Factors related to Health Promoting Behavior in Late School-age Children

학령기 후기 아동의 건강증진행위 관련요인

  • Received : 2010.04.14
  • Accepted : 2010.05.24
  • Published : 2010.06.01

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate factors influencing health promoting behavior of the late school age children and to analyze the difference of health promoting behavior according to personal factors of children. Methods: The subjects consisted of 169 school-aged children in the 6th grade in Gyeonggi-do. Data were collected from Dec. 1 to Dec. 10, 2008. The data were analyzed by using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficients and Stepwise multiple regression with the SPSS/WIN 12.0 program. Results: 1) Health promoting behavior was proved to be relatively high. The average item score for the health promoting behavior was $3.85{\pm}.41$. The highest degree of health promoting behavior was stress management (4.13). whereas the one with the lowest degree was exercise (3.40). 2) In the relationship between personal factors and health promoting behavior, there were statistically significant differences in gender, perceived health status, family mood, father's drinking habits, school performance, school satisfaction. 3) Health promoting behavior was showed significant positive correlations with perceived self-efficacy (r=.55), social support (r=.65), prior related behaviors (r=.44), perceived benefits of action (r=.42), and significant negative correlations with perceived barriers of action (r=-.37). 4) Stepwise multiple regression analysis was revealed that the most powerful predictor of health promoting behavior was social support ($\beta$=0.36) Conclusion: The combination of social support, perceived self-efficacy, perceived benefits of action, gender, and family mood accounted for 57.8% of the variance in the health promoting behavior of the late school age children.

Keywords

References

  1. 강문정 (2005). 초등학생의 자기효능감과 건강증진행위와의 관계. 한국교원대학교, 석사학위논문, 청원.
  2. 권경원, 감신, 박기수 (2000). 초등학교 학생의 건강행위실천에 영향을 미치는 요인. 예방의학회지, 33(2), 137-149.
  3. 권수진 (1996). 청소년의 건강행위와 사회적 요인간의 상관관계 분석. 한국학교보건학회지, 9(1), 69-76.
  4. 김경희 (2003). 학령기 아동의 건강지식과 건강증진행위. 경북대학교, 석사학위논몬, 대구.
  5. 김성희, 이자형 (2006). 학령기 아동의 건강에 대한 의미와 건강행위탐색. 부모.자녀 건강학회지, 9(1), 72-81.
  6. 김성희 (2007). 학령기 아동의 건강증진행위 예측모형. 이화여자대학교, 박사학위논문, 서울.
  7. 김신정, 양순옥, 정금희, 이승희 (2007). 학령기 아동의 건강증진 행위 실천 정도. 아동간호학회지, 13(4), 407-415.
  8. 김정수, 노성덕 (2003). 청소년의 자살충동과 심리사회적 변인과의 관계. 한양대학교 대학생활연구, 2, 153-172.
  9. 문수미 (2006). 초등학생의 자아존중감과 건강행위. 전북대학교, 석사학위논문, 전주.
  10. 문정순 (1990). 성인의 건강 신념 측정도구 개발. 연세대학교, 박사학위논문, 서울.
  11. 박미숙 (2004). 학령후기 아동의 스트레스와 건강지각 및 건강증진 행위에 관한 연구. 이화여자대학교, 석사학위논문, 서울.
  12. 백경원 (1999). PRECEDE 모형을 적용한 초등학교 안전교육의 진단적 연구. 이화여자대학교, 석사학위논문, 서울.
  13. 보건복지가족부 (2008). 청소년건강행태온라인조사 통계, 2007 (제3차) / 보건복지가족부 질병관리 본부: 교육과학부(공편). 31-47.
  14. 보건복지가족부 (2007). 국민구강건강실태조사, 2006, 3: 요약본.1-42
  15. 보건복지가족부 (2008). 아동.청소년 백서, 2008. 210-234.
  16. 서현미, 하양숙 (2004). 노인의 건강증진생활양식에 영향을 미치는요인-Pender의 건강증진 모형 적용. 대한간호학회지, 34(7),1288-1297.
  17. 성미혜 (2001). 간호대학생의 건강증진 생활양식 결정요인에 관한 연구. 여성간호학회지, 7(3), 317-330.
  18. 유춘애, 이종태 (2002). 부산지역 초등학교 6학년 아동들의 건강증진행위에 영향을 주는 요인. 대한보건협회학술지, 28(1), 95-105.
  19. 위광복 (2005). 초등학교 아동들의 자기효능감 및 건강증진행위에 대한 관련요인분석. 대한보건연구, 31(2), 138-145.
  20. 이경화 (2002). 초등학생의 자기효능감과 건강증진행위 관련요인에 관한 연구. 전북대학교, 석사학위논문, 전주.
  21. 이덕원 (2001). 초등학생의 자아개념이 건강증진행위에 미치는 영향. 한국교원대학교, 석사학위논문, 청원.
  22. 이정은 (1994). 학령후기 아동의 건강지각과 건강증진행위. 이화여자대학교, 석사학위논문, 서울.
  23. 이향미 (2000). 초등학생 6학년 아동의 건강증진행위와 건강자기결정에 관한 연구. 경상대학교, 석사학위논문, 진주.
  24. 이화연, 김정남 (2004). 초등학생의 건강증진행위 실천에 관한 연구. 한국보건간호학회지, 18(1), 119-131.
  25. Bandura, A. (1986). Self-efficacy: Social foundations of thought and action cognitive theory. Prentice-Hall, Inc.
  26. Conn, V. S. (1988). Older adults and exercise. Nurs Res, 47 (3), 180-189.
  27. Johnson, S. B., & Wang, C. (2008). Why do adolescents say they are less healthy than their parents think they are? The importance of mental health varies by social class in a nationally representative sample. Pediatrics, 121(2) 307-313. https://doi.org/10.1542/peds.2007-0881
  28. Lusk, S. L., Ronis, D. L., & Hogan, M. M. (1997). Test of the health promotion model as a causal model of construction workers' use of hearing protection. Res Nurs Health, 20, 183-194. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-240X(199706)20:3<183::AID-NUR2>3.0.CO;2-E
  29. Neuberger, G. B., Kasal, S., Smith, K. V., Hassanein, R., & DeViney., S. (1994) Determinants of exercise and aerobic fitness in outpatients with arthritis. Nurs Res, 43(1), 11-17.
  30. Pender, N. J . (1982). Health promotion in nursing practice. New Yok, Appleton Century-Crofts.
  31. Pender, N. J. (1996). Health promotion in nursing practice (3rd ed.). Appleton and Lange Stamford, Connecticut.