Design and Implementation of Basic Dynamics Educational System using Motion sensor in 3D virtual space

3D 가상공간에서 모션센서를 이용한 기초 동역학 교육용 시스템 설계 및 구현

  • 정지성 (충북대학교 정보산업공학과) ;
  • 박찬 (충북대학교 정보산업공학과) ;
  • 장영희 (충북대학교 정보산업공학과) ;
  • 김아람 (충북대학교) ;
  • 오원근 (충북대학교 물리교육과) ;
  • 류관희 (충북대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2010.03.30

Abstract

In general, learners having experimental activities in physical education can more accurately understand the concepts in force and movement area which are related to our real life experiments. In the current educational environment, however, they do not have performed enough experimental activities due to harsh environments such as lack of time to perform experiments. In this paper, we propose educational game system by which learners can understand the concepts of basic dynamics such as velocity, force and direction in the actual movement of objects, using controller of motion sensors in a 3D virtual space. The proposed system provides learners functions to simulate various learning activities themselves.

일반적으로 물리 교육에서 실험 활동을 통해 학습자들은 일상생활 중 경험과 밀접하게 연관된 힘과 운동 분야의 개념을 보다 확실하게 이해할 수 있다. 하지만 현재의 교육 실정에서는 실험 수행시간 부족 등의 열악한 환경으로 충분한 실험 활동을 하지 못하고 있다. 본 논문에서는 3D 가상공간에서 모션센서 컨트롤러를 이용하여 실제와 같은 물체의 움직임을 통해 속도, 힘의 크기, 방향등의 물리 교육에서의 기초 동역학 개념을 보다 쉽게 이해할 수 있는 교육용 게임 시스템을 제안한다. 제안된 시스템은 학습자에게 그들 스스로 다양한 학습 활동을 시뮬레이션할 수 있는 기능을 제공한다.

Keywords

References

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