Prediction of Academic Self-Efficacy, Perceived Usefulness and Ease of Use on Flow and Academic Achievement in Community College Education

공학계열 전문대생의 학업적 자기효능감, 유용성, 이용용이성의 몰입과 성취도 예측에 관한 연구

  • Joo, Young-Ju (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Chung, Ae-Kyung (Dept. of Digital Broadcasting and Media, Dong Seoul University) ;
  • Yi, Sang-Hoi (Dept. of Digital Electronics, Dong Seoul University) ;
  • Lee, Yoo-Kyung (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University)
  • 주영주 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 정애경 (동서울대학 디지털방송미디어과) ;
  • 이상회 (동서울대학 디지털전자과) ;
  • 이유경 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2010.09.15
  • Accepted : 2010.12.07
  • Published : 2010.12.25

Abstract

The purpose of the present study is to examine prediction of academic self-efficacy, perceived usefulness and ease of use on flow and academic achievement in community college education. For this study, D Community college in Korea was chosen and two survey were conducted. The subject were 114 engineering students who enrolled in the spring semester of 2010. The result of this study through multiple regression analysis indicated that academic self-efficacy predicted significantly on flow. But perceived usefulness and ease of use didn't predicted significantly on flow. Also, academic self-efficacy, perceived usefulness predicted significantly on academic achievement. But ease of use didn't predicted significantly on academic achievement. The result of this study suggested that academic self-efficacy, perceived usefulness should be considered for improving flow and academic achievement in community college education.

