DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Individual, Family and School Environment Factors Related to Children's Bullying Behaviors

또래괴롭힘 행동경향성에 관련된 개인, 가족 및 학교환경변인 탐색

  • Kim, Youn-Hwa (Department of Child Welfare, Chungbuk National University) ;
  • Han, Sae-Young (Department of Child Welfare, Chungbuk National University)
  • 김연화 (충북대학교 아동복지학과) ;
  • 한세영 (충북대학교 아동복지학과)
  • Received : 2009.09.29
  • Accepted : 2009.12.25
  • Published : 2010.02.28

Abstract

We examined gender-specific behaviors in children and classified types of bullying behavior among 1,181 fifth and sixth grade elementary schools students. Differences were identified in individual variables, family environment variables, and school environment variables. Furthermore the behavioral tendencies of those variables towards bullying were also investigated. Collected data were subjected to descriptive and comparative statistical analysis using the SPSS program(Ver 15.0). Results showed that tendency towards bullying was gender specific. Bullying behavior, reinforcing behavior, assistant behavior, and onlooking behavior in boys were influenced by individual factors only. However, defending behavior in boys was influenced by individual and school factors, while victimizing behavior was influenced by individual and family factors. In girls, onlooking behavior was only influenced by individual factors, while reinforcing behavior was influenced by individual and family factors. Bullying behavior, defending behavior, assistant behavior, and victimizing behavior in girls were influenced by individual, family, and school factors.

