The Effects of Employees' Emotional Intelligence upon Organizational Citizenship Behavior and Job Performance in the Foodservice Industry

외식업체 직원의 감성지능이 조직시민행동과 직무성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • Jung, Hyo-Sun (Dept. Culinary Service Management, Kyung Hee University) ;
  • Park, Jong-Rang (Dept. Culinary Service Management, Kyung Hee University) ;
  • Yoon, Hye-Hyun (Dept. Culinary Service Management, Kyung Hee University)
  • 정효선 (경희대학교 조리.서비스경영학과) ;
  • 박종랑 (경희대학교 조리.서비스경영학과) ;
  • 윤혜현 (경희대학교 조리.서비스경영학과)
  • Received : 2010.08.16
  • Accepted : 2010.11.16
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purposes of this study is to understand the influence of the employees' emotional intelligence in the foodservice industry on organizational citizenship behavior and job performance and to empirically analyze whether organizational citizenship behavior plays a mediating role between both the relations of the employees' emotional intelligence and job performance. Based on total 421 samples obtained from an empirical research, this study reviews the reliability and fitness of the research model and verifies a total of 3 hypotheses using the Amos program. The SEM results show that others' emotion appraisal, emotion use, self-emotion appraisal and emotion regulation among employees' emotional intelligence have a significantly positive effect on organizational citizenship behavior. Also, employees' organizational citizenship behavior have a significantly positive effect on job performance. In addition, the effect of the employees' emotional intelligence in the foodservice industry upon job performance find to be partially mediated by the organizational citizenship behavior.

본 연구는 외식업체 직원의 감성지능에 따른 조직시민행동 및 직무성과에 미치는 영향을 고찰하고, 감성지능과 직무성과의 인과관계에 있어서 조직시민행동의 매개 효과를 고찰하였다. 총 421명의 외식업체 직원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 구조방정식 모형을 통해 3개의 가설을 검증하였다. 분석 결과, 외식업체 직원의 감성지능 중 타인 감성의 이해(${\beta}$=0.280), 감성 활용(${\beta}$=0.255), 자기 감성의 이해(${\beta}$=0.232), 감성 조절(${\beta}$=0.123) 등의 순으로 조직시민행동에 유의한 정(+)의 영향을 주었으며, 조직시민행동(${\beta}$=0.600)은 직무성과에 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 외식업체 직원의 감성지능과 직무성과의 인과관계에 있어서 조직시민행동의 매개 효과를 분석한 결과, 직원의 감성지능과 직무성과의 인과관계에 있어서 조직시민행동이 부분적인 매개 변수의 역할을 수행하는 것으로 조사되었다.

Keywords