DOI QR코드

DOI QR Code

The Change in Beginning Science Teachers' Inquiry-Oriented Teaching Practice through Mentoring Program

멘토링을 통한 초임중등과학교사의 탐구지향적 교수실행 변화

  • Received : 2009.10.18
  • Accepted : 2010.06.29
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the change in beginning science teachers' inquiry-oriented teaching practice through mentoring program. Participants in this study are three mentor teachers and three beginning teachers. The three beginning teachers are middle school science teachers who have less than four years teaching experience. Also three science teachers participated in the program as mentors, who have more than twelve years teaching experience. We collected data such as video recordings of beginning teachers' classes, lesson plans, recordings of one to one mentoring and RTOP class observation reports. Mentor teachers observed and analyzed five classes of each beginning teacher. Before the mentoring program, beginning teachers' teaching methods were more concept-oriented and teacheroriented. They rarely used inquiry-elements including prediction, reasoning, hypothesizing and students were not actively engaged in communicative interactions in a classroom. But during the mentoring program, these teachers recognized and responded to student diversity and encouraged all students to participate in science learning. Beginning teachers' teaching methods have changed to become student-oriented, teachers and students collaborated in pursuit of ideas, and students often initiated new activities relevant to an inquiry. As a result, this mentoring program provided beginning teachers the opportunities to reflect on their own teaching and reform their classes. The results show that school-centered mentoring program is helpful to enhance beginning science teachers' inquiry-oriented teaching ability.

이 연구의 목적은 멘토링 과정을 통하여 초임중등과학교사의 탐구지향적 교수실행이 어떻게 변화해 나가는지를 알아보는 것이다. 이를 위해 교직 경력 3년 이하의 초임중등과학교사 3명을 멘티교사로 선정하고, 교직 경력 10년 이상의 멘토교사 3명과 짝을 이루어 멘토링을 실시하였다. 멘토링에 의한 초임중등과학교사의 탐구지향적 교수실행의 변화를 알아보기 위하여 멘토링 전과 멘토링이 진행되는 동안 총 5차시의 수업을 녹화한 후 분석을 위하여 전사하였다. 멘토 교사는 멘티교사의 수업을 관찰한 후 실시한 멘토링을 통해 멘티교사들에게 지속적으로 교수실행에 대한 피드백을 제공하여 멘티교사들의 전문성 발달을 유도하였다. 초임중등과학교사의 수업에서 탐구지향적 교수실행의 정도을 알아보기 위해 RTOP(The Reformed Teaching Observation Protocol)을 수업분석도구로 활용하였다. 수업을 분석한 결과 멘토링 실시 전 초임중등과학교사의 수업은 교사주도의 내용 전달에 치중한 수업이 주로 진행되고 있었고, 수업 중학생들의 다양한 탐구활동이나 문제해결이 장려되지 못하고 학생들의 자유로운 의사소통이 부족한 것으로 관찰되었다. 그러나 멘토링이 진행되는 동안 초임중등 과학교사들은 학생활동이 강화된 실험활동과 주제발표 및 토론 수업 등의 다양한 수업을 시도하는 변화를 보였다. 또한 멘토링 후반부로 갈수록 교사가 학생들의 다양한 표현을 격려하고 토론을 통해 자신의 생각과 의견을 제시해 볼 수 있는 기회를 제공하려고 노력하였다.

