A Study on the Market Segmentation in Coffee Shop Customer's Benefit Sought

추구 편익에 따른 커피 전문점의 시장 세분화 연구

  • Kim, Ki-Ran (School of Food Science and Food Service Industry, Yeungnam University) ;
  • Kim, Dong-Jin (School of Food Science and Food Service Industry, Yeungnam University)
  • Received : 2010.05.01
  • Accepted : 2010.08.10
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the market segments of Korea specialty coffee shops based on the benefit variables by customers when they visit a coffee shop. For this study, SPSS WIN 17.0 was used for the frequency analysis, factor analysis, reliability test, cluster analysis, one-way ANOVA and cross tabulation. Benefit factors were divided into atmosphere factor, value factor, marketing factor, cleanliness & comfort factor, and service factor. Three distinct segments of customers were identified: passive benefit seekers, marketing benefit seekers and emotion benefit seekers. In order to explore differences between clusters and demographic and behavior variables, cross tabulation were used. These findings could be helpful for the marketers who need to establish a marketing strategy for grasping the characteristics of market segments and generating profits.

본 연구의 목적은 국내 커피 전문점 이용 고객을 대상으로 추구 편익 변수를 기초로 하여 시장을 세분화하고자 한다. 수집된 자료는 SPSS Win 17.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도 분석, 요인 분석, 신뢰도 분석, 군집 분석, 일원 분산 분석, 교차 분석 등을 실시하였다. 연구 결과, 추구 편익 변수를 요인 분석한 결과, 5개요인(분위기 요인, 가치 요인, 마케팅 요인, 청결 및 편리성 요인, 서비스 요인)이 도출되었다. 도출된 5 개 요인을 이용하여 군집 분석을 실시한 결과, 3 개의 세분 시(소극적 편익 추구 집단, 마케팅 편익 추구 집단, 감성 편익 추구 집단)으로 분류되었다. 또한, 세분 시장에 따른 인구통계학적 및 이용 행태 특성의 차이를 검증하고자 교차분석을 실시하였다. 세분 시장별 특성을 파악하여 커피 시장의 이익창출을 위한 자료로 활용할 수 있는 마케팅 방안을 제시하고자 한다.

Keywords