A comparative analysis of the MathThematics textbooks with Korean middle school mathematics textbooks - focused on mathematical communication -

현행 중학교 수학 교과서와 MathThematics 교과서의 비교 분석 - 수학적 의사소통 측면을 중심으로 -

  • Han, Hye-Sook (Department of Mathematics Education, Chosun University)
  • Received : 2010.11.02
  • Accepted : 2010.11.24
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The purpose of the study were to analyze MathThematics textbooks and Korean middle school mathematics and to investigate the difference among the textbooks in the view of mathematical communication. According to the results, the textbook developers made a variety of efforts to develope students' mathematical communication ability. Students were encouraged to communicate with others about their mathematical ideas or problem solving processes in words or writing by means of discussion, oral report, presentation, journal, etc. MathThematics textbooks provided student self-assessment opportunity to improve student performance in problem solving, reasoning, and communication. In communication assessment, students can assess their use of mathematical vocabulary, notation, and symbols, the use of graphs, tables, models, diagrams and equation to solve problem and their presentation skills. The assessment activities would make a positive impact on the development of students' mathematical communication ability. MathThematics textbooks provided a variety of problem situation including history, science, sports, culture, art, and real world as a topic for communication, however, the researcher found that some of Korean textbooks depends heavily on mathematical problem situations.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2008). 중학교 교육과정 해설(III) - 수학. 과학. 기술. 가정. 광주: 한솔사.
  2. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정. 서울: 대한교과서주식화사.
  3. 김미란.송영무 (2006). 수학적 의사소통으로서 수학일지 쓰기를 통한 고등학생의 수학적 태도에 관한 사례연구. 한국학교수학회논문집, 9(1), 77-92.
  4. 김선희.이종희 (1998). 중학생을 대상으로 한 수학적 의사소통의 지도 효과에 관한 연구. 대한수학교육학회 논문집, 8(1), 145-162.
  5. 박경미, 임재훈 (2002). 한국, 일본과 미국, 영국의 수학 교과서 비교. 학교수학, 4(2), 317-331.
  6. 박영훈.여태경.김선화.심성아.이태림.김수미 (2009, 2010). 중학교 수학 1. 2. 서울: 천재문화.
  7. 박영훈.여태경.김선화.심성아.이태림.김수미 (2009, 2010). 중학교 수학 익힘책 1. 2. 서울: 천재문화.
  8. 박윤정.권혁진 (2008). 수학적 의사소통으로서의 쓰기활동이 고등학교 학생들의 수학 학습에 미치는 효과. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(1), 27-47.
  9. 박은경 (2005). 의사소통을 강조한 수학 수업의 효과. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 신준식 (2007). 수학 수업에서 의사소통 분석-언어상호 작용을 중심으로-. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 10(1), 15-28.
  11. 신성기 (2009). 초등학교 6학년 학생들의 수학적 의사소통 수준. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 신항균.이광연.윤혜영.이지현 (2009, 2010). 중학교 수학 1, 2. 서울: 지학사.
  13. 신항균.이광연.윤혜영.이지현 (2009, 2010). 중학교 수학 익힘책 1, 2. 서울: 지학사.
  14. 신현성.한혜숙 (2010). 한국과 미국의 교과서 체제 비교 분석. 한국학교수학회논문집, 12(2), 309-325.
  15. 염정숙 (2004). 중학생들의 수학적 의사소통 능력의 차이에 대한 원인 분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 우정호(1998). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교 출판부.
  17. 우정호.박교식.박경미.이경화.김남희.임재훈.박인.지은정.신보미.최인선 (2009, 2010). 중학교 수학 1, 2. 서울: 두산동아.
  18. 우정호.박교식.박경미.이경화.김남희.임재훈.박인.지은정.신보미.최인선(2009, 2010). 중학교 수학 익힘책 1, 2. 서울: 두산동아.
  19. 유희찬.류성림.한혜정.강순모.제수연.김명수.천태선.김민정 (2009, 2010). 중학교 수학 1, 2. 서울: 미래엔 컬처그룹.
  20. 유희찬.류성림.한혜정.강순모.제수연.김명수.천태선.김민정 (2009, 2010). 중학교 수학 익힘책 1, 2. 서울: 미래엔 컬처그룹.
  21. 이미애.김수환 (2001). 초등학교 수업에서 구체물 활용과 수학적 의사소통에 관한 연구 - 2학년 아동을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 5, 99-120.
  22. 이미연.오영열 (2007). 수학적 과제가 수학적 의사소통에 미치는 영향. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 17(4), 395-418.
  23. 이숙희.김진환 (2004). 수학적 의사소통으로서 수학일지 쓰기가 중학생의 수학적 태도에 미치는 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 18(1), 157-171.
  24. 이종희.김선희 (2002). 수학적 의사소통. 서울: 교우사.
  25. 이종희.황보경 (2001). 인지양식 및 인지발달단계가 수학적 의사소통 능력에 미치는 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 40(1), 1-14.
  26. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상호.황선미 (2009, 2010). 중학교 수학 1, 2. 서울: 천재교육.
  27. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상호.황선미 (2009, 2010). 중학교 수학 익힘책 1, 2. 서울: 천재교육.
  28. 정상권.이재학.박혜숙.홍진곤.서혜숙.박부성.강은주 (2009, 2010). 중학교 수학 1, 2. 서울: 금성출판사.
  29. 정상권.이재학.박혜숙.홍진곤.서혜숙.박부성.강은주 (2009, 2010). 중학교 수학 1, 2. 서울: 금성출판사.
  30. 채미애 (2001). 수학적 의사소통 능력을 강조한 수업의 효과. 이화교육논총, 10, 213-235.
  31. 한국교원대학교 부설 교과교육 공동 연구소 (2003). 현행 수학 교과서와 미국의 개혁 교과서의 비교 분석-모델링과 테크놀로지를 중심으로-. 연구보고 KRF-2003-030-B00082
  32. 한혜숙.노수혁 (2010). 5학년 아동들의 수학적 의사소통 능력에 관한 사례 연구 -말하기, 쓰기 능력을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 13(1), 105-124.
  33. Billstein, R., & Williamson, J. (2003). Middle grades MATHThematics: The STEM Project In S. L. Senk and D. R. Thompson (Eds.), Standards-based school mathematics curricular: What are they? What do students learn?(pp.251-284). NJ: LEA.
  34. Billstein, R., & Williamson, J. (2008). MathThematics (book 1). IL: McDougal Littell.
  35. Billstein, R., & Williamson, J. (2008). MathThematics (book 2). IL: McDougal Littell.
  36. Billstein, R., & Williamson, J. (2008). MathThematics (book 3). IL: McDougal Littell.
  37. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA.: Author.
  38. NCTM (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA.: Author.
  39. NCTM (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA.: Author.
  40. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.: Author.
  41. NCTM (2006). Curriculum focal points for prekindergarten through grade 8 mathematics: A quest for coherence. Reston, VA.: Author.
  42. Senk, S. L., & Thompson, D. R. (2003). Middle school mathematics curriculum reform. In S. L. Senk and D. R. Thompson (Eds.), Standards-based school mathematics curricular: What are they? What do students learn? (pp. 181-191). NJ: LEA.