The relationships among leisure motivation, leisure involvement and the university life adjustment in leisure activities of university students

대학생 여가활동참여자의 여가동기, 여가활동 관여도 및 대학생활적응의 관계

  • Published : 2010.03.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship among leisure motivation, leisure involvement and the university life adjustment in leisure activities of students. To achieve the purpose of this study, students who were getting to a university in Seoul, were selected as population of this study. After selecting 10 universities by mean of stratified cluster random sampling method, a total of 637 subjects were used for data analysis. To analyze data, multiple regression and path analysis were conducted. The results of this study as follows; First, intrinsic, extrinsic motivation are positively, amotivation are negatively significant in pleasure, importance, sign of leisure involvement. Also, extrinsic motivation and amotivation has a positive influence on risk probability and risk consequence of leisure involvement. And, sign has the most strong effect on academic and social adjustment(risk-probability : personal, emotional adjustment, pleasure : institutional adjustment). Second, this result was exposed to the caused relationship among leisure motivation, leisure involvement and the university life adjustment.

본 연구는 여가활동에 참여하는 대학생의 여가동기, 여가활동 관여도 및 대학생활적응의 관계를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 총 637부의 자료를 실제분석에 사용하였으며, 빈도분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 중다회귀분석, 경로분석을 수행하여 다음의 결과를 도출하였다. 첫째, 여가동기와 여가활동 관여도의 관계에서는 즐거움, 중요성, 자기표현 인지는 내적, 외적동기가 모두 정적 영향력을 가지며, 무동기는 부적 영향력을 나타냈다. 위험가능성, 위험결과성 인지는 외적, 무동기가 모두 정적 영향을 나타냈다. 여가활동 관여도와 대학생활적응의 관계에서는, 학업적, 사회적 적응은 자기표현 인지, 개인 정서적 적응은 위험가능성 인지, 일반적 적응은 즐거움 인지가 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 여가동기와 여가활동 관여도 및 대학생활 적응간에는 인과관계가 있으며, 여가동기와 여가활동 관여도의 일부 하위변인은 대학생활적응에 직접효과를 나타내며, 여가동기는 여가활동 관여도를 매개로 하여 대학생활적응에 간접효과를 나타낸다.

Keywords

References

  1. 강창곤(2003). 여고생의 체육수업 참가동기가 체육수업 기피요인 및 또래관계에 미치는 영향. 한국체육교육학회지, 8(2), 145-160.
  2. 김소라(2004). 부모애착과 지각된 사회적지지 및 대학생활적응의 관계. 미간행 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원, 서울.
  3. 김수연, 이은경(1995). 대학생의 삶에 대한 만족도 연구 -삶의 질 관련변인 조사를 위한 예비연구. 이화여대 대학생 생활연구. 32(1). 74-93.
  4. 김영미(2001). 무용참가동기가 무용참가에 미치는 영향. 한국체육학회지, 40(4), 549-561.
  5. 김은정(1992). 대학생들의 학업적 적응과 심리적 적응. 연세상담연구. 8. 85-114.
  6. 김재은, 이은순, 강순화(1997). 한국대학생의 삶의 만족도. 서울 : 집문당.
  7. 민하영. 이윤주, 이영미(2004). 대학생의 내면화 및 외현화된 행동문제. 한국가정관리학회지, 22(5), 17-27.
  8. 손유진 (2003). 대학생의 동아리 및 여가참여 유무가 대학생활적응에 미치는 효과. 미간행 석사학위논문. 명지대학교 대학원, 서울.
  9. 안창규(1999). 스포츠 소비자의 참여동기와 스포츠관여와의 상호관계 연구. 한국체육학회지, 38(3), 846-856.
  10. 정용각(1997). 여가운동 참가자의 스포츠 참가동기, 각성추구, 정서의 요인이 스포츠 몰입행동에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 부산대학교 대학원, 부산.
  11. 주은희(2001). 대학생활적응 및 진로 관련변인에 관한 예비조사. 문명연지. 2(2). 169-194.
  12. 최만준(2001). 3D 직장인들의 스포츠활동 참가동기가 스포츠몰입에 미치는 영향. 한국스포츠리서치, 12(3), 445-460.
  13. 한국관광공사(1988). 국민여가생활의 실태분석과 대책. 한국산업경제연구원.
  14. 홍석표(2001). A study of the developmental process of participant loyalty in leisure. Unpublished doctoral dissertaiton. The University of conneticut.
  15. Baker, R.W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to Collegy. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
  16. Baldwin, C.K., & Caldwell, L.L. (2003). Development of the Free Time Motivation Scale fo Adolescents. Journal of Leisure Research, 35(2), 129-151.
  17. Bandura, A. (1986). Social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  18. Branscombe, N.R. & Wann, D.L. (1994). Sport psychology. In Magill's survey of social scecinces: Psychology (263-268). Pasadena, CA: Salem.
  19. Brawley, L.R., & Vallerand, R.J.(1984). Enhanving intrinsic motivation for fitness activities: Its systematic increase in the fitness environment. Unpublished manuscript University of Waterloo.
  20. Christopher, R.E., Debra, J.J., Donald, G.D., & Susan, R.E. (1995). Leisure and Life Satisfaction. IA: Brown & Benchmark.
  21. Deci, E.L.(1975). Intrinsic motivation. New York : Plenum Press.
  22. Deci, E.L., & Ryan, R.M.(1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  23. Dimanche, F., Havitz, M.E., & Howard, D.R.(1991). Testing the involvement profile(IP) scale in the context of selected recreational and touristic activities. Journal of Leisure Research, 23(1), 51-66.
  24. Iwasaki, Y., & Havitz, M.E. (1998). A path analytic model of the relationships between involvement, psychological commitment, and loyalty. Journal of Leisure Research, 30(2), 256-280.
  25. John, Antil.(1984). Conceptualization and operationalization of involvement. Advances in Consumer Research, 11, 203-209.
  26. Lee, J.H., Scott, D., & Moore, R.(2001). Predicting motivations and attitudes of users of a multi-use suburban trails. Journal of Park and Recreation Administrations, 20(3), 18-37.
  27. Ryan, R.M.(1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of Personaltiy, 63, 397-427. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x
  28. Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  29. Sage, G.H.(1997). Introduction to motor behavior : A neuropsychological approach(2nd ed.) Reading, Maiaddisin-Wesley.
  30. Scott, D., & Shater, C.(2001). Recreational specialization: A critical look t the construct. Journal of Leisure Research, 33(3), 319-343.
  31. Seligman, M.E.P.(1975). Helplessness. San Francisco: Freeman.
  32. Wankel, L.M.(1993). The Importance of enjoyment to adherence and psychological benefits from physical activity. International Journal of Sport Psychology, 24, 151-169.
  33. Weiner, B.(1986). An attribution theory of motivation and emotion. Springer series in social psychology. Springer-Verlag. NY:Prentice-Hall.
  34. Weiner, B.(1992). Human motivation: Metaphors, theories and research. London: Sage Publications.