Self-esteem, Interpersonal Relation and Communication in Nursing Students

간호대학생의 자아존중감, 대인관계 및 의사소통에 관한 연구

  • 송민선 (동신대학교 한의과대학 간호학과) ;
  • 안효자 (동신대학교 한의과대학 간호학과) ;
  • 정영해 (동신대학교 한의과대학 간호학과)
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Purpose: The purposes of this study were to identify the communication style and the relationship between self-esteem, interpersonal relation and communication competency in nursing students. Method: FromAugust 21 to September 22, 2009, 250 nursing students were surveyed using structured questionnaires consisting of the general characteristics, communication style by Mucchielli and Roger, self-esteem scale by Rosenberg, relationship change scale by Schiein and Guerney, and communication competency by Andrews and Culter. Data were analyzed using t-test, ANOVA and multiple regression using the SPSS program. Results: There was a statistically significant difference in self-esteem score by the motivation for applying to nursing (p=.003). Positive correlations were noted between self-esteem and interpersonal relation (r=.615, p<.001), self-esteem and communication competency (r=.515, p<.001), and interpersonal relation and communication competency (r=.569, p<.001). Self-esteem (p<.001) and interpersonal relation (p<.001) were found to be related to communication competency. The most frequent communication style were F (understanding and sympathy) style and D (probing and information gathering) style. Conclusion: In order to increase nursing students' communication competency, interpersonal relation and self-esteem need to be considered. This study also suggests that college communication education needs to be systematized and needs to take nursing students' communication style into account, in order for the students to successfully perform nursing care.

Keywords

References

  1. 김근곤, 윤진, 최경윤, 박선영, 배진희. 전공 간 협력프로젝트 학습이 대학생의 의사 소통, 문제해결, 자기주도적 학습능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지 2008;14(2):252-261.
  2. 김안나, 이병식, 장수명, 박남기. 생애능력 형성을 위한 고등교육체제의 질관리 현황과 과제. 연구보고서 2002;2002-19-4. 서울: 한국교육개발원.
  3. 김현미. 해결중심 집단상담이 간호학생의 자아존중감과 대인관계에 미치는 영향. 정신간호학회 2002;11(5):518-527.
  4. 김효정, 권도하. Erickson의 의사소통 태도 척도(S-24)의 국내 적용을 위한 타당도 및 신뢰도 연구. 한국음성과학회 2005;12(4):227-236.
  5. 노용균. 의료커뮤니케이션 교육 현황: 의과대학/의학전문대학원 중심으로. 대한의료커뮤니케이션 2009; 2009년 봄철학술대회.
  6. 문선모. 인간관계훈련 집단상담 실시 효과에 관한 연구. 경상대학교 석사학위논문 1980.
  7. 박정원, 최명숙. 간호대학생의 자의식, 의사소통 능력과 대인관계 성향에 관한 연구. 정신간호학회지 2009;18(3):351-360.
  8. 박훈기. 한국 의사실기시험에서 환자 의사 상호 관계의 측정방향. 제6회 의료커뮤니케이션 심포지엄 2009;15-18.
  9. 서기자. 글쓰기치료가 대학생의 불안 및 자아존중감에 미치는 영향. 인문학연구 2009;77:167-188.
  10. 서이아, 박경민, 이병숙. 일반간호사의 조직 내 의사소통 유형과 직무만족 및 간호업무성과의 관계. 한국보건간호학회 2008;17(2):317-332.
  11. 설기문. 인간관계와 정신건강. 서울: 학지사; 2004. p. 262-274.
  12. 신수자. Encounter 집단상담이 대학생의 대인관계 문제에 미치는 효과. 재활심리연구 2005;12(1):23-46.
  13. 안효자, 정복례. 간호학생의 자아존중감과 대인불안. 한국간호교육학회지 2006;12(2):224-228.
  14. 이소우, 김주현, 이병숙, 이은희, 정면숙. 간호이론의 이해. 서울: 수문사; 2000. p. 119.
  15. 이순희, 정승은. 간호대학 학생의 자아존중감과 대인관계에 관한 연구. 여성건강 2004;5(1):133-151.
  16. 이정섭, 박수미, 전성숙, 최정순, 김명옥, 김란, 김정은. 정신과 병동 간호사의 환자와의 의사소통 경험. 정신간호학회지 2002;11(4):596-608.
  17. 이헌석, 최은희, 황미영. 의사소통훈련프로그램이 대학생의 대인관계, 갈등해소양식 및 자아존중감에 미치는 효과. 청소년학연구 2009;16(2):1-22.
  18. 이현숙. 병원 간호사의 의사소통 능력, 의사소통 유형, 조직몰입간의 관계. 단국대학교 석사학위논문 2008.
  19. 장익수, 김정남. 주장훈련이 간호학생의 주장행동, 문제해결 및 대인관계에 미치는 영향. 지역사회간호학회지 2002;13(2):239-248.
  20. 전병제. 자아개념 측정가능성에 관한 연구. 연세논총 1974;11:107-130.
  21. 전석균. 정신분열증 환자의 재활을 위한 사회기술훈련 프로그램의 효과성에 관한 연구. 숭실대학교 박사학위논문 1994.
  22. 전주연, 이현옥, 김진. 치위생과 학생의 자기표현이 임상실습 스트레스에 미치는 영향. 치위생과학회지 2007;7(2):89-96.
  23. 조남옥. 간호학생의 자기표현 수준과 임상실습 스트레스와의 관계 연구. 한국간호교육학회지 1998;4(2):317-330.
  24. 조남옥, 홍여신, 김현숙. 간호사의 인간관계 갈등과 의사소통에 관한 조사연구. 한국간호교육학회지 2001;7(2):369-378.
  25. 한국간호과학회. 인간관계와 전문의료커뮤니케이션기법 개발 세미나. 한국간호과학회 2008.
  26. 한금선, 박영주, 김금면, 오연재, 진종희, 강현철. 간호대학생의 의사소통 유형, 자기효능감, 감정조절, 대처방법간의 관계. 정신간호학회 2008;17(1): 28-34.
  27. 한미열. 일 대학병원 간호사들의 의사소통기술 훈련요구 조사 연구. 정신간호학회 2002;11(4):443-451.
  28. Andrews G, Cutler J. Stuttering therapy: The relation between changes in symptom level and attitudes. J Speech Hear Disord 1974;39:312-319. https://doi.org/10.1044/jshd.3903.312
  29. Lindop E. A complementary therapy approach to the management of individual stress among student nurses. J Adv Nurs 1993;18(10):1578-1585. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1993.18101578.x
  30. Rosenberg M. Society and the adolescent self-image. Princeton. Princeton University Press 1965.
  31. Schiein S, Guerney B, Stover L. The interpersonal relationship scale. Unpulished doctoral dissertation, Pennsylvania State University. 1971.
  32. Teutsch C. Patient-doctor communication. Med Clin North Am 2003;87(5):1115-1145. https://doi.org/10.1016/S0025-7125(03)00066-X
  33. Thomas R. Health communication. New York, Springer 2006.