Relations of Professionality Awareness to Empowerment and Job Satisfaction Among Instructors in Sport for All

생활체육지도자의 전문성인식과 임파워먼트 및 직업만족의 관계

  • Published : 2010.11.25

Abstract

In order to examine the relations of professionality awareness to empowerment and job satisfaction among instructors in sport for all, this study has been analyzed with the subjects of 348 instructors by means of one-way ANOVA, multiple regression analysis and path analysis. The results are as follows; First, there are significant differences in job satisfaction among instructors depending on individual characteristics. Second, professionality awareness affects empowerment. Systematic instructions, sanction of community, code of ethics and professional culture, which are sub-variables of professionality awareness, affect all the sub-variables of empowerment. Third, professionality awareness affects job satisfaction. Sanction of community, code of ethics, professional culture, which are sub-variables of professionality awareness, affect all the sub-variables of job satisfaction. Fourth, empowerment affects job satisfaction. Meaning, competent, self-determination, which are sub-variables of empowerment affect all the sub-variables of job satisfaction. Fifth, there are causal relations among professionality awareness, empowerment and job satisfaction. Professionality awareness and empowerment have direct effects on job satisfaction. Plus, professionality awareness has indirect effects on job satisfaction through its direct effects on empowerment. Government organizations taking charge of sport-for-all affairs should spare no efforts in establishing the basis of a new policy to raise professionality awareness and empowerment for the job satisfaction of instructors in sport for all.

