Development Education Game for focus on motivation

동기 부여 중심의 교육용 게임 설계

  • 이춘호 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 장규식 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 김태용 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Educations from serious games have been developed and used for children, the elderly, developmental disabilities, rehabilitation, prevention. The serious game for educations have been overcome many limitations owing to shortage of spatial, temporal, trained teacher, and made use of learning and variety of experiences. The motivations of educational games are very important factor to increase participation and efficiency. The design for educational games are required to systematic analysis and research. This study analyze Keller's ARCS (Attention Relevance Confidence Satisfaction), and suggest that design of serious games be applied to motivation of game element. The future will contribute to analyze learner's motivation, research the game's key features;' fun 'and' Interaction' by using educational games.

게임을 이용한 교육은 아동, 노인, 발달장애, 재활치료, 예방 등 다양한 방법으로 개발되어 이용되고 있다. 교육용 기능성 게임은 공간적, 시간적, 전문교사의 한계를 극복하고, 게임을 이용하여 학습자가 재미를 느끼면서 교육의 목적을 전달 할 수 있는 방법이다. 교육용 게임에서 학습자의 동기부여는 게임의 참여와 학습 효율을 높이는데 매우 중요한 요소이다. 교육용 게임 개발에서 동기 부여를 표현하기 위해서는 체계적인 분석과 연구가 필요하다. 본 연구는 교육 학습설계에 활용되고 있는 Keller의 학습설계 이론 'ARCS(Attention Relevance Confidence Satisfaction)'를 분석하고, 교육용 게임 개발과정에 적용하여 게임을 하는 학습자에게 동기유발에 필요한 요소들을 연구하였다. 교육용 게임개발에서 대상자의 학습 동기 유발 요소를 분류하고 정리하여, 게임의 재미요소를 적용한다. 교육용 게임을 하는 학습자에게 게임의 중요한 특징인 '재미'와 '상호작용(Interactive)'을 이용하여 교육내용의 지속적인 참여와 학습효과 향상에 기여 한다.

Keywords

References

  1. Johan Huizinga, "Homo ludens : a study of the play-element in culture", 1938.
  2. Roger Caillois, "Jeux et les hommes", 1958.
  3. R.Garris, R.Ahlers and G.E. Driskell. "Games, motivation, and learning : a research and practice model", Simulation & Gaming, 33(4), pp441-467 ,2002. https://doi.org/10.1177/1046878102238607
  4. T.W. Malone and M. R. Lepper, "Making learning fun: A taxonomy of intrinsic motivation for learning," Aptitude, learning, and instruction, vol.3,pp223-253,1987.
  5. Clark Abt, "Serious Games", University press of America, 1987.
  6. Keller, J. M. "Motivational design of instruction." In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-design theories and models: an overview of their current status pp. 386-434. 1983.
  7. Huang, Wenhao; Huang, Wenyeh; Diefes-Dux, Heidi; Imbrie, Peter K. "A Preliminary Validation of Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction Model-Based Instructional Material Motivational Survey in a Computer-Based Tutorial Setting", British Journal of Educational Technology, v37 n2 p243-259 Mar 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2005.00582.x
  8. Chang, M. & Lehman, J. D. "Learning foreign language through an interactive multimedia program: an experimental study on the effects of the relevance component of the ARCSmodel". CALICO Journal,20, 81-98. 2002.
  9. Paolo Taje, "Gameplay Deconstruction: Elements and Layers", 2007
  10. Song, S. H. & Keller, J. M. "Effectiveness ofmotivationallyadaptive computer-assisted instruction on the dynamic aspects of motivation." Educational Technology Research and Development, 49, 5. 2001.
  11. Keller, J. M. "Motivation in cyber learningenvironments."Educational Technology International, 1, 7-30. 1999.
  12. Astleitner, H. & Hufnagl, M. "The effects of situation-outcome-expectancies and of ARCS-strategies on self-regulated learning with web-lectures", Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 12(4), 361-376 2003.