A Change in the Students' Understanding of Learning in the Multivariable Calculus Course Implemented by a Modified Moore Method

Modified Moore 교수법을 적용한 다변수미적분학 수업에서 학습에 대한 학생들의 인식 변화

  • Kim, Seong-A (Department of Mathematics Education, Dongguk University) ;
  • Kim, Sung-Ock (Global Leadership School, Handong University)
  • Published : 2010.02.15

Abstract

In this paper, we introduce a modified Moore Method designed for the multivariable calculus course, and discuss about the effective teaching and learning method by observing the changes in the understanding of students' learning and the effects on students' learning in the class implemented by this modified Moore Method. This teaching experiment research was conducted with the 15 students who took the multivariable calculus course offered as a 3 week summer session in 2008 at H University. To guide the students' active preparation, stepwise course materials structured in the form of questions on the important mathematical notions were provided to the students in advance. We observed the process of the students' small-group collaborative learning activities and their presentations in the class, and analysed the students' class journals collected at the end of every lecture and the survey carried out at the end of the course. The analysis of these results show that the students have come to recognize that a deeper understanding of the subjects are possible through their active process of search and discovery, and the discussion among the peers and teaching each other allowed a variety of learning experiences and reflective thinking.

본 연구자들은 이 논문에서 다변수미적분학 수업에 적용한 변형 무어교수법(Modified Moore Method)을 소개하고, 이 교수법을 적용한 수업에서 학습에 대한 학생들의 인식변화와 학습 효과를 관찰하여 효과적인 교수 학습을 논의하였다. 본 연구는 3주 기간의 여름계절학기 강좌로 개설된 다변수미적분학 수업을 수강한 15명의 학생들을 대상으로 실시되었다. 학생들의 능동적 예습을 안내하기 위하여 주요 수학 개념에 관련된 단계별로 구조화된 발문 형식의 예습자료를 미리 제시하였다. 수업 중 학생들의 소그룹 협력학습 과정과 발표를 관찰하고, 매 수업 후반에 작성한 학생들의 강의일지와 학기말에 실시한 설문 조사를 분석한 결과에 의하면, 학생들은 스스로 탐구하여 발견하는 학습을 통하여 주제 개념에 대하여 보다 깊이 이해할 수 있음을 인식하게 되었고, 동료와의 토론 및 상호 가르침을 통하여 다양한 내용의 학습과 반성적 사고를 경험할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김성옥 (2005). 공학전공자를 위한 대학수학교육과정과 교수. 한국수학교육학회지 시리즈 E<수학교육 논문집>, 19(2), pp.409-416.
  2. 박경미 (2007). 수학수업을 바라보는 두 가지 시각: 교사의 관점과 학생의 관점,대한수학교육학회지 <학교수학> 9(2), pp.259-276.
  3. 이상구.설한국.한신일 (2005). A Research on a Model of BL-PBL Self-Directed Linear Algebra Lecture at College, 한국수학교육학회 시리즈 E<수학교육논문집> 19(4), pp.769-785.
  4. 주미경.권오남 (2003). 학생들의 미분방정식 개념에 대한 수학적 은유의 분석: 개념적 모델의 이중성에 대한 사회문화적 관점, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 5(1), pp.135-149.
  5. 차주연 (2005). 수학교육에서 살리는 '교육의 리듬'. 대한수학교육학회지 <학교수학> 7(4), pp.375-389.
  6. Chalice, D. R. (1995), How to a class by the Modified Moore Method, The American Mathematical Monthly, 102(4), pp.317-321. https://doi.org/10.2307/2974951
  7. Cohen, D. W. (1982), A Modified Moore Method for teaching undergraduate mathematics, The American Mathematical Monthly, 89(7), pp.473-490. https://doi.org/10.2307/2321385
  8. Cooper, J. A. (2001), MATLAB Companion for Multivariable Calculus. MA: Harcourt/Academic Press.
  9. Freudenthal, H. (1991), Revisiting mathematics education, China lectures, Dordrecht, Kluwer Academic Publisher.
  10. Jones, F. B. (1977). The Moore Method, The American Mathematical Monthly, 84(4), pp.273-278. https://doi.org/10.2307/2318868
  11. Kwon, O. (2007). Towards lnquiry-Oriented Mathematics Instruction in the University. CBMS Issues in Mathematics Education, 14. pp.87-96.
  12. Murtha, J. A. (1977). The apprentice system for math method, this Monthly, 84, pp.473-476. https://doi.org/10.2307/2321912
  13. Page, W. (1979). A small group strategy for enhanced learning, this Monthly, 86, pp.856-858. https://doi.org/10.2307/2320155
  14. Strang, G. (1991). Calculus. MA: WeIlesley-Cambridge Press. (0nine: http://ocw.mit.edu)
  15. Schey, H. M. (2005).div grad curl and all that. New York-London: W.W. Norton & Company.
  16. Whitehead, A (1951). The aims of education, The MacMillian Company, New York. Company, New York.