본 연구에서는 공학계열 전문대생의 학업적 자기효능감과 지각된 유용성 및 이용용이성의 몰입과 성취도에 대한 예측력을 규명하고자 하였다. 이를 위해 D 전문대학의 2010년 1학기 D학과 컴퓨터개론 과목을 등록한 114명을 대상으로 두 차례에 걸쳐 설문을 실시하였으며 수집된 데이터를 바탕으로 학업적 자기효능감 유용성 이용용이성을 예측변인으로, 몰입과 성취도를 준거변인으로 설정하여 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 학업적 자기효능감은 몰입을 유의하게 예측(${\beta}$=.59, p<.05)하였으며, 유용성 (${\beta}$=.26, p<.05)에 이어 학업적 자기효능감(${\beta}$=.24, p<.05)이 성취도를 유의하게 예측하였다. 본 연구결과를 바탕으로 전문대학에서 몰입과 성취도를 향상시키기 위해 학업적 자기효능감과 유용성을 높이려는 구체적인 증진방안이 고려되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 공고 제 2010-65 호, 2010년 2월
  2. 법률 제10337호, 시행일 2010년 9월 1일
  3. 박성종, 주문식 교육 혁신을 위한 전문대학 직업기초능력 평가 방안 연구. 서울:교육인적자원부, 2006년
  4. 이종성, 전문대학생의 기초학습능력 증진 방안. 서울: 한국직업능력개발원, 2003년
  5. 조은상, 전문대학 학습기초능력 평가 연구, 서울: 한국직업능력개발원, 2000년
  6. 김기석, 학업성취도에 대한 학생과 학교 변인들의 효과 분석, 서울: 한국교육과정평가원, 7-15쪽, 2009년
  7. Carroll, Houghton, Wood, Unsworth, Hattie, Gordon, & Bower, "Self-efficacy and academic achievement in Australian high school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency," Journal of Adolescence, vol. 32, pp. 797-817, 2009. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.10.009
  8. M. Puzziferro, "Online Technologied Self-Efficacy and Self-regulated learning as Predictors of Final Grade and Satisfaction in College-Level Online Courses," American Journal of Distance Education, vol. 22, no. 2, pp. 72-89, 2008. https://doi.org/10.1080/08923640802039024
  9. D. Gonzalez-Cutre, A. Sicilia, J. A. Moreno, and J. M. Fernandez-Balboa, "Dispositional flow in physical education: Relationships with motivational climate, social goals, and perceived competence," Journal of Teaching in Physical Education, vol. 28, no. 4, pp. 422-440, 2009. https://doi.org/10.1123/jtpe.28.4.422
  10. R. D. Johnson, S. Hornik and E. Salas, "An empirical examination of factors contributing to the creation of successful e-learning environments," International Journal of Human-Computer Studies, vol. 66, pp. 356-369, 2008. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2007.11.003
  11. 손기영, 김성국, "기업 내 웹 기반 교육에서 교육 훈련 참가자의 몰입에 관한 연구," 경상논총, 제3권, 61-87쪽, 2006년
  12. A. Ayub, R. Tarmizi, K. A. Bakar, and A. Yunus, "Perceived ease of use and usefulness of dynamic mathematical software : Experiences of malaysian secondary students," in Proceedings of the 7th WSEAS International Conference on Education and Educational Technology. pp. 77-82, 2008.
  13. 김수원, 오성욱, "E-learning 시스템에서 학습자의 자기효능감으로 인한 기술수용성 및 학습 몰입에 관한 영향 분석," 기업교육연구, 제7권, 1호, 27-50쪽, 2005년
  14. A. Bandura, Social foundations of thought and action : A social-cognitive view, Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall, 1986.
  15. A. Bandura, "Self-efficacy : Toward a unifying theory of behavioral change," Psychological Review, vol. 84. pp. 191-215, 1977.
  16. D. H. Schunk, "Self-efficacy and achievement behaviors," Educational Psychology Review, vol. 1, no. 13, pp. 173-208, 1989. https://doi.org/10.1007/BF01320134
  17. D. H. Schunk, "Self-efficacy and academic motivation," Educational Psychologist, vol. 26, no. 3&4, pp. 207-231, 1991. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653133
  18. F. D. Davis, "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, vol. 13, no. 3, pp. 319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  19. 김진호, 성인교육프로그램 참여자의 학습몰입 영향 요인에 관한 구조 분석. 서울: 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문(미간행), 2003년
  20. M. Csikzentmihalyi, Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey Bass. 1975.
  21. J. Webster and P. Hackley, "Teaching effectiveness in technology-mediated distance learning," Academy of Management Journal, vol. 40, no. 6, pp. 1282-1309, 1997. https://doi.org/10.2307/257034
  22. 김종숙, "이러닝 학습성과의 영향변수 탐색과 인과 분석의 교육정책적 함의," 열린교육연구, 제15권, 3 호, 101-125쪽, 2007년
  23. 하영자, 주영주, "동기변인 및 자기조절학습 수행력과 온라인 직무교육 학습효과의 한계," 교육공학연구, 제22권 1호, 57-82, 2006년
  24. 이지혜, "대학생의 학습 동기적 요인과 학습몰입과의 구조적 관계 분석," 한국교육, 제36권 3호. 5-26쪽. 2009년
  25. E. A. Turner, M. Chandler and R. W. Heffer, "The Influence of parenting Styles, Achievement Motivation, and Self-Efficacy on Academic Performance in College Students," Journal of College Student Development, vol. 50, no. 3, pp. 337-346, 2009. https://doi.org/10.1353/csd.0.0073
  26. N. Mills, F. Pajares, and C. Herron, "Self-efficacy of College Intermediate French Students : Relation to Achievement and Motivation," Language Learning, vol. 57, no. 3, pp. 417-442, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2007.00421.x
  27. Liaw, "Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system," Computers & Education, vol. 51, pp. 864-873, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.09.005
  28. E. Yukselturk and S. Bulut, "Predictors for student success in an online course," Educational Technology & Society, vol. 10, no. 2, pp. 71-83, 2007.
  29. 김정욱, 남기찬, "Effect of Online Education on Training Effectiveness: Conceptual Framework and Empirical Validation," 한국전자거래학회지, 제12권, 4호, 185-209쪽, 2007년
  30. F. Pajares and M. D. Miller, "Role of Self-Efficacy and Self-Concept Beliefs in Mathematical Problem Solving : A Path Analysis," Journal of Educational Psychology, vol. 86, no. 2, pp. 193-203, 1994. https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.2.193
  31. 남기찬, 임효창, 황국재 , "온라인(on-line) 교육훈련의 효과성에 관한 연구," 한국경영학회지, 제27권, 1호, 75-94쪽, 2002년
  32. T. Rigotti, B. Schyns, and G. Mohr, "A short Version of the Occupational Self-Efficacy Scale: Structural and Construct Validity Across Five Countries," Journal of Career Assessment, vol. 16, pp. 238-254, 2008. https://doi.org/10.1177/1069072707305763
  33. 신강현, 오인수, "학습과 전이동기에 대한 훈련전/중 변인의 역할: 사전훈련동기, 강사 자질, 업무관련 유용성을 중심으로," 한국심리학회지, 제17권 2호, 223-242쪽. 2004년
  34. P. Warr and D. Bunce, "Trainee characteristics and the outcomes of open learning," Personnel Psychology, vol. 48, pp. 347-376, 1995. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1995.tb01761.x
  35. A. J. Matin, and S. A. Jackson, "Brief approaches to assessing task absorption and enhanced subjective experience: Examining 'short' and 'core' flow in diverse performance domains," Motivation and Emotion, vol. 32, pp. 141-157, 2008. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9094-0
  36. P. J. Curran, S. G. West and J. F. Finch, "The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis," Psychological Methods, vol. 1, pp. 16-29, 1996. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16