Toward Self-Directed Math Learning in College Math Classes

대학수학에서, 자기주도 수학학습

  • Kim, Byung-Moo (School of General Arts and Sciences, Chungju National University)
  • Received : 2010.07.23
  • Accepted : 2010.09.16
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The major goals of this study are to find the factors that enhance self-directed math learning in college math classes and to provide the students with the opportunities to check and develop their self-directed math learning attitude. For these research goals, we prepared the questionnaires that asked about their learning motivations, basic learning ability, self-discipline strategies, and self-directed learning strategies. Another purpose of the questionnaires was to give them the chances to check and improve their attitude toward those learning strategies, motivation and ability. From the research results, we find that the important factors for self-directed learning are internal & external motivations, concentration ability, and the goal-setting and plan-making abilities. In addition, concentration ability, good habit, stress-control, recognition of math value, and self-directing ability are found to be necessary for the desirable learning environment. On the other hand, we find that the ability to perform note-taking, class preparation and review, time-control, and test-control is required for the selection and practice of self-fitting learning strategies. Finally, we provided our own self-directed math learning model. Our model, containing the necessary factors for self-directed math learning, is the revised and modified one of Knowles(1975)'s 5 stage self-directed learning model that comprises diagnosis of learning desire, setting learning goals, grasping human&material resources, selection and practice of proper learning strategies, and evaluation of learning results.

대학수학교육에서 학생들이 자기주도 수학학습방법을 깨우쳐 학습에 대한 자신감을 갖도록 하는 자기주도 수학학습을 할 수 있는 방법을 위한 연구욕구를 진단할 수 있는 내재적, 외재적 동기와 집중능력, 그리고 자기효능감이 있으며, 학습목표를 설정하기 위한 목표세우기와 계획능력이 있다. 그리고 인적 물적인 학습 환경 조성을 위해서는 집중능력, 습관, 스트레스, 수학적 가치, 자기주도능력이 필요하고 학습전략의 선정과 실천을 위해서는 필기, 예습과 복습, 시간관리, 시험관리에 대한 전략을 세우고 이를 실천하는 방법이 필요하다. 마지막으로 대학수학에서 자기주도 수학학습에 필요한 요인과 Knowles(1975)의 자기 주도적 학습 5단계모형인 학습욕구 진단, 학습목표 설정, 학습을 위한 인적 및 물적 자원 파악, 적절한 학습전략 선정 및 이행, 학습 결과 평가를 수정 보완하여 자기주도수학학습모형을 개발하였다.

Keywords

References

  1. G. 폴리아 (우정호역,1993), 어떻게 문제를 풀 것인가, 서울:(주)천재교육.
  2. 김병무 (2001), 대학수학에서, 글쓰기를 통한 호의적인 태도변화 모색, 한국수학교육학회지시리즈 E <수학교육 논문집>, 12, 411-422.
  3. 김병무 (2008), 대학수학에서 편지쓰기를 이용한 학습태도 변화, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 22(2), 91-108.
  4. 김병무 (2009), 대학수학에서, 수학 학습능력의 잠재력 개발 II, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(3), 483-506.
  5. 박주연 (2008). 문제해결방법을 활용한 자기주도학습 모형 개발 및 효과연구, 관동대학교 박사학위논문.
  6. 변경혜 (2006). 수학적 힘의 신장 프로그램을 적용한 교실 수업 동영상 자료 반복 학습이 자기 주도적 학습에 미치는 영향(수학 I 을 중심으로), 한국수학교육학회지시리즈 E <수학교육 논문집>. 20(2), 296-326
  7. 양승구 (2008). 사이버가정학습에서 학습동기 요인이 자기 주도적 학습태도에 미치는 영향(학업적 자기효능감을 매개로), 서울벤처정보대학교 박사학위논문.
  8. 이은주 (2001). 몰입에 대한 학습동기와 인지전략의 관계, 교육심리연구, 15(3), 199-216.
  9. 전도근 (2009). 자기 주도적 공부습관을 길러주는 학습코칭, 서울 : 학지사.
  10. 정미영․김원경 (2008). 사이버 가정학습이 자기 주도적 학습능력에 미치는 효과, 한국수학교육학회지시리즈 A <수학교육>, 47(4), 467-486.
  11. 한순미 (2004). 학습동기 변인들과 인지전략 및 학업성취간의 관계, 교육심리연구, 18(1), 329-350.
  12. Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers, Chicago: Association Press.