DOI QR코드

DOI QR Code

App Design Style and Usability Analysis for Smartphone Application -Focusing on the iPhone and Appstore-

스마트폰 앱 디자인 스타일 및 사용성 분석 -아이폰과 앱스토어를 중심으로-

  • 오형용 (목원대학교 산학협력단) ;
  • 민병원 (목원대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2010.11.10
  • Accepted : 2010.11.26
  • Published : 2010.12.28

Abstract

Smartphone used to be an it item for only business people and early adaptors. However, the public interest towards Smartphone has been rapidly increased and now is spreading to the everyday life in general people. Variety of applications are introduced and registered in a day, but there are not enough apps with simple and useable interface. This is because that the applications are developed only in a view from developer and designer to match the splendor design and technical skills of apps not concerning the users. Therefore this study will analyze the value in use and design trend of registered apps in apps store to recognize the importance in use and also to discuss about a plan to apply this into the apps more effectively. In order to improve the mobile app usability, this study suggest that using intuitional icon, designing easy to use app navigation. This will lead to produce clear instruction for app developers and designers with more reliable effects in the future of Smartphone world.

최근 스마트폰에 대한 관심이 급증하면서 과거 일부 비즈니스 계층과 얼리 어답터의 전유물이었던 스마트폰이 일반 대중의 생활 속으로 빠르게 확산되고 있다. 다양한 종류의 앱이 하루에도 수만 건씩 등록되고 있지만, 사용하기 쉬운 인터페이스를 가진 앱의 수는 많지 않다. 디자인과 기능은 화려하지만 사용자를 고려하지 않은 채 개발자와 디자이너의 관점에서 무분별하게 개발되어진 결과이기 때문이다. 따라서 본 연구는 앱스토어에 등록된 앱의 디자인 동향 및 사용성 분석을 통해 사용성의 중요성에 대해 인식하고 이를 앱에 효과적으로 적용할 수 있는 방안에 대해 논의해 보고자 한다. 사용성 개선을 위한 방안으로 직관적인 아이콘의 사용, 사용하기 쉬운 앱 네비게이션 설계를 제시하고자 한다. 이를 통해 스마트폰 앱 개발자나 디자이너들에게 효과적인 개발을 위한 지침을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대해 본다.

Keywords

References

  1. 유재흥, 앱스토어, 애플파이 나눠먹기, 디지에코보고서, 2009.
  2. 한국인터넷진흥원, 스마트폰이용실태조사 보고서, 2010.
  3. 김범섭, 국내 스마트폰 대중화 시대의 모바일 커머스 동향 및 전망, 디지에코포커스, 2010.
  4. http://www.electronista.com/articles/10/08/28/apple.passes.quarter.million.app.mark/
  5. Nielsen Norman Group Report, Usability of iPad Apps and Websites: First Research Findings, 2010.
  6. ROA Group Korea, 2010 통신시장 전망 보고서-단말 및 서비스 시장을 중심으로, 2010.
  7. 권기덕, 스마트폰이 열어가는 미래, 삼성경제연구소, 2010.
  8. http://148apps.biz/app-store-metrics/?mpage=appcount
  9. 오규환, “스마트폰 기반 게임 시장 동향-아이폰과 앱스토어를 중심으로”, 한국멀티미디어학회지, 제3권, 제1호, pp20, 2009.
  10. iPhone Human Interface Guidelines, Apple, 2010.
  11. http://www.smashingmagazine.com/2009/10/09/iphone-app-design-trends/
  12. http://www.iconfinder.com/blog/4/
  13. Jacob Nielsen, Designing Web Usability: The Practice of Simplicity, New Riders Publishing, USA, 2000.

Cited by

  1. Smartphone Users Characteristics According to Differences between Operating Systems vol.12, pp.9, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.9.93
  2. Analysis of Applications for Preschoolers’ Korean Vocabulary Learning: Focusing on Tablet PC Applications vol.53, pp.2, 2015, https://doi.org/10.6115/fer.2015.017