A study on the association between job satisfaction and social support among school teachers: Focusing on the structural equation models

일선현장 교사의 사회적 지지와 직무만족의 관계 연구: 구조방정식 모형을 중심으로

  • Lim, Jong-Ho (Department of Social Welfare, Halla University) ;
  • Lee, Dal-Yob (Department of Vocational Rehabilitation, Daegu University)
  • 임종호 (한라대학교 사회복지학과) ;
  • 이달엽 (대구대학교 직업재활학과)
  • Published : 2010.04.30

Abstract

This study aims at investigating the association of job satisfaction and social support among school teachers. Total 186 out of 193 questionnairs returned were analyzed. Job satisfaction levels are significantly related to social support. Relations with immediate supervisors, co-workers, and degree of family support are also significantly contributed to job satisfaction among school teachers. Research models adopted in this study are statistically related and all the latent and observed variables are related each other. However, supervisor's relationship is the most significant predictor, followed by co-worker's relationship and consideration of job displacement. Among the latent variables, level of job stability is the best predictor, followed by social support. In conclusion, strategies for encouraging vocational rehabilitation counselors, such as monetary compensation and various types of awards, are suggested.

특수교육은 장애학생들이 졸업후 사회에 진출하여 직업생활을 하는데 있어서 중요한 직업준비과정을 책임지고 있다. 본 연구는 일반교사와 특수교사의 직무만족과 사회적 지지와의 관계를 구명함으로써 장기근속을 통한 전문직의 안정과 교육의 질적인 측면을 향상시킬 수 있는 방법과 전략을 모색하고 직업재활실천영역에 미치는 함의점들을 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 일반교사 110명과 특수교사 83명을 대상으로 설문조사를 실시했다. 그 결과, 일반교사에 대해서는 상사의 지지와 동료의 지지가, 특수교사에 대해서는 상사, 동료 및 가족의 지지가 직무만족에 있어 통계적으로 유의미한 영향력을 갖고 있었다. 이러한 연구결과를 통해서 장애인의 직업재활 전문인력, 일반교사와 특수교사의 직무만족도를 높이기 위한 방법들로 직업현장의 환경개선, 계속교육의 강화, 그리고 서비스 제공자와 이용자 사이의 격려를 위한 방법들을 제안하였다. 끝으로 일선현장 학교교사라고 하는 전문직종에 종사하는 사람들에게 질문지를 통해 얻은 내용들을 분석, 해석하였지만 특수교사는 직업재활상담사가 서비스를 제공하는 내담자들에게 앞서 교육하는 일차 서비스제공자이므로 여기서 얻은 연구자료들을 통해 직업재활임상실천상의 함의점들을 극대화하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 박경희 (1995). 사회적 지지가 사회복지사의 직무스트레스에 미치는 영향에 관한 연구, 서울: 서울 대학교 미간행 석사학위논문.
  2. 박석돈, 정운 (2006). 직업재활기금사업 전문인력의 직무만족에 관한 연구, 직업재활연구, 16(1), 167-191.
  3. 박석돈․천지은(2009). 재활전문인력의 직무만족 및 서비스지향성과 영향요인에 관한 연구, 직업재활연구, 19(2), 51-70.
  4. 박성호(2001). 상담의 직무환경에서의 위험요소와 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는 영향. 서울: 이화여자대학교 대학원 미간행 석사학위논문.
  5. 박정서(1997). 초등교사의 직무스트레스와 우울에 미치는 사회적 지원의 효과, 한국교원대학교 미간행 석사학위논문.
  6. 신옥자(2000). 초등교사의 사회적 지지와 직무스트레스와의 관계, 서울: 홍익대학교 미간행 석사학위논문.
  7. 유영태(1991). 정신지체 특수학급교사의 직무만족도에 관한 연구, JS주: 전주우석대학교 미간행 석사학위논문.
  8. 윤영노, 이경용, 전겸구, 김창영 (1996). 근로자 건강증진의 접근 방법에 관한 고찰: 작업 부하 감소와 개인의 완충력 배양을 중심으로, 대한심신스트레스학회지, 5(1), 52-67.
  9. 이달엽 (2010). 감정이입피로증후군, 서울: 학지사.
  10. 이선규, 이웅희, 전기상, 한수덕 (2006). 장애근로자의 직무스트레스가 직무성과에 미치는 영향, 직업재활연구, 16(1), 149-166.
  11. 이우창(1994). 교사의 가치관과 직무만족과의 관계, 서울: 서강대학교 미간행 석사학위논문.
  12. 이준상, 박영준 (2005). 아동복지시설종사자의 임파워먼트, 전문성 그리고 서비스질에 관한 인과모형, 사회복지개발연구, 11(4), 321-346.
  13. 정임숙(2006). 초등학교 교사들의 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향: 사회적지지의 중재효과 탐색, 서울: 건국대학교 미간행 교육대학원 석사학위논문.
  14. 주연희(2004). 유아 교육기관 신임교사의 역할수행 관련변인의 영향분석, 인천: 인하대학교 미간행 석사학위논문.
  15. 채주식(2000). 초등학교교사의 교직에 대한 직무만족도 연구, 서울: 경희대학교 미간행석사학위논문.
  16. Antill, J. M., & Woodhead, R. W. (1990). Critical path methods in construction practice (4th eds), New York: John Wiley & Sons.
  17. Brodwin, M. G., & Orange, L. M. (2002). Attitudes toward disability. In Andrew, J. D., & Faubion, C. W. (Eds.), Rehabilitation services: An introduction for the human service professional (pp. 47-63). Osage Beach, MO: Aspen Professional Service.
  18. Caplan, D., Cobb, S., French, P., Van Harrison, R. & Pinneau, P. (1980). Job demands and worker health. Ann Arbor, MI: Institute for Social Research.
  19. Cohen, S., & Heberman, H. M. (1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology, 13, 99-125. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  20. Conduit, J., & Mavondo, F. T. (2001). How critical is internal customer orientation to market orientation? Journal of Business Research, 51(1), 11-24. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00044-2
  21. House, J. S. (1980). Work stress and social support, Addison-Wesley, Reading Massachusetts.
  22. Kelloway, E. K. (1998). Using LISREL for structural equation modeling, Thousand Oks, CA: SAGE Publications, Inc.
  23. Lee, Y., Park, D., & Yoo, D. (1999). The effects of service orientation on business performance in hotel firms: Mediating roles of job satisfaction, organizational commitment, service image. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 4
  24. Ray, E. B., & Miller, K. I. (1994). Social support, Home/work stress, and burnout; Who can help? Journal of Applied Behavioral Science, 30, 357-373. https://doi.org/10.1177/0021886394303007
  25. Smith, C., Kendall, M. & Hulin, L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes, Chicago, IL: Rand McNally Co.
  26. Wheelen, T. L., & Hunger, J. D. (2002). Strategic management and business price (8th eds.). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.