The Subjects for Examination & Criteria for Preparation of Test Questions of the Environmental Impact Assessor Qualifications Developed by DACUM

DACUM법을 이용한 환경영향평가사 자격의 시험과목 및 출제기준 개발 연구

  • Park, Jong-Sung (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Kim, Sang-Jin (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Lee, Young-Ran (Korea Research Institute for Vocational Education & Training)
  • Received : 2010.04.27
  • Accepted : 2010.11.24
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This paper is aimed to design for qualification structure and criteria for preparation of qualification test of the environmental impact assessor qualifications. In this study, a DACUM(Development A curriculum) method job analysis to extract contents such as task range, eligibility, examination standards, selection criteria of examination questions, examination methods, etc was done by an job analysis committee composed of 9 specialists in the industry and academia. In the first place, this report presents job analysis models by procedures for developing selection criteria of examination questions of the environmental impact assessor. The first step is preparation for job analysis(data research, interviews and selection of experts), the second step the establishment of job models(first expert council and site study), the third step the drawn-out of knowledge, skills, and tools(the second expert council and site study), the fourth step the selection of courses and an examination subject(the third expert council), the fifth step the establishment of guidelines for making questions(the third site study).

이 연구는 환경영향평가사 자격의 구체적인 직무 분석을 통하여 환경영향평가사 자격의 시험과목 및 출제기준을 설계하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 산업계, 학계 전문가 9명으로 구성된 직무분석 위원회에서 데이컴(DACUM: Development A curriculum)법으로 직무분석을 실시하여 직무범위, 응시자격, 검정 기준, 출제 기준, 검정 방법 등의 구성 내용을 추출하였다 또한 이 연구에서는 환경영향평가사의 출제기준을 개발을 위한 직무분석의 모형을 절차별로 정리 제시하였는데, 1단계는 직무분석 준비(자료 조사 및 면담, 전문가 선정), 2단계는 직무모형 설정(1차 전문가 협의회 및 1차 현장 검토)하였고, 3단계는 지식, 기능, 도구 추출(2차 전문가 협의회 및 2차 현장검토), 4단계는 코스 및 시험과목 선정(3차 전문가 협의회), 5단계는 출제기준 설정(3차 현장 검토)의 과정을 통하여 환경영향평가사 자격의 출제기준을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 박종성 ․ 김상진 ․ 구자건 ․ 이영란(2009). 환경영향평가사 자격종목 개발에 관한 연구. 환경부
  2. 박종성 ․ 서창교 ․ 한상근(2005). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석 지침서. 한국직업능력개발원.
  3. 박종성 ․ 이영란(2010). 섬유 및 의복분야 공학교육 기반구축을 위한 직무체계 개발 기초연구. 공학교육연구, 13(1).
  4. 박종성 ․ 조정윤(2010). 기계분야 직무체계 개발과 국가기술 자격종목 연계 실태 분석 연구. 공학교육연구, 13(4).
  5. 서창교, 김현수(2001). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석. 한국직업능력개발원.
  6. 신명훈 ․ 박종성(2000). 공인환경평가사 ․ 환경영향평가사 국가기술 자격종목 개발 연구보고서. 한국산업인력공단.
  7. 이용순, 주인중, 정향진(2002). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석. 한국직업능력개발원.
  8. 주인중, 박종성, 변숙영, 홍언표(2003). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석 지침서. 한국직업능력개발원.
  9. 최준규 ․ 서성철 ․ 주용준(2008). 환경영향평가 문제의 원인 및 연계성 분석을 통한 제도개선 연구. 환경영향평가, 17(1).
  10. 환경부(2008). 국가자격 환경영향평가사 신설방안.
  11. 환경부(2009). 환경영향평가 등에 관한 법률안
  12. 환경영향평가협회 http://www.eiaa.or.kr/index.asp
  13. Jones, M(2001). Occupational Analysis/DACUM Training for Facilitators. The Eastern Kentucky University College of Justice & Safety's Training Resource Center. Richmond, KY.
  14. Norton, R(1997). DACUM Handbook. Center on Education & Training for Employment. Columbus, OH.
  15. Robert E(1993). Norton Senior Research and Development Specialist: DACUM COORDINATOR'S HANDBOOK. The National Academy Vocational Education The Ohio State University 1960 Kenny Road Columbus, Ohio 43210;1993. p. 2-24.