Keywords

References

  1. 고문숙, 이순덕, 최정희, 남정희 (2009). 초임 과학교사의 반성적 실천을 위한 협력적 멘토링의 효과. 한국과학교육학회지, 29(5), 564-579.
  2. 고미례, 남정희, 임재항 (2009). 신임 과학교사의 교과교육학 지식(PCK)의 발달에 관한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 29(1), 54-67.
  3. 권홍진, 김찬종, 최승언 (2006). 초임중등과학교사의 교수 활동에 대한 지향과과 실행: 동기유발과학 생이해를 중심으로. 한국지구과학회지, 27(3), 289- 301.
  4. 김찬종, 맹승호, 차현정, 박영신, 오필석 (2006). 과학 교수활동에 대한 우선순위와 동기적 근접발달영 역에 비추어 본 초임과학교사와 경력교사와의 상호작 용에 대한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 26(3), 425-439.
  5. 박진주 (2007). 과학탐구에 대한 고등학교 과학교사의 인식조사 및 고등학교 과학교과서 탐구활동 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  6. 안유민, 김찬종, 최승언 (2006). 초임중등과학교사의 수업에서 과학 내용의 전개 방식과 내용 이해 전략. 한국과학교육학회지, 26(6), 691-702
  7. 안부금 (2002). 구성주의 이론에 기초한 유아과학 교사교육 연수 프로그램의 개발과 효과에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 양일호, 서형두, 정진우, 권용주, 정재구, 서지혜, 이혜정 (2004). 초등과학교사들의 수업에서 나타나는 교수 행동 요소와 수업 유형 분석. 한국과학교육학회지, 24(3), 565-582.
  9. 이근준 (2005). 중학교 초임과학교사들의 실험수업 에서 나타나는 교수행동요소와 탐구요소, 탐구수준에 대한 분석. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문.
  10. 장신호 (2006). 학생들의 과학적 설명을 강조하는 탐구지향 교수활동에 대한 예비초등교사들의 인식. 한국초등과학교육학회지, 25(1), 96-108.
  11. 한국교육과정평가원 (2008). 과학과 초임교사 입문프로그램. 연구자료 ORM 2008-31-3.
  12. Anderson, E. M., & Shannon, A, L. (1995). Towards a Conceptualization of Mentoring. In T. K. Kerry & S. M. Mayes(Eds.), Issues in Mentoring 25-34. London & New York:Routledge.
  13. Adams, P. E., & Krockover G. H. (1997). Concerns and perceptions of beginning secondary science and mathematics teachers. Science Education, 81(1), 29-50. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199701)81:1<29::AID-SCE2>3.0.CO;2-3
  14. Anderson, C. W., Holland, J. D. & Palincsar, A. S. (1997). Canonical and sociocultural approaches to research and reform in science education: The story of Juan and his group. The Elementary School Journal, 97(4), 359-383. https://doi.org/10.1086/461871
  15. Crawford, B. A. (1999). The poisons project: Motivate your students with inquiry-based unit. Science Scope, 21(5), 18-21.
  16. DeBoer, G. E. (1991). A history of ideas in science education: Implications for practice. NY: Teachers College Press.
  17. Ellis, N. (1993). Collegiality from the teacher's perspective: Social contexts for professional development. Action in Teacher Education, 15(1), 42-48. https://doi.org/10.1080/01626620.1993.10463152
  18. Feiman-Nemser, S. (1996). Teacher mentoring: A Critical review. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 397 060)
  19. Flick, L. B. (1996). Understanding a general learning model of instruction: A case study of elementary teacher planning. Journal of Science Teacher Education, 7(2), 95-122. https://doi.org/10.1007/BF00114121
  20. Hansman, C. A. (2000). Formal mentoring programs. In A. L. Wilson and E. R. Hayes(Eds.), Handbook of adult and continuing education (new edition). San Francisco: Jossey-Bass. 493-507
  21. Hashweh, M. Z. (2005). Teacher Pedagogical Constructions: A reconfiguration of pedagogical content knowledge. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 11, 273-292.
  22. Henke, R. R., Chen, X., Geis, S., & Knepper, P. (2000). Progress through the teacher pipeline: 1992 - 93 college graduates and elementary/secondary school teaching as of 1997 (NCES 2000-152). Washington, DC: US Department of Education, National Center for Educational Statistics.
  23. Horizon Research. (2001). 2000 National Survey of Science and Mathematics Education. Chapel Hill, NC: Author.
  24. Huling-Austin, L. (1990). Teacher induction programs and internships. In E. R. Houston, M. Haberman, & J. Sikula (eds.). Handbook of research on teacher education, 535-548. New York: Macmillan .
  25. Huling-Austin, L. (1992). Research on learning to teach: Implications for teacher induction and mentoring programs.
  26. Jang, S. (2004). Negotiating multiple tensions with others in learning to teach elementary science: The case of Bernia. Journal of Elementary Science Education, 16(2), 65-80. https://doi.org/10.1007/BF03173646
  27. Lemlech, J., & Hertzog-Foliart, H. (1993). Linking school and university through collegial student teaching. Teacher Education Quarterly, 20(4), 19-27.
  28. National Research Council. (1996). National Science Education Standards. Washington, D.C.: National Academy Press.
  29. National Research Council. (2000). Inquiry and National Science Education Standards: A guide for teaching learning. Center for Science, Mathematics, and Engineering Education. Washington, D.C.: National Academy Press.
  30. Piburn, M. & Sawada, D. (2001). Reformed Teaching Observation Protocol (RTOP) Training Guide (ACEPT Technical Report No. IN00-3). Tempe, AZ: Arizona Collaborative for Excellence in the Preparation of Teachers.
  31. Rankin, L. (1999). Lessons learned: Addressing common misconceptions about inquiry. In National Science Foundation (1999). Foundation, volume 2: inquiry: Thoughts, views, and strategies for the K-5 classroom.
  32. Schmidt, M., & Datnow, A. (2005). Teachers' sense-making about comprehensive school reform: The influence of emotions. Teaching and Teacher Education, 21, 949-965. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.006
  33. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). London: Sage Publications.
  34. van Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education : The role of teachers' practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-158. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200102)38:2<137::AID-TEA1001>3.0.CO;2-U
  35. Veeman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research. 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
  36. Volkmann, M. J., & Anderson, M. A. (1998). Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first-year chemistry teacher. Science Education, 82(3), 293-310. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<293::AID-SCE1>3.0.CO;2-7
  37. Yin, R. (1989). Case study: Design and methods. Newbury Park, CA: Sage Publications.

