Behavior of Building Lower Part Passage Tunnel due to Adjacent Ground Excavation

근접굴착에 따른 건물 하부 통과 터널의 거동

  • Received : 2010.09.30
  • Accepted : 2010.10.25
  • Published : 2010.10.31

Abstract

Applied to the braced wall in order to stabilize the adjacent tunnel. A pre-load of bracing was imposed to prevent the horizontal displacement of the braced wall during the ground excavation. For this purpose, real scale model tests were conducted, without and with pre-load on braced wall. Real scale model tests were conducted, without and with building load (0 m, 1D, 2D) on ground surface. As a result, it was found that the stability of the existing tunnel adjacent to the braced wall could be greatly enhanced when the horizontal displacement of the braced wall was reduced by applying a pre-load, which was larger than the designated axial force of bracing. In this paper, the behaviors of braced wall and adjacent tunnel was studied. Model tests in 1:10 scale were performed in real construction sequences. Adjacent tunnel was 12 m in diameter and the size of test pit was 2.0 m (width) ${\times}$ 6.0 m (height) ${\times}$ 4.0 m (length) in dimension.

근접굴착 시 기존터널의 안정성을 확보하는 방안을 연구하였다. 흙막이벽체의 수평변위가 생기지 않도록 선행하중을 가하였다. 이를 위해 선행하중을 가하지 않은 경우와 선행하중을 가한 경우에 대해 실대형 시험을 실시하였다. 지표면에 건물하중이 없는 경우와 건물하중이 있는 경우(0 m, 1D, 2D)에 대하여 각각 실험을 실시하였다. 그 결과 선행하중을 적용시켜 흙막이벽체의 변위를 억제시켰을때 벽체배면에 있는 기존터널의 안정성이 크게 향상되는 것을 확인할 수 있었다. 본 논문에서는 흙막이벽체와 기존터널의 거동에 대하여 연구하였다. 기존터널은 지름 12 m를 사용하였으며 1:10의 축척으로 2.0 m(폭) ${\times}$ 6 m(높이) ${\times}$ 4.0 m(길이)의 크기를 가진 대형토조에서 실험을 수행하였다.

Keywords

References

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