A Survey of University Students' Perception of Kindness over Dental Staff in Using Dental Care Services in an Area

일부지역 대학생의 치과의료서비스 이용시 의료진의 친절인식정도 조사

  • Lee, Chun-Sun (Dept. of Dental Hygiene, Dongnam Health College) ;
  • Lee, Kyung-Hee (Dept. of Pysicallogy Therapy, Dongnam Health College)
  • 이춘선 (동남보건대학 치위생과) ;
  • 이경희 (동남보건대학 물리치료과)
  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2010.12.22
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study purposed to survey D university students' perception of kindness in their use of dental care services in an area of Gyeonggido. For this purpose, we conducted a questionnaire survey of 502 students from October 2, 2008 to March 6, 2009 and analyzed the data. Results obtained from this study are as follows. 1. Of the subjects, 71.3% were female, 67.7% were at the age of 20 or younger, and 89.2% had experience in visiting a dental clinic. Among the subjects who had experience in visiting a dental clinic, 31.1% replied that they were highly interested in oral health, and to the question on the selfperceived current oral health condition, 35.1% replied that there was something wrong in their oral health condition. 2. With regard to correlation between general characteristics and interest in oral health, 79.9% of the male subjects and 83.2% of the female ones were highly interested in oral health. According to age, interest in oral health was highest among those aged 26 or older 92.0%. 3. With regard to correlation between general characteristics and oral health condition, if the presence of dental caries or periodontal disease was considered an indicator of poor oral health, 66.0% of the male subjects and 70.9% of the female ones appeared unhealthy, 72.0% of students aged 26 or older showed satisfaction. 4. The most frequent reason for not visiting a dental clinic was 'Not sick' 34.6%, and among those who had experience, the most frequent reason for visiting was 'To get treatment of sick teeth' 63.0%. With regard to the perceived kindness of dentist and dental hygienist, 40.6% and 45.8% of the subjects, respectively, were highly satisfied. The most frequent reason for satisfaction was 'Comfortable with patient reception' 34.4% and the most frequent reason for dissatisfaction was 'Explain treatment insufficiently' 30.7%. 5. As to perceived kindness according to gender, 60.9% of the male subjects and 56.1% of the female ones were satisfied with dentist's kindness, and 66.9% and 59.6%, respectively, were satisfied with dental hygienist's kindness. According to age, 62.5% of students aged 26 or older showed satisfaction with dentist's kindness and 78.3% of them with dental hygienist's kindness. 6. As to perceived kindness according to correlation between interest in oral health and current selfperceived oral condition, the kindness of dentists(68.0%) and hygienists(67.8%) was perceived higher when interest in oral health was high and not very interested and the kindness of dentists(50.0%) and hygienists(66.78%) when selfperceived oral condition was healthy, and the difference was statistically significant (p<.022 and p<.023, respectively).

본 연구는 경기도에 소재하고 있는 D 대학의 학생을 대상으로 치과의료서비스 이용시 의료진의 친절정도를 알아보기 위해 2008년 10월 2일부터 2009년 3월 6일까지 502명을 대상으로 연구 목적을 설명한 후 설문조사를 실시, 그 결과를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 성별은 여자가 71.3%로 많았으며, 연령은 20세 이하가 67.7%로 가장 많았고, 치과방문 경험자는 89.2%이었다. 치과방문 경험자 중 구강건강에 매우관심이 있다는 31.1%이었으며, 본인이 지각하는 현재 구강건강상태에서는 이상이 있다가 35.1%로 높게 조사되었다. 2. 일반적 특성과 구강건강관심도와의 관련성은 남자 79.9%, 여자 83.2% 모두에서 구강건강에 대한 관심이 매우 높았으며, 연령에서는 26세 이상에서 92.0%로 가장 높았다. 3. 일반적 특성에 따른 현재 구강건강상태와의 관련성은 이상이 있다, 치아우식증이 있다, 치주병이 있다를 건강하지 못한 것으로 간주하면 남자 66.0%, 여자 70.9%가 건강하지 못한 것으로 조사되었으며, 26세 이상에서 72.0%로 가장 높게 조사되었다. 4. 치과병의원 방문경험자 이용실태에서는 경험이 없는 이유는 아픈 곳이 없어서가 34.6%로 높았으며, 방문이유는 아픈 치아를 치료받기 위해서가 63.0%로 가장 높았다. 치과의사와 치과위생사의 친절인식정도에서 매우 만족하는 경우는 각각 40.6% 와 45.8%이었으며, 만족이유는 환자 맞이시 편안하다가 34.4%로 높았으며, 불만족 이유는 치료에 대한 설명 부족이 30.7%로 높았다. 5. 치과의료진의 친절인식정도는 치과의사에게 만족한다 남자 60.9%, 여자 56.1%이었으며, 치과위생사에게 만족한다는 남자 66.9%, 여자 59.6%이었다. 연령에서는 26세 이상에서 치과의사에게 62.5%, 치과위생사에게 78.3%가 만족하는 것으로 높게 나타났다. 6. 구강건강관심도와 현재 본인이 지각하는 구강건강상태에 따른 친절인식정도에서는 구강건강에 관심이 많은 경우 치과의사 68.0%, 치과위생사 67.8%로 높았으며, 구강건강관심도가 낮은 경우에도 친절인식정도가 치과의사 50.0%, 치과위생사 66.7%로 높았으며, 구강건강상태가 건강하다고 지각하는 경우 친절인식정도가 높았으며 통계적으로도 각각 유의하였다(p<.022),(p<.023).

Keywords

References

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