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Sport Event and City Image: 2008 Beijing Olympic Games Case

스포츠 이벤트와 도시 이미지: 베이징 올림픽을 중심으로

  • Received : 2010.10.04
  • Accepted : 2010.11.26
  • Published : 2010.11.28

Abstract

Many cities in the world are trying to enhance city awareness and city image through international events. In this study, the impact of 2008 Beijing Olympic Games on Beijing Image was investigated by survey. According to the result of data analysis, there is a positive correlation between the watching time of Beijing Olympic Games on TV in weekend and familiarity to Beijing. And there is a positive correlation between the watching time of Beijing Olympic Games on TV in weekend and attitude toward Beijing, too. Familiarity to Beijing and Beijing Olympic Games management have an significant impact on Beijing image, attitude toward Beijing and intention to visit Beijing. Familiarity to Beijing than Beijing Olympic Games management has a larger impact on Beijing image and attitude toward Beijing.

세계의 많은 도시들은 국제 행사의 개최를 통해 각 도시의 인지도와 이미지를 제고하려는 노력을 기울이고 있다. 본 연구에서는 대형 스포츠 이벤트인 2008 베이징 올림픽이 베이징 이미지에 미치는 영향에 대해 부산시민 197명에 대한 설문조사를 실시하여 살펴보았다. 수집된 자료의 분석 결과, 주말의 베이징올림픽 시청시간은 베이징에 대한 친밀감, 베이징에 대한 태도와 정적인 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 베이징에 대한 친밀감과 베이징 올림픽 게임 운영에 대한 평가는 베이징에 대한 이미지, 베이징에 대한 태도, 베이징에 대한 방문의도에 유의미한 영향을 미치고, 그 중에서 베이징에 대한 친밀감이 더욱 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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