DOI QR코드

DOI QR Code

Science Teachers' Perceptions and Needs for Courses in Science Education Subjects for Science Teacher Preparation Program in Korea

과학 교사 양성과정에서 과학교육학 과목 운영에 대한 과학 교사들의 인식과 요구

  • Received : 2010.04.12
  • Accepted : 2010.10.04
  • Published : 2010.10.30

Abstract

The purposes of this study are to investigate Korean science teachers' perception of the current science teacher preparation courses in Korea, especially focused on subjects of science education, and to induce implications for improvement of in-service program for science teachers. To do this, a questionnaire was developed by the authors and administered to the 215 science teachers sampled nationwide. The study concluded that science teachers perceived that the two compulsory subjects, 'science education theories' and 'science teaching-learning materials and teaching methods' were not enough for a professional science teacher. Particularly, they consisently insisted that more practices under the relationship with teaching science in schools were necessary when learning subjects of science education. Based on science teachers' response, we recommended that the following 4 subjects should be added in the course of pre-service program for science teachers: 'Development of experiment/demonstration devices', 'Teaching creativity and education for the gifted in science', 'Development of science teaching materials', and 'Science inquiry learning and teaching'.

본 연구는 과학 교사들을 대상으로 과학 교사 양성을 위해 필요한 교과목과 내용에 대한 인식 및 요구를 파악하고 학교 현장의 경험을 바탕으로 현재 사범대학에서 운영하고 있는 과학 교사 양성 교육과정에 대한 의견을 조사하고 분석하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 위해 연구자들은 설문지를 개발하였으며, 설문지는 크게 4개의 영역, 즉, 기초적인 응답자의 배경에 관한 것, 대학에서 배우는 과학교육 관련 교과목에 대한 과학교사들의 의견을 묻는 것, 교과교육학 필수교과목(교육론과 교재연구 및 지도법)이 현장에 실질적인 도움을 주기 위한 개선점에 대해 질문, 교과교육학 필수교과목 이외에 현장에서 필요한 교과목에 대한 의견을 묻는 것 등으로 구분되어 있다. 본 설문에 참여한 교사는 중등과학교사로 총 215명이다. 학교급 별로는 중학교 교사가 100명이고 고등학교 과학교사가 115명, 그리고 성별로는 남자가 92명이고 여자가 118명이었다. 본 연구의 결과는 첫째, 과학 교사들은 현재 과학교사 양성을 위해 필수 과목으로 되어있는 '과학교육론'과 '과학교재연구 및 지도법' 과목만으로 과학교사로서의 전문성을 확보하는 데 충분하다고 응답한 교사는 1/3에 불과하였고, 1/5은 부족하다고 응답하였다. 특히, 과학교사들은 창의성과 영재교육, STS와 일상생활속 과학 학습지도, 과학탐구지도, 그리고 과학실험/시범장치 개발에 대한 내용이 가장 부족하다고 응답하였다. 그리고 과학교사의 6/7의 응답자가 이론중심보다는 실제를 강화해야 한다는 하였고, 응답자의 1/2과 1/3은 각각 교과교육과목수를 확대하거나 이수학점을 확대해야 한다고 응답하였다. 마지막으로 연구를 통해 추가로 개설될 과목으로 추천할 과목은 과학실험 및 시범장치의 개발 실습, 과학적 창의성 지도법과 과학영재교육, 과학학습자료 개발 실습, 과학탐구학습과 지도이다.