이 연구는 생활체육지도자의 전문성인식과 임파워먼트 및 직업만족의 관계를 분석하여 직업만족을 높이기 위한 정보제공에 목적이 있다. 생활체육지도자 348명을 대상으로 일원변량분석, 중다회귀분석, 경로분석을 실시한 결과, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 개인적 배경과 직업만족은 차이가 있다. 둘째, 전문성인식은 임파워먼트에 영향을 미친다. 전문성인식의 체계적지시, 사회적인정, 윤리강령, 전문적문화는 임파워먼트의 모든 하위변인에 영향을 미친다. 셋째, 전문성인식은 직업만족에 영향을 미친다. 전문성인식의 사회적인정, 윤리강령, 전문적문화는 직업만족의 모든 하위변인에 영향을 미친다. 넷째, 임파워먼트는 직업만족에 영향을 미친다. 임파워먼트의 의미성, 역량, 자기결정성은 직업만족의 모든 하위변인에 영향을 미친다. 다섯째, 전문성인식, 임파워먼트, 직업만족은 인과관계가 있다. 전문성인식과 임파워먼트는 직업만족에 직접영향을 미치며, 전문성인식은 임파워먼트에 영향을 미쳐 직업만족에 간접영향도 미친다. 생활체육관련 행정기관에서는 생활체육지도자들에 대한 직업만족을 위해 전문성인식과 임파워먼트의 향상을 위한 새로운 정책 기반수립에 노력을 아끼지 말아야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 고성돈(2000). 변혁적 리더십이 구성원의 임파워먼트와 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 미간행 박사학위논문. 제주대학교 대학원, 제주.
  2. 고은하(2003). 상업스포츠조직 경영자의 리더십이 임파워먼트와 조직몰입에 미치는 영향. 한국체육학회지, 42(3), 421-431.
  3. 구은미(2005). 보육교사의 일반적 배경 및 전문성인식이 직무태도에 미치는 영향. 한국영유아보육학회지, 44, 457-476.
  4. 김상구, 오일영(1992). 사회체육지도자의 직무만족요인에 관한연구. 한국체육학회지, 31(1), 1211-1218.
  5. 김성국, 서여주(2006). 직무불안이 이직의도에 미치는 영향. 한국경상학회지, 36, 205-230.
  6. 김수경(2004). 사회적.행정적 지원이 생활체육지도자들의 직무스트레스와 직업만족에 미치는 영향. 미간행 석사학위논문. 조선대학교 대학원, 광주.
  7. 김승동(2004). 생활체육지도자들에 대한 사회.행정적 지원과 직무스트레스 및 직무만족의 관계. 미간행 박사학위논문. 조선대학교 대학원, 광주.
  8. 김태근(2002). 스포츠조직체의 조직풍토 및 조직내 역할지각이 직무스트레스와 조직유효성에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 한국체육대학교 대학원, 서울.
  9. 문화체육관광부(2009). 2008 체육백서. 서울: 삼한기획.
  10. 박재산(2002). 경인지역 대학병원 행정직원이 인지하는 임파워먼트 정도가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 병원경영학회지, 7(1), 1-18.
  11. 신유근(2007). 한국 기업윤리 직무의 과제와 영향. 연세경영연구, 34(3), 119-139.
  12. 엄기욱, 박인아(2007). 사회복지사의 기관유형, 급여수준, 직업만족이 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국사회복지조사연구지, 16, 105-124.
  13. 유철종(2001). 리더십이 임파워먼트에 미치는 영향에 관한 연구. 미간행 박사학위논문. 대구카톨릭대학교 대학원, 대구.
  14. 위성식(1993). 사회체육지도자의 합리적 양성체계. 한국사회체육학회지, 창간호.
  15. 이기옥(2006). 스포츠지도자의 리더십과 임파워먼트, 운동만족도의 상관성에 대한 연구. 미간행 박사학위논문. 충남대학교 대학원, 대전.
  16. 이승로(2004). 경호원의 직무스트레스와 이직의도가 직무만족에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 연세대학교 대학원, 서울.
  17. 이행순, 김수환, 이수범(2007). Golf CC 종사원의 직무 스트레스가 이직의도에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 16(3), 185-202.
  18. 정동근(1994). 직장인의 생활체육참가와 직무만족의 관계. 미간행 박사학위논문. 성균관대학교 대학원, 경기.
  19. 정명수(1999). 사회체육지도자의 직무와 조직에 대한 만족이 이직에 미치는 영향. 미간행 박사학위 논문. 계명대학교 대학원, 대구.
  20. 정종훈, 김유수(1998). 사회체육지도자의 이직에 영향을 미치는 요인. 한국체육학회 학술발표회지, 248-255.
  21. 정주섭(2005). 경호원의 전문성인식과 직업정체성 형성의 관계. 미간행 박사학위논문. 경기대학교 대학원, 경기.
  22. 조영규(2008). 생활체육지도자의 직무만족이 이직에 미치는 영향에 관한연구. 미간행 석사학위논문. 숭실대학교 대학원, 서울.
  23. 최소빈(2003). 직업무용단의 조직분위기가 임파워먼트 및 조직효과성에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 단국대학교 대학원, 서울.
  24. 홍영우, 박윤빈, 김원배, 정영수, 김정묵(2005). 생활체육지도자를 위한 지침서. 서울: 무지개사.
  25. Bussing, A., Bissels, T., Fuchs, V., & Perrar, K. (1999). A dynamic modeel of work satisfaction: Qualitative Approaches. Human Relations, 52(8), 999-1028.
  26. Carolyn, L. B., & Phyllis, R, S. (1991). An organizational strategy for empowering nursing, Nursing Economics. 4(2), 69-73.
  27. Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice, Academy of Management Review, 12, 634-647.
  28. Laschinger, H., & Shamian, J. (1994). Staff nurses and nurse managers perceptions of job-related empowerment and managerial self-efficacy. Journal of Nursing Administration, 24(10), 38-47.
  29. Ritzer, G., & Walczak, D. (1986). Working : Conflicts and Change 2nd. ed, Englewood Cliffs, N. J: Prentice-Hall, 61.
  30. Spreitzer, G. M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimension, Measurement, and Validation. Academy of Managemnet Journal, 38, 1442-1465. https://doi.org/10.2307/256865
  31. Sutton, P. L., & Staw, B. M. (1995). What theory is not. Administrative Science Quarterly, 40, 371. https://doi.org/10.2307/2393788
  32. Tabacchi, M. H., Krone, C., & Farver, D. (1990). A Support System to Mithgate Manag, Burnout, The Cornell Hotel Restaurant Administration Quarterly, 33-37.
  33. Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681.