A Study of User Satisfaction with Ubiquitous Environmental Sculptures - Focusing on the Gangnam U-STREET Media Pole -

유비쿼터스 환경조형물에 대한 이용 만족도 평가 - 강남 U-STREET 미디어폴을 대상으로 -

  • Kim, Dong-Chan (College of Art and Design, Kyung Hee University) ;
  • Cho, Hwee-In (Dept. of Environmental Landscape Architecture, Kyung Hee University)
  • 김동찬 (경희대학교 예술.디자인대학) ;
  • 조휘인 (경희대학교 환경조경학과)
  • Received : 2010.08.09
  • Accepted : 2010.10.19
  • Published : 2010.10.31

Abstract

This paper has attempted to propose a more progressive direction for U-environmental sculptures in a ubiquitous urban space in terms of usability, service, function and formative characteristics that enhance user satisfaction with these sculptures. For this, Media Pole, a U-environmental sculpture on Gangnam U-Street, has been examined. The results of this study are as follows: First, a study of user satisfaction was planned after establishing levels of satisfaction in terms of service, function and formative characteristics. In terms of satisfaction by the section of Media Pole, the public transportation map was the most influential in service while street culture and beauty of shape were critical in function and formative characteristics, respectively. In the relationship between satisfaction by section and overall satisfaction, furthermore, functional satisfaction had the biggest influence. Therefore, the development of human-centered functional factors which have pleasant and touching stories to facilitate communication with citizens are important in order to develop various Media Pole contents to enhance user satisfaction with the U-environmental sculpture and allow it evolve into a Gangnam landmark Since we are in the initial stage of a U-city, there are many problems that need to be addressed such as a lack of natural beauty, poor material quality of environmental sculptures, absence of storytelling, poor technology, lack of content, poor profitability and lack of means of social communication. In the end, the development of a comfortable, people-friendly space and U-environmental sculptures are needed in consideration of economic, social and cultural aspects instead of focusing on advanced technology only.

본 연구는 유비쿼터스 환경에서 참여형 환경조형물의 이용자 만족도에 관한 연구를 통하여 앞으로 유비쿼터스 시대에 이용자들이 사용하게 될 환경조형물에 대한 만족도의 체감을 높이기 위한 사용성과 서비스, 기능성, 조형성에 대한 유비쿼터스 도시 공간 속에서의 U-환경조형물의 좀 더 발전적인 방향을 제시하고자 강남대로 U-Street에 설치되어진 U-환경조형물인 미디어 폴을 조사 대상지로 선정하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 유비쿼터스 환경에서 시작단계의 환경조형물인 미디어 폴의 부문별 만족도 중에서 서비스 만족도, 기능성 만족도, 조형성 만족도와 미디어 폴의 종합적인 만족도로 설정한 후 조사 분석하여 만족도 연구를 수립하였다. 미디어 폴의 부문별 만족도에서 서비스 만족도는 대중교통 안내도, 기능성 만족도는 거리문화의 촉매제, 조형성 만족는 '형태성', 미디어 폴의 부문별 만족도와 종합 만족도 관계에서 기능성 만족도가 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 미디어 폴의 만족도에 가장 큰 영향을 주는 요인으로 나타난 만큼 도시공간에서 U-환경조형물의 만족도의 체감을 높이기 위한 미디어 폴의 다양한 컨텐츠 개발과 사용, 편리한 기술개발, 미디어 폴의 기능성 만족도에 대한 지속적 연구와 강남의 랜드 마크가 되기 위해서는 시민들과 소통하기 위한 즐거움과 감동을 줄 수 있는 스토리가 담긴 인간 중심의 기능성 요소 개발이 중요할 것이다. 현재 유비쿼터스의 초기단계는 가로 경관으로서 자연성이 결여, 환경조형물의 외피에 대한 개발, 인간에게 감동을 줄 수 있는 스토리텔링의 부재, 기술적 측면 부족, 수익성을 낼 수 있는 다양한 컨텐츠 개발, 투자에 비해 수익성 창출의 어려움, 사회소통 매개로서의 기능 등의 문제점을 보완해야 하며, 첨단 기술만이 아니라 경제적, 사회적, 문화적 측면을 고려한 똑똑한 기술보다는 편안하고 친인간적 기술로서 공간개발과 U-환경조형물의 설치가 요구되어야 할 것이다.

Keywords

References

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