Keywords

References

  1. 교육청(2008). 꿈동이의 첫걸음. 대전: 대전광역시교육청.
  2. 권지은(1998). 청소년 비행관련 변인에 대한 메타분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김길임, 심희옥(2002). 일상적 스트레스와 또래 괴롭힘의 가해와 피해경험 : 학년과 성별 비교. 아동학회지, 23(5), 139-151.
  4. 김예성(2000). 초등학생의 또래괴롭힘에 영향을 미치는 요인. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김윤경(1998). 인기, 무시, 배척집단의 사회기술 및 부모 양육태도에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 청구 논문.
  6. 김은정, 김인경, 정태연(2001). 집단 괴롭힘을 당하는 집단의 심리적 취약성. 한국심리학회지: 임상, 20(2), 245-257.
  7. 김주연(1996). 청소년기의 또래압력(Peer-Pressure)에 대한 교회교육의 대응. 침례신학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김혜원, 이해경(2000). 집단괴롭힘의 가해와 피해행동에 영 향을 미치는 사회적, 심리적 변인들. 한국심리학회지:사회 및 성격, 14(1), 45-64.
  9. 김희화(2001). 청소년의 집단 괴롭힘과 학교생활 특성에 관한 연구-일반집단, 피해집단 및 가해-피해집단 중심으로-. 청소년학연구, 8(2), 119-142.
  10. 도현심(2000). 초기 청소년의 또래에 의한 괴롭힘: 부모에 대한 애착, 또래 거부 및 우정관계와의 관계. 아동학회지, 20(1), 307-322.
  11. 도현심, 김선미(2006). 남녀 아동의 또래괴롭힘과 관련된 변인들 -어머니의 양육행동과 아동의 자아존중감. 한국가정관리학회지, 24(4), 117-126.
  12. 도현심, 최미경(1998). 어머니의 양육행동 및 또래경험과 아동의 자기존중감간의 관계. 아동학회지, 19(2), 19-23.
  13. 박경숙, 손희권(1998). 학생의 왕따(집단따돌림 및 괴롭힘) 현상에 관한 연구. 서울: 한국교육개발원.
  14. 박미연(2000). 초등학생의 또래괴롭힘에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구 논문.
  15. 박보경(2002). 아동의 인성특성, 부모-자녀관계 및 부부갈등과 또래 괴롭힘. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 박보경, 한세영, 최미경, 도현심(2004). 또래괴롭힘 집단에 따른 아동의 인성특성, 부모에 대한 애착 및 부모의 부부갈등. 한국가정관리학회지, 22(1), 45-54.
  17. 박성연(2006). 아동발달. 서울: 교문사.
  18. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  19. 박종원(2005). 초등학생 집단 따돌림 피해행동의 생태체계적 요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 박현선(1998). 빈곤청소년의 학교 적응유연성. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  21. 배아영, 이숙(2006). 청소년의 개인적 특성과 또래괴롭힘. 대한가정학회지, 44(4), 101-109.
  22. 변보기, 강석기(2002). 청소년의 자아존중감과 적대감에 관한 연구. 청소년학연구, 9(3), 269-291.
  23. 서미정(2006). 또래괴롭힘의 완화요인의 탐색 -주변또래의 유형 분석을 중심으로. 부산대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  24. 서미정, 김경연(2004). 아동의 개인적.환경적 특성과 또래 괴롭힘. 아동학회지, 25(2), 93-108.
  25. 신유림(2007). 또래 괴롭힘의 피해 및 가해와 친구 관계의 관련성: 친구관계망, 친구관계 질 및 친구의 특성을 중심으로. 대한가정학회지, 45(5), 75-83.
  26. 심희옥(2002). 아동의 심리사회적인 발달과 또래 괴롭힘의 가해, 피해, 친사회적 행동과의 횡, 종단적인 관계. 아동학회지, 23(3), 1-15.
  27. 이경님(2001). 아동이 지각한 어머니의 양육행동, 내외통제 소재와 또래괴롭힘의 관계. 동아대학교 대학원론문집, 26, 317-331.
  28. 이경주(1997). 스트레스와 사회지지 및 행동문제. 전남대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  29. 이상균(1999). 학교에서의 또래폭력에 영향을 미치는 요인. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  30. 이은해, 고윤주(2004). 또래괴롭힘에 관련된 아동의 친구관계와 자아지각. 아동학회지, 25(4), 1-16.
  31. 이춘재, 곽금주(1999). 집단따돌림 경험 유형에 따른 자기개념과 사회적지지. 한국심리학회지: 발달, 13(1), 65-80.
  32. 이해경, 김혜원(2001). 초등학생들의 집단괴롭힘 가해행동과 피해행동에 대한 심리적, 사회적 예측변인들: 학년과 성별을 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(1), 117-138.
  33. 이희경(2003). 문화성향.공감과 동조가 집단따돌림현상에 미치는 영향. 교육심리연구, 17(4), 1-24.
  34. 장영애, 이영자(2007). 부모의 양육행동 및 부모-자녀간 의사소통이 아동의 또래괴롭힘에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 12(2), 149-166.
  35. 정옥분(2005). 청년심리학. 서울: 학지사.
  36. 정은희, 이미숙(2004). 아동이 지각한 부부갈등, 아동의 공격성과 또래 괴롭힘 가해 및 피해와의 관계. 한국가정관리학회지, 22(4), 115-126.
  37. 조유진(2006). 집단괴롭힘 목격과 피해 경험의 가해화 경로에 대한 중재요인. 숙명여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  38. 청소년대화의 광장(1997). 따돌리는 아이들 따돌림 당하는 아이들. 서울: 청소년대화의 광장.
  39. 최미경, 도현심(2000). 또래에 의한 괴롭힘이 청소년의 자아존중감에 미치는 영향 에 관한 단기 종단적 연구: 애착 및 우정 관계의 역할, 아동학회지, 21(3), 85-105.
  40. 최용민, 이상주(2003). 청소년의 집단 괴롭힘에 영향을 주는 변인들에 대한 탐색적 연구, 청소년학연구, 10(4), 459-485.
  41. 하영희(2001). 청소년의 도덕행동에 관한 관련변인 연구 - 권장행동과 금지행동을 중심으로-. 부산대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  42. 하영희, Edwards, C. P.(2004). 청소년의 공격성과 관련변인간의 인과관계: 친사회적 행동, 감정이입, 자기존중감 및 사회적 지지를 중심으로. 아동학회지. 25(2), 121-132.
  43. 한세영(2007). 초기 청소년의 도덕적 정서와 공격성 - 죄책감, 수치심, 감정이입을 중심으로-. 대한가정학회지, 45(7), 17-33.
  44. 허묘연(2000). 청소년이 지각한 부모의 양육행동 척도 개발 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  45. 황은영(2008). 부부갈등, 어머니의 양육행동 및 친구관계의 질과 학령기 아동의 또래괴롭힘. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  46. Barkin, S. L., Smith K. S., & DuRant, R. H.(2002). Social skills and attitudes associated with substance use behaviors among young adolescents. Journal of Adolescent Health, 30(6), 448-454. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(01)00405-0
  47. Best, J. A., Thomson, S. J., Santi, S. M., Smith, E. A., & Brown, K. S.(1988). Preventing cigarette smoking amon school children. Annual Review of Public Health, 9, 161-201. https://doi.org/10.1146/annurev.pu.09.050188.001113
  48. Bewley, B. R., Bland, J. M. & Harris, R.(1974). Factors associated with the starting of cigarette smoking by primary school children. British Journal of Preventative Medicine, 28, 37-44.
  49. Bjorkqvist, K., Ekmanm, K., & Lagerspetz, K.(1982). Bullies and victims: Their ego picture, ideal ego picture, and normative ego picture. Scandinavian Journal of Psychology, 23, 307-313. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.1982.tb00445.x
  50. Bosworth, K., & Espelage, D. L.(1999). Factors associated with bullying behavior in middle school students, Journal of Early Adolescence, 19(3), 341-362. https://doi.org/10.1177/0272431699019003003
  51. Boulton, M. J., & Underwood. K.(1992). Bully/victim problems among school children. British Journal of Educational Psychology, 62, 73-87. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1992.tb01000.x
  52. Brockenbrough, K. K.(2001). Peer victimization and bullying prevention among middle school student. Doctoral dissertation, University of Virginia.
  53. Bryant, B.(1982). An index of empathy for children and adolescence. Child development, 53, 413-425. https://doi.org/10.2307/1128984
  54. Carins, R. B., Carins, B. D., Neckerman, H. J., Gest, S. D., & Gariepy, J.(1988). Social networks and aggressive behavior: Peer support or peer rejection?. Developmental Psychology, 24, 815-823. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.815
  55. Finnegan, R. A