The Differences of Stressors at Grade and Ways of Coping in Nursing Students

간호학과 학생들의 학년별 스트레스원의 차이와 대처방식

Goh, Jin-Kyung
고진경

  • Published : 20101200

Abstract

The purpose of this study was to identify the differences of stressors and perceived stress level at grade and ways of coping in nursing students. The subjects of this study were 381 nursing students from two universities in Daejeon. There was no differences of stress level at grade and the common stress area at grade was college life. Viewed from each of the categories of stressor which nursing students experience during clinical practice, the deficiency of nursing skills and knowledge was the main stressor and communication amount and depth also affect their perceived stress. In the stress area the self, the concern of self-identity was increased as the grade was developed. Those who perceived stress level high showed to use the emotional oriented coping. Effective stress management program considering various influencing factors shall be developed to reduce stress.

Keywords

References

  1. 김경인, 김지혜, 양병선. 대학생의 정신건강 연구. 정신건강연구 1988;7:86-100.
  2. 김미혜. 임상간호사가 경험하는 직무스트레스의 요인, 수준에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문 1997.
  3. 김지선. 대학생의 자존감과 내적 통제에 대한 현실 치료요법의 효과. 정신간호학회지 2000;9(2):209-219.
  4. 김복순, 조진경, 송미승. 임상간호사의 스트레스 요인과 대처방식 및 직무만족도에 관한 연구. 중앙간호논문집 1998;2(2):17-35.
  5. 박혜숙. 간호학생의 스트레스원, 인지정도와 대처방법에 관한 연구. 가톨릭상지전문대학논문집 1997;27:1-43.
  6. 박현숙, 배영주, 정선영. 간호대학생의 자아존중감, 자기효능감, 대응방법 및 학업, 취업 스트레스에 관한 연구. 정신간호학회지 2002;11(4):621-631.
  7. 배정이. 간호학과 학생의 대학과정 경험. 정신간호학회지 1998;8(2):256-267.
  8. 유종숙. 광고대행사 조직 커뮤니케이션이 직무 스트레스에 미치는 영향. 한국언론학회, 1999년 봄철정기학술대회 자료집 147-153.
  9. 이관옥, 이연숙. 건강한 초기 청소년의 스트레스원과 대처반응. 이화여자대학교 간호학연구소, 간호과학 1991;3:48-69.
  10. 이미라, 정현숙, 조미경. 간호학생의 스트레스 지각 대처 스트레스 결과에 대한 구조모형. 지역사회간호학회지 2000;11(2):321-332.
  11. 이소우, 김금순, 박성희. 바이오 피드백을 통한 자기조절 훈련이 스트레스 반응과 면역기능에 미치는 효과에 관한 연구. 대한간호학회지 1998;28(4):855-869.
  12. 이정숙, 조길자. 고등학교 1학년과 3학년 학생들 사이의 스트레스 사건의 비교. 중앙의학 1983;45(1):58.
  13. 최현영. 간호학생의 임상수행능력과 스트레스 요인과의 관계 연구. 조선대학교 대학원석사학위 논문 1991.
  14. 황성훈, 홍진표, 이철, 김헌수, 한오수. IMF 관련 경제적 스트레스가 정신건강에 미치는 영향. 신경정신의학 2000;1(39):65-77.
  15. Anderson CR. Locus of control, coping behaviors, and performance in a stress setting: A longitudinal study. Journal of Applied Psychology 1997;62:446-451.
  16. Back DL, Srivastava R. Perceived level and Sources of stress in Baccalaureate Nursing Students, Journal of Nursing Education 1991;30(3):127-133.
  17. Bell TM. Stressful Life Events and Coping Method in Mental Illness and Wellness Behavior. Nursing Research 1997;26(2):136-141.
  18. Cassidy T, Long C. Problem-solving style, stress and psychological illness: development of a multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology 1996;35(2):265-277. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1996.tb01181.x
  19. Cline ME, Hermann J, Shaw ER, Morton RD. Standardization of the visual analogue scale. Nursing Research 1992;41(6):378-380.
  20. Davidhizar RE, McBride A. How Nursing student explains their success and failure in clinical experience. Journal of Nursing Education 1985;24(7):284-290.
  21. Fullerton JS, Potkay CR. Student perception of pressures, helps, and psychological services. Journal of College Student Personnel 1973;14:355-361.
  22. Kleehammer K, Keck JF. Nursing Students' perceptions of Anxiety-producing situations in the clinical setting, Journal of Nursing Education 1990;29(4):183-187.
  23. Lazarus RS, Folkman S. A stress, appraisal and coping. New York: Springer, 1984.
  24. Nezu AM. A problem solving formulation of depression: A literature review and proposal of a pluralistic model. Clinical Psychology Review 1987;7:121-144. https://doi.org/10.1016/0272-7358(87)90030-4
  25. Reiser MF. Mind, brain, body: toward a convergence of psychoanalysis and neurobiology. New York: Basic Books, 1984.
  26. Selye H. History and present status of the stress concept. In A. Monat & R.S. Lazarus (Eds.), Stress and coping: An anthology. 17-29. 2nd. New York: Columbia University Press, 1985.