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Force Control of Main Landing Gear using Hybrid Magneto-Rheological Damper

하이브리드 MR댐퍼를 이용한 주륜 착륙장치 하중제어기법 연구

  • 현영오 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부 대학원) ;
  • 황재업 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부 대학원) ;
  • 황재혁 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 배재성 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 임경호 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김두만 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김태욱 (한국항공우주연구원) ;
  • 박명호 (아주자동차대학 자동차튠업제어)
  • Published : 2010.04.01

Abstract

To improve not only the basic performance but also the fail-safe performance, power consumption of the main landing gear for helicopters, a semi-active control landing gear using hybrid MR damper, was introduced in this paper. This damper of the configuration to install a permanent magnet in a electromagnet MR damper, was designed by the trade-off study on permanent magnet location and a magnet field analysis. Force control algorithm which keep the sum of air spring force and damping force at a specified value during landing, was used for the controller. The drop simulations using ADAMS Model for this semi-active control landing gear, were done. The improvement of the preceding performances as the result to evaluate the landing performance by the simulations, has been confirmed.

본 논문은 헬기용 주륜 착륙장치의 기본 성능 향상 뿐 만 아니라 Fail-Safe 성능 및 소모 전력량을 개선할 목적으로, 전자석에 영구자석을 장착한 하이브리드 MR댐퍼형의 반능동제어 착륙장치를 도입하였다. 영구자석 위치에 따른 비교연구와 자기장 해석을 통해 원하는 제어력이 발생하는 MR댐퍼를 설계하였고 착륙 거동 시 내력으로 발생되는 공기력과 감쇠력의 합을 특정 값에서 일정하게 유지시키는 개념의 하중제어기법을 제어기로 적용하였다. 하이브리드 MR댐퍼를 이용한 하중제어의 착륙장치에 대하여 구성한 ADAMS 모델을 기반으로 낙하 시뮬레이션을 수행하였고 착륙특성에 대한 성능평가로 성능 개선을 확인하였다.

Keywords

References

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