Condition Analysis of Ecological Planning Elements in Schools

학교시설의 생태계획요소 실태분석에 관한 연구

  • Received : 2010.04.20
  • Accepted : 2010.07.26
  • Published : 2010.07.30

Abstract

In this paper, a current condition analysis of a certified environmentally-friendly school and a school forest demonstration school was made to understand how they have developed effective ecological environments and examine their specific technical methods for ecological planning. After taking into account the differences and current situations of the two types of schools this paper will present an effective method for the suitable implementation ecological environmental projects in domestic schools.

Keywords

References

  1. 강은주, 친환경인증학교의 생태면적률 실태분석에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 2009.3
  2. 김인호 외 4인, 친환경학교 조성을 위한 학교녹화 활성화 방안 연구(친환경학교 녹화 설계 지침), 서울특별시교육청, (사)생명의 숲 국민운동, 2005
  3. 김인호, 안동만, 환경친화형 학교 모형개발연구, 교육정책개발 연구과제, 교육부, 1999
  4. 김인호 외 2인, 학교숲 성과 및 경제적 가치평가, (사)생명의 숲, 2007
  5. 윤용상 외, 친환경교육시설 모형 개발 연구, 한국교육개발원, 2007
  6. 조진일 외 12인, 제로에너지 생태학교 모형개발연구(I), 한국교육개발원, 2008
  7. 한국교육환경연구원, 친환경건축물 인증 평가보고서, 2008
  8. 최송현 외 2인, 학교숲(학교비오톱)의 조성과 관리에 관한선진사례연구 : 일본, (사)생명의 숲, 2004
  9. 환경부, 생태면적율 적용 지침, 2005
  10. 학교숲 홈페이지, http://www.schoolforest.or.kr