Instrument Development for Mathematical Achievement Attribution

수학 학습 성취 귀인에 대한 측정 도구 개발

  • Kim, Bu-Mi (Korea institute for curriculum and evaluation) ;
  • Kim, Soo-Jin (Korea institute for curriculum and evaluation)
  • Received : 2010.10.08
  • Accepted : 2010.11.23
  • Published : 2010.11.30

Abstract

In this study, 'Instruments of the achievement attribution in mathematical learning' was develop to investigate the reasons of mathematical learning achievement by reflecting Korean middle school and high school students' psychological characters and learning context in mathematical learning. To develop the appropriate items for the achievement attribution in mathematical learning, after reviewing attribution literature thoroughly, first version of the instrument was developed and Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis were conducted. Then, to reduce the effect of the gender difference and achievement level difference, Differential Item Functioning was performed. Also, using Multiple group Confirmatory Factor Analysis, this instrument was investigated to see whether this can be used for both middle school and high school. The final items for success attribution are 3 items for luck, 3 items for effort, 2 items for ability. The failure attribution were composed of 3 items for luck, 3 items for effort, 2 items for ability, and 2 items for other. The instrument was developed by using large samples and psychometric analysis. Therefore, mathematic teachers can use this instrument efficiently to make a foundation for better learning environment so students' cognitive area and affective area can be harmonized.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 강지현 (1993). 중학생의 학업 성취 귀인과 자기효능감과의 상관 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김언주 (1988). 인지-정의 인과론에 관한 귀인론적 접근. 충낙대학교 교육발전논총, 4(1), 73-100.
  3. 문희철 (2008). 수학교과에 대한 정의적 특성 분석: 인문계 고등학교 1학년 학생을 중심으로. 서원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 박영신 (1989). 한국학생이 지각한 학업에 대한 성패귀인과 학습동기화 과정에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
  5. 박영신.김의철 (1999). 귀인양식의 변화와 개념 구조에 대한 분석. 교육심리연구, 13(3), 119-165.
  6. 박정.정은영.김경희.한경혜 (2004). 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구 - TIMSS 2003 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-3-2.
  7. 양길석.고정화.서보억 (2008). 2007년 국가수준 학업성취도 평가연구 -수학-. 한국교육과정평가원 RRE 2008-5-3.
  8. 윤나은 (2006). 중등학교 학생들의 수학 학습에서 정의적 영역의 특성에 대한 조사 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 이경희 (2002). 수학 학습에서의 정의적 요인의 특성에 관한 연구: 학업성취수준 및 학년별 차이. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  10. 이미경.곽영순.민경석.채선희.최성연.최미숙.나귀수 (2004). PISA 2003 결과 분석 연구 - 수학적 소양. 읽기 소양. 과학적 소양 수준 몇 배경변인 분석 -. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-2-1.
  11. 이재승 (1991). 자아개념, 귀인, 학습지속력의 관계 분석. 충남대학교 대학원 박사학위 논문.
  12. 정종진 (1996) 학교 학습과 동기. 서울: 교육과학사
  13. 정택희 (1987). 수업의 학습시간 투입의 동기요인과 효과 분석 연구. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 조돈연 (1995). 중.고등학생의 수학 학습 성취의 귀인 분석 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 조한익 (1990). 학업 성취도에 따른 자아 및 학교 생활에 대한 태도와 학업 성취에 대한 귀인 양식의 차이. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 최경아 (2005). 수학에 대한 정서, 정서지능, 학업성취도의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 한경혜 (2005). 교수, 수업 변인과 학생 성취도의 상관관계 - TIMSS 1999 결과 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(3) ,409-434.
  18. Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238
  19. Byrne, B. M., Shavelson, R. J., & Muthen, B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: The issue of partial measurement invariance. Psychological Bulletin, 105(3), 456-466 https://doi.org/10.1037/0033-2909.105.3.456
  20. Carlson, M. P. (2000). A study of the mathematical behaviours of mathematicians: The role of metacognition and mathematical intimacy in solving problems. In T. Nakahara & M. Koyama(Eds.). Proceedings of the 24th conference of the international group for the psychology of mathematics education(Vol.2). Japan: Hiroshima University. 137-144.
  21. Kline, R. B. (1998). Principles and practices of structural equation modeling. New York : Guilford Press.
  22. Marsh, H. W. (1986). Self-serving effect(bias?) and academic attributions: Its relation to academic achievement and self concept. Journal of Educational Psychology, 78, 190-200. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.3.190
  23. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Fay, P. (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report: Findings From IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grade. MA: Boston College.
  24. OECD (2004). Learning for Tomorrow's World: first result from PISA 2003. Paris: OECD Publications.
  25. Reise, S. P., Widaman, K. F., & Pugh, R .H. (1993). Confirmatory Factor Analysis and Item Response Theory: Two Approaches for Exploring Measurement Invariance. Psychological Bulletin, 114(3), 552-566. https://doi.org/10.1037/0033-2909.114.3.552
  26. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control reinforcement. Psychological Monographs, 80, 1-28.
  27. Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychology, 19, 48-58. https://doi.org/10.1080/00461528409529281
  28. Steiger, J. H. (1990). Structural Model Evaluation and Modification: An Interval Estimation Approach. Multivariate Behavioral Research, 25, 80-173.
  29. Vandenberg, R. J. (2002). Toward a further understanding of an improvement in measurement invariance methods and procedures, Organizational Research Methods, 5, 139-158. https://doi.org/10.1177/1094428102005002001
  30. Vandenberg, R. J., & Lance, C E. (2000). A review and synthesis of the measurement invariance literature: Suggestions, practices, and recommendations for organizational research, Organizational Research Methods, 3, 4-69. https://doi.org/10.1177/109442810031002
  31. Weiner, B. (1979). A theory of motivation for classroom experiences. Journal experiences. Journal of educational psychology, 71, 3-25. https://doi.org/10.1037/0022-0663.71.1.3
  32. Weiner, B. (1984). Principles for a theory of student motivation and their implication within an attributional framework. In R. Ames & C. Ames(Eds.), Research on motivation in education. vol. 1: Student motivation. New York: Academic Press.
  33. Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548-573. https://doi.org/10.1037/0033-295X.92.4.548
  34. Weiner, B., Nierenberg, R., & Goldstein, M. (1976). Social learning(locus of control) versus attributional(casual stability) interpretations of success. Journal of personality, 44, 52-68. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1976.tb00583.x