Integrated Factors Related to Occupational Socialization of Librarians: A Qualitative Multimethod Study

사서의 직업사회화 경험의 통합 요인 - 질적 다방법 연구 -

  • 김갑선 (대진대학교 독서문화연구소)
  • Received : 2010.11.22
  • Accepted : 2010.12.24
  • Published : 2010.12.30

Abstract

Using a qualitative multimethod approach, this study was to discover integrated factors to construct a substantive theory about occupational socialization of librarians. Through theoretical sampling, 42 participants were in-deathly interviewed at three studies, i. e phenomenological, ethnographic, and grounded theory approach. These data were analyzed and finally integrated using grounded theory approach. Emerged integrated factors were: Sharing values of the profession in education, Striving to overcome the peripheral perception, Lack of understanding about the profession, Inadequate conditions, Shared work values, Social changes, Perception about users, Organizational culture of library, Human relations in organization, Continuing education and exchange, Seeking the professional, Strategies for work, Strategies for human relations, Strategies for surviving slump and crisis, Strategies for enhancing oneself, Coping strategies for lack of understanding, Self congruence with the profession, Non-self congruence with the profession.

본 연구는 질적 다방법을 적용하여 복합 현상인 직업 사회화 경험의 실체이론을 구성하는 요인들을 통합 도출한 것이다. 순차적으로 이루어진 일련의 3개 질적 선행연구의 총 참여자는 이론적 표집에 의한 42명의 현직 사서 및 사서교사들이다. 질적 다방법 접근의 최종 통합방법으로서 근거이론 접근을 적용하여 3개의 선행연구 결과 및 심층면담자료의 최종분석과 비교, 재검토, 통합이 이루어졌다. 그 결과 도출된 통합 구성요인은 다음과 같다: 전공 공감, 주변부 인식 극복하기, 사회적 몰이해, 열악함, 업무 공감, 사회 변화, 이용자에 대한 인식, 도서관 조직문화, 조직인간관계, 지속교육과 교류, 전문성 추구, 업무 전략, 대인관계 전략, 슬럼프와 위기 대응 전략, 개인 성장 및 발전도모전략, 조직 대응 및 몰인식 대응 전략, 사서직과 자아일치, 자아 불일치.

Keywords

References

  1. 김갑선. "사서의 직업사회화 경험: 현상학적 연구." 한국문헌정보학회지, 제42권, 제2호(2008. 06), pp.327-370.
  2. 김갑선. "사서의 직업사회화 영향요인." 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호(2009. 12), pp.381-430.
  3. 이희승. 국어대사전. 수정증보판. 서울 : 민중서림, 1990.
  4. Colaizzi, Paul F.. Psychological Research as the Phenomenologist Views It. In Existential- Phenomenological Alternatives for Psychology. edited by Ronald. S. Valle and Mark King. N.Y. : Oxford Univ. Press, 1978, pp.48-72.
  5. Lincoln, Yvonna S. and Egon G. Guba. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, 1985, pp.289-331.
  6. Morse, J. M.. Principles of Mixed Methods and Multimethod Research Design. In Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research. edited by A. Tashakkori and C. Teddlie. Thousand Oaks, Calif. : Sage, 2003, pp.189-208.
  7. Seidman, I.E.. Interview as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education and the Social Science. New York : Teachers College, Columbia University, 1990.
  8. Spradley, James P.. The Ethnographic Interview. New York : Holt, Rinehart, and Winston, 1979.
  9. Strauss, Anselm and Juliet Corbin. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London : Sage, 1990.
  10. Strauss, Anselm and Juliet Corbin. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd. ed. Newbury Park, Calif. : Sage, 1998. - 123