Study on the Effectiveness of Human Rights Education Program for the Teachers in Community Child Center -Focused on Human Rights Sensitivity-

지역아동센터 교사를 위한 인권교육 프로그램의 효과성 - 인권감수성을 중심으로 -

  • 이혜원 (성공회대학교) ;
  • 이향란 (사단법인 전국지역아동센터협의회 부설 한국아동정책연구소) ;
  • 유정은 (성산효대학원대학교) ;
  • 이상애 (평택시청소년쉼터) ;
  • 장혜영 (사단법인 전국지역아동센터협의회 부설 한국아동.청소년인권센터)
  • Received : 2010.05.31
  • Accepted : 2010.08.18
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The purpose of this study to develop a human rights education program for improving human rights sensitivity of the teachers in community child center, and verify its effectiveness. For this purpose, pre-program and post-program analysis was conducted by using human rights sensitivity scale on 102 teachers working in community child center. The major results of this study is as follows: First, the teachers' human rights sensitivity was statistically improved. Second, the teachers' ability of situation perception, ability of consequence perception, and ability of consequence perception were statistically improved. Third, the teachers' human rights sensitivity on "the right not to be arrested illegally", "physical liberty of the disabled", "the right to labor by migrant workers", and "freedom from detention" was statistically improved. Based on the research results, practical implications and limitations were discussed for developing human rights education program.

이 연구의 목적은 지역아동센터 교사의 인권감수성 향상을 목표로 하는 인권교육 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 이를 위해 전국의 지역아동센터 교사 102명을 대상으로 인권감수성척도를 사용하여 인권교육 프로그램의 참여를 기준으로 사전-사후검사를 실시했다. 그 결과, 첫째, 교사의 인권감수성 전체가 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 둘째, 인권감수성의 3가지 하위척도들 가운데 교사의 상황지각능력, 결과지각능력, 책임지각능력이 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 셋째, 인권감수성의 10개 에피소드 가운데 '체포 구속당하지 않을 권리', '장애우의 신체자유권', '이주노동자의 노동권', '구금으로부터의 자유권'에 대한 교사의 인권감수성이 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 이를 기초로 향후 인권교육 프로그램의 개발을 위한 실천적 함의가 논의되었다.

Keywords