The Effects of Clothing Shopping Orientation on Women Consumers' Clothing Purchasing Behaviors - Focused on a Comparative Analysis by Age Variable -

여성 소비자의 의복 쇼핑 성향에 따른 의복 구매 행동 - 연령집단별 비교분석을 중심으로 -

  • Lee, Mi-Sook (Dept. of Fashion Design & Merchandising, Kongju National University)
  • Received : 2010.07.08
  • Accepted : 2010.12.04
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purposes of this study are to segment women consumers on the basis of clothing shopping orientation and to investigate clothing purchasing behaviors of each segmented group by age variable for development of effective fashion marketing strategies to meet very changeable modern consumers' needs. The research methodology is survey and subjects were 650 women aged from 20s to 60s. The questionnaire consist of measurement items for clothing shopping orientation, clothing purchasing behaviors and subjects' demographic attributions. The data were analyzed by Cronbach's ${\alpha}$, factor analysis, cluster analysis, $x^2$ test, ANOVA and Duncan's multiple range test, using SPSS program. The results are as follows. First, 5 factors were emerged on clothing shopping orientation. Second, women consumers are segmented into 4 types(conspicuous, convenient, pleasurable, and unconcerned type) by clothing shopping orientation. Third, each consumer type divided by age variable showed some important differences on demographic characteristics and various clothing purchasing behaviors. Therefore, the results of this study support that clothing shopping orientation can be useful as one of the effective differentiated variables to segment women consumer market and age variable has important mediate effects on the differences of clothing purchasing behaviors by clothing shopping orientation type.

Keywords

References

  1. 김귀연, 이경희 (1998). "패션전문점 소비자의 쇼핑 성향과 점포평가기준에 관한 연구." 한국의류학회지 22권 7호.
  2. 김세희, 이은영 (2004). "의복 쇼핑 성향의 개념 규명을 위한 문헌적 연구." 한국의류학회지 28권 3/4호.
  3. 김세희, 이은영 (2004). "의복 쇼핑 성향의 측정도구 개발(제 1보)." 한국의류학회지 28권 9/10호.
  4. 김소영, 이은영 (1994). "소비자의 의복 쇼핑 성향에 관한 연구." 한국의류학회지 18권 3호.
  5. 서은희 (1995). "소비자의 의복 쇼핑 성향: 의복관여, 지속적 정보 탐색 및 의복 구매 행동과의 관련을 중심으로." 충남대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 서현수 (2004). "30-40대 여성의 라이프스타일과 의복 구매 행동." 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 손민석, 박혜선 (2001). "의복 쇼핑 성향에 따른 청소년집단들의 의복 구매 행동." 한국의류학회지 25권 6호.
  8. 손선화 (2002). "여대생들의 의복 쇼핑 성향과 점포 선택행동에 관한 연구." 덕성여자대학교 패션․ 텍스타일 비즈니스대학원 석사학위논문,
  9. 신수연 (1999). "여대생들의 의복 쇼핑 성향에 따른 점포속성중요도, 정보원의 이용, 자기이미지의 차이에 관한 연구." 복식문화연구 7권 6호.
  10. 이명희 (1995). "소비자의 의복 구매 성향과 구매 기준에 관한 연구." 대한가정학회지 33권 5호.
  11. 이영미, 이옥희 (2003). "직장 여성의 쇼핑 성향에 따른 의복 구매 동기와 제품평가기준에 관한 연구." 복식문화연구 11권 2호.
  12. 임경복 (2001). "소비자의 가치체계가 의복관여도와 쇼핑 성향에 미치는 영향." 한국의류학회지 25권 7호.
  13. 임경복 (2006). "거주지별 쇼핑 성향이 의복 구매 행동에 미치는 영향." 복식문화연구 14권 3호.
  14. 임경복 (2007). "여성 구매자의 정보원활용 유형에 따른 의복관여도 및 쇼핑 성향과 의복 구매 행동에 관한 연구." 한국의상디자인학회지 9권 1호.
  15. 임성경 (2006). "문화의 차이에 따른 의복 가치관과 의복 구매 행동 비교연구: 한국과 미국을 중심으로." 상명대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 임숙자, 신혜봉, 김혜정, 이현미 (2001). 패션마케팅과 소비자행동. 서울: 교문사.
  17. 전경란, 이미숙 (2008). "여성 소비자의 라이프스타일과 의복 구매 행동에 관한 연구: 청년층, 중년층, 노년층을 대상으로." 복식문화연구 16권 3호.
  18. 정혜영 (1996). "여대생들의 의복 쇼핑 성향과 시장 행동." 복식문화연구 4권 2호.
  19. 최선형, 박혜선, 손미영, 전양진 (2005). 21세기 패션 마케팅. 서울: 창지사.
  20. Bellenger, D. N. and P. K. Korgaonkar (1980). "Profiling the Recreational Shopper." Journal of Retailing Vol. 56, No. 3.
  21. Full, G. K. and S. C. Blackwell (1992). "Wardrobe Consultant Clientele: Identifying and Describing Three Market Segments." Clothing and Textiles Research Journal Vol. 10, No. 2.
  22. Howell, R. D. (1979). A Multi-variate Examination of a Patronage Model: The Impact of Values and Life Styles on Shopping Orientations. Unpublished Doctorial Dissertation. Univeristy of Arkansas, Fayetteville.
  23. Moschis, G. P. (1976). "Shopping Orientation Segmentation of the Elderly Consumer." Journal of the Retailing Vol. 52, No. 2.
  24. Moye, L. N. and D. H. Kincade (2003). "Shopping Orientation Segments: Exploring Differences in Store Patronage and Attitudes Toward Retail Store Environments among Female Apparel Consumers." International Journal of Consumer Studies Vol. 27, No. 1.
  25. Shim, S. and A. Kotsiopulos (1992). "Patronage Behavior of Apparel Shopping: Part I . Shopping Orientations, Store Attributes, Information Source, and Personal Characteristics." Clothing and Textiles Research Journal Vol. 10, No. 2.
  26. Shim, S. and A. Kotsiopulos (1993). "Typology of Apparel Shopping Orientation Segments among Female Consumers." Clothing and Textiles Research Journal Vol. 12, No. 1.