A Scoring System for the Originality in Evaluation of Mathematical Creativity

수학 창의성 평가에서 독창성의 점수화 방법

  • Lee, Kang-Sup (Department of Mathematics Education, Dankook University)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This paper attempts to establish a scoring system for the originality in evaluation of mathematical creativity. The scoring system is composed of three categories; fluency, flexibility and originality. In this paper, we proposed an evaluation method for originality as following based on relative frequency and standard normal distribution. (1) Fluency: It is judged on the basis of the number of correct answers a student made. If several correct answers are given for a single category, then its maximum score is set to 5 points. (2) Flexibility: We examined how many categories the students' responses can be classified into. If at most 15 answers are allowed for each question, the maximum score of flexibility is 15 points. (3) Originality: Originality score is given if a student made some original response that other students did not show. That is, it reflects relative rarity. The originality is measured according to the following steps: Step 1: Analyze the frequency of how many students made an answer to the response type categorized at low level, and calculate the relative frequency p of each category. Step 2: Find the originality point os for each response, that is, os = max{0,z} where z satisfies P(Z > z) = p with standard normal distributed random variable Z. For example, - p is greater than 0.5: 0 point - p is 0.1587: 1 point - p is 0.0228: 2 points - p is 0.0013: 3 points Step 3: Assign the one's originality score to the sum of originality point for each response. Remark. There is no upper limit of originality score.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2009). 초중등학교 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2009-41호 [별책].
  2. 교육과학기술부 (2007). 초중등학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책1], [별책 8].
  3. 김부윤.이지성 (2005). 수학적 창의성의 평가 방안에 대한 모색. 한국학교수학회 논문집, 8(3), pp.327-341.
  4. 김부윤.이지성 (2007). 수학적 창의성에 대한 관점 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(3), pp.293-302.
  5. 김부윤.이지성 (2009). 수학적 창의성 과제에 대한 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), pp.443-454.
  6. 김홍원.김명숙.송상헌 (1996). 수학 영재 판별 도구 개발 연구 (I) - 기초 연구 편 -. 한국교육개발원 연구보고 CR 96-26, 서울: 한국교육개발원.
  7. 김홍원.김명숙.방승진.황동주 (1997). 수학 영재 판별 도구 개발 연구 (II) - 검사 제작 편 -. 한국교육개발원 연구보고 CR 97-50, 서울: 한국교육개발원.
  8. 신현용.한인기.이종욱 (2000). 초등학교 고학년 수학영재의 창의성 신장을 위한 프로그램. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 10, pp.19-30.
  9. 이강섭.김지혜 (2004). 동기유발과 창의력 증진을 위한 칠교판의 활용 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 18(2), pp.359-370.
  10. 이강섭.심상길 (2005). 창의성 증진을 위한 수학 활동 프로그램과 평가 방법의 소개. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(1), pp.101-110.
  11. 이강섭.심상길 (2007). 교구를 활용한 활동에서 창의성 평가를 위한 학생들의 반응 유형 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육 논문집>, 46(2), pp.2271-2237.
  12. 차재선.심상길 (2001). 창의성 신장을 위한 교구매체의 활용 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 F <수학교육학술지>, 6 pp.45-54.
  13. 황선욱 (2002). 창의적 사고력을 키우는 협동과제, 한국초등수학교육연구회지 <초등수학교육>, 11, pp.11-43.
  14. Lee, K. S., Hwang, D. J., & Seo, J. J. (2003). A Development of the Test for Mathematical Creative Problem solving Ability. J. of Korea Society of Mathematical Education Seres D: Research in Mathematical Education. Vol. 7, No 3, pp.163-189.
  15. Lee, K. S. & Shim, S. K. (2005). Assessing creativity in a mathematical activity program. presented of ECMI-EARCOME3, Shanghai, China, 2005.