Keywords

References

  1. 김영민, 박종원, 박종석, 김영신, 이효녕 (2009). 한국, 미국, 영국의 과학교사양성 교육과정 비교 분석: 교과교육학 및 일반교육학 영역을 중심으로, 교사교육연구, 48(3), 33-58.
  2. 박종원 (2007). 과학교사의 전문성 기준틀의 제안. 제 52 차 한국과학교육학회, 서울: 이화여자대학교.
  3. Allan, E., Shane, J., Brownstein, E., Ezrailson, C., Hagevik, R., & Veal, W. (2009). Using performance based assessments to prepare safe science teachers. Journal of Science Teacher Education, 20, 495-500. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9150-y
  4. Backhus, D. A., & Thomson, K. W. (2006). Addressing the nature of science in preservice science teacher preparation programs: Science educator perceptions. Journal of Science Teacher Education, 17, 65-81. https://doi.org/10.1007/s10972-006-9012-9
  5. Chiapetta, E. L., & Koballa, T. R. (2002). Science Instruction in the Middle and Secondary Schools. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  6. Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional Development and Reform in Science Education: The Role of Teachers' Practical Knowledge, Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-158. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200102)38:2<137::AID-TEA1001>3.0.CO;2-U
  7. Ebenzner, J. V., & Haggerty, S. (1999). Becoming a Secondary School Science Teacher: Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  8. Hagevik, R., Veal, W., Erica M., Brownstein, E. M., Allan, E., Ezrailson, C., & Shane, J. (2010). Pedagogical Content Knowledge and the 2003 Science Teacher Preparation Standards for NCATE Accreditation or State Approval. Journal of Science Teacher Education, 21, 7-12. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9155-6
  9. Hassard, J. (2005). The art of teaching: Inquiry and innovation in middle school and high school. NY: Oxford University Press.
  10. Johnson, C. C. (2007). Whole-School Collaborative Sustained Professional Development and Science Teacher Change: Signs of Progress. Journal of Science Teacher Education, 18, 629-661. https://doi.org/10.1007/s10972-007-9043-x
  11. Johnson, C. C., Kahle, J. B., & Fargo, J. D. (2007). A Study of the Effect of Sustained, Whole-School Professional Development on Student Achievement in Science. Journal of Research in Science Teaching, 44(6), 775-786. https://doi.org/10.1002/tea.20149
  12. Loucks-Horsley, S., Love, N., Stiles, K. E., Mundry, S., & Hewson, P. W. (2003) Designing professional development for teachers of mathematics and science (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  13. National Science Teachers Association [NSTA]. (2003). The standards for science teacher preparation. Retrieved July 27, 2009 from http://www.nsta.org/pdfs/NSTAstandards 2003.pdf.
  14. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  15. Supovitz, J. A., & Turner, H. M. (2000). The Effects of Professional Development on Science Teaching Practices and Classroom Culture. Journal of Research in Science Teaching, 37(9), 963-980. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200011)37:9<963::AID-TEA6>3.0.CO;2-0
  16. Veal, W. R., & MaKinster, J. G. (1999). Pedagogical content knowledge taxonomies. Electronic Journal of Science Education, 3(4). Retrieved from http://wolfweb.unr.edu/homepage/crowther/ejse/vealmak.html.
  17. Windschitl, M. (2002). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science Education, 87, 112-143.

Cited by

  1. 끓는점 오름에 대한 내용표상화(Content Representation) 활동에서 나타난 예비교사의 PCK 특징 vol.33, pp.7, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.7.1385
  2. A Study on Science Teachers’ Perception about Science Teacher Training Curriculum vol.53, pp.1, 2014, https://doi.org/10.15812/ter.53.1.201403.15
  3. Implications of Teacher Training for Pre-service Secondary Biology Teachersat the College of Education through Analysing the Examinationfor Appointing Secondary School Biology Teachers vol.44, pp.1, 2010, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.1.179
  4. 영국 예비 과학교사의 교육실습 사례 분석을 통한 예비 교사교육에 대한 시사점 vol.45, pp.4, 2010, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.4.564
  5. 예비과학교사의 교육실습에 대한 내러티브 탐구를 통한 순환적 반성의 특징 탐색 vol.45, pp.4, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.4.587
  6. Secondary school science teacher education and quality control in Korea based on the teacher qualifications and the teacher employment test in Korea vol.5, pp.1, 2010, https://doi.org/10.1186/s41029-019-0040-0
  7. 인성 중심 교수 모형에 대한 이해와 실천이 예비 중등 과학교사의 인성 교육에 대한 인식에 미치는 영향 분석 vol.65, pp.4, 2021, https://doi.org/10.5012/jkcs.2021.65.4.279