An Analysis on the Units of 'Adolescence Self-Management' and 'Adolescence Consumption Life' in Technology.Home Economics Textbooks Used in Middle Schools: Focusing on How the Emphasis of the 2007 Curriculum Revision is Reflected

중학교 1학년 기술.가정 교과서의 '청소년의 자기관리'와 '청소년의 소비생활' 단원 분석: 2007개정 교육과정의 강조점 반영을 중심으로

  • Lee, Yon-Suk (Dept. of Home Economics Education, Korea University)
  • 이연숙 (고려대학교 사범대학 가정교육과)
  • Received : 2010.08.03
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze how the emphasis of the 2007 curriculum revision is reflected on the units of 'Adolescence Self-Management' and 'Adolescence Consumption life' in the Technology·Home Economics textbooks that are used in middle school from this year. The entry style of large, middle, and small units, the objectives statements, the main contents, the activities, illustrations/tables/pictures, the supplemental materials, and the ending style of middle and large units of 12 Technology·Home Economics textbooks were analyzed. Among the several specific emphasis in the 2007 curriculum revision, 3 major emphasis were selected. The 3 major emphasis that were selected were: practical reasoning process, sustainable consumption life, and career education. How these 3 emphasis were reflected in the various parts of the 12 textbooks were analyzed using the criteria found in the literature. The purpose of this study is to analyze how the emphasis of the 2007 curriculum revision is reflected on the units of 'Adolescence Self-Management' and 'Adolescence Consumption life' in the Technology·Home Economics textbooks that are used in middle school from this year. The entry style of large, middle, and small units, the objectives statements, the main contents, the activities, illustrations/tables/pictures, the supplemental materials, and the ending style of middle and large units of 12 Technology·Home Economics textbooks were analyzed. Among the several specific emphasis in the 2007 curriculum revision, 3 major emphasis were selected. The 3 major emphasis that were selected were: practical reasoning process, sustainable consumption life, and career education. How these 3 emphasis were reflected in the various parts of the 12 textbooks were analyzed using the criteria found in the literature.

본 연구의 목적은 2007개정 교육과정에서 강조하는 실천적 문제해결 과정, 지속 가능한 삶을 고려한 소비생활, 진로교육이 현재 중학교 1학년이 사용하는 기술 가정교과서의 '청소년의 자기관리' 단원과 '청소년의 소비생활' 단원에 어떤 내용과 형태로 반영되었나를 분석하는 것이다. 2010년 3월부터 중학교에서 사용하고 있는 12종 교과서의 단원 구성 체제 요소인 대단원 도입, 목표 진술, 중단원 도입, 소단원 제목 및 도입, 본문 진술, 활동과제, 표/그림/사진, 보충 및 심화 학습자료 대단원 및 중단원 마무리 부분에 반영된 3가지 강조점을 분석하여 다음과 같은 결론을 내렸다. 첫째, 3가지 강조점은 목표 진술을 제외한 교과서의 모든 단원 구성 체제 요소에서 반영하고 있지만, 다른 구성요소에 비해 활동과제, 표/그림/사진, 보충 및 심화학습 자료에 반영하는 비율이 높게 나타나고 있다. 둘째, 중 단원마다 교육과정에서 강조하는 강조점을 반영하는 정도가 다르다 전체적으로 '청소년기의 자기관리 단원'에 비해 '청소년의 소비생활' 단원이 3강조점의 반영 비율이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 출판사 마다 교육과정에서 강조하는 강조점을 반영하는 정도도 다르고 반영하는 방법도 다르다. 이를 바탕으로 가정과 교사의 현장수업에서의 교과서 활용방안과 교과서 개발 기관 및 심사자를 위한 제언을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 고려대학교