Cited by

  1. 멘토링을 통한 예비화학교사들의 Pedagogical Content Knowledge 변화 vol.31, pp.4, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2011.31.4.621
  2. 중등 과학영재교육 담당교사의 전문성 향상을 위한 멘토링 프로그램에 대한 교사들의 요구 분석 vol.31, pp.6, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2011.31.6.970
  3. An Exploration of Science Teachers' Informal Mentoring Experience in Their First Years and Their Professional Development vol.16, pp.1, 2010, https://doi.org/10.24231/rici.2012.16.1.75
  4. 중등 과학영재교육에서 초임 교사의 수업 전문성 제고 전략으로써의 멘토링 적용 사례연구 vol.32, pp.2, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.331
  5. 멘토링을 통한 초임 과학영재교육 담당교사들의 PCK 측면에서의 수업 전문성 변화에 대한 사례연구 vol.32, pp.7, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.7.1187
  6. 멘토링을 통한 코티칭이 초임 과학영재교육 담당교사들의 교과교육학지식에 미치는 영향 vol.33, pp.5, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.5.1021
  7. A Case Study of Elementary Teachers’ Reflective Practices while Mentoring a Class for the Gifted vol.54, pp.4, 2010, https://doi.org/10.15812/ter.54.4.201512.773
  8. 초임 과학 교사에 대한 멘토링 효과 지속에 영향을 미치는 요인 탐색 vol.64, pp.6, 2010, https://doi.org/10.5012/jkcs.2020.64.6.401
  9. 초임 과학 교사에 대한 멘토링 효과 지속에 영향을 미치는 요인 탐색 vol.64, pp.6, 2010, https://doi.org/10.5012/jkcs.2020.64.6.401