Epistemological Obstacles in the Learning of Area in Plane Figures

평면도형의 넓이 학습에서 나타나는 인식론적 장애

  • Received : 2010.07.26
  • Accepted : 2010.08.20
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The epistemological obstacles in the area learning of plane figure can be categorized into two types that is closely related to an attribute of measurement and is strongly connected with unit square. First, reasons for the obstacle related to an attribute of measurement are that 'area' is in conflict. with 'length' and the definition of 'plane figure' is not accordance with that of 'measurement'. Second, the causes of epistemological obstacles related to unit square are that unit square is not a basic unit to students and students have little understanding of the conception of the two dimensions. Thus, To overcome the obstacle related to an attribute of measurement, students must be able to distinguish between 'area' and 'length' through a variety of measurement activities. And, the definition of area needs to be redefined with the conception of measurement. Also, the textbook should make it possible to help students to induce the formula with the conception of 'array' and facilitate the application of formula in an integrated way. Meanwhile, To overcome obstacles related to unit square, authentic subject matter of real life and the various shapes of area need to be introduced in order for students to practice sufficient activities of each measure stage. Furthermore, teachers should seek for the pedagogical ways such as concrete manipulable activities to help them to grasp the continuous feature of the conception of area. Finally, it must be study on epistemological obstacles for good understanding. As present the cause and the teaching implication of epistemological obstacles through the research of epistemological obstacles, it must be solved.

평면도형의 넓이 학습에서 나타나는 인식론적 장애의 유형은 크게 측정의 속성과 관련된 장애, 단위정사각형 개념과 관련된 장애로 나눌 수 있다. 먼저, 측정의 속성과 관련된 장애의 원인은 길이와 넓이 개념 사이의 혼동, 도형 영역과 측정 영역에서 정의하는 방법상의 혼동 때문이며, 둘째, 단위정사각형 개념과 관련된 장애의 원인은 학생들에게 단위정사각형이 넓이의 기본단위로 인식이 잘 안되기 때문이며, 2 차원적 평면의 개념이 불완전하게 정착했기 때문이다. 이에 따라, 넓이에 대한 측정의 속성과 관련된 장애 현상의 교정적 지도 방안은 두 속성간의 관계를 살펴볼 수 있는 활동을 제시하고, 측정의 개념으로 넓이를 정의할 필요가 있으며, '정렬(array)'의 개념으로 넓이공식을 유도하고, 통합적으로 공식을 적용하도록 지도할 필요가 있다. 한편, 단위정사각형 개념과 관련된 장애 현상의 지도방안은 각 단계를 충분히 활동할 수 있도록 넓이를 구하고자하는 도형의 소재 및 형태를 다양하게 제시할 필요가 있으며, 넓이에 대한 연속량적 개념을 인식하도록 교수학적 방안을 구안해야 한다.

Keywords