk National University) ;
  • Yook, Hwa-Young (School of Business Administration, Chonbuk National University)
  • Received : 2010.08.10
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Product design is being recognized as an important source of sustainable competitive advantage. This research explores the effects of design evaluative elements on brand loyalty through design values. The results of this study are as follows. Firstly, most design evaluative elements have positive effects on design values. Aesthetic, unique, feminine, noble, and utilitarian elements of design evaluation influence three types of design values: rational, kinesthetic, and emotional. While unique design evaluative element does not have significant effects on rational and kinesthetic design values, it has significant affect on the emotional design value positively. Secondly, three types of design values have positive effects on attitudinal brand loyalty. In addition, emotional and kinesthetic design values have positive influences on behavioral brand loyalty. However, the emotional design value has an indirect effect on behavioral brand loyalty through attitudinal brand loyalty. Lastly, attitudinal brand loyalty has a significant influence on behavioral brand loyalty positively.

제품 디자인은 기업에게 경쟁적 이점을 제공해주는 중요한 요인으로 고려되고 있다. 본 연구는 소비자 관점에서의 디자인 평가 요소가 디자인 가치를 통해 브랜드 충성도에 미치는 영향을 구조적으로 탐색하였다. 연구결과 대부분의 디자인 평가요소들이 세 가지 유형의 디자인 가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 소비자들의 디자인 평가요소 중 심미성, 여성성, 고귀성, 효율성 등이 이성적 디자인 가치와 사용감각적 디자인 가치, 감성적 가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 독특성의 경우에는 이성적 디자인 가치와 사용감각적 디자인 가치에는 유의한 영향을 미치지 못하였으나 감성적 디자인 가치에는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 디자인이 전달하는 가치와 브랜드 충성도 간의 관계에 대한 검증에서는 이성적 디자인 가치, 사용감각적 디자인 가치, 감성적 디자인 가치가 태도적 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 이성적 디자인 가치와 사용감각적 디자인 가치는 행동적 브랜드 충성도에도 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 감성적 디자인 가치는 행동적 브랜드 충성도에는 직접적인 영향을 미치지 못하고 태도적 브랜드 충성도를 통해 행동적 브랜드 충성도에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 태도적 브랜드 충성도는 행동적 브랜드 충성도에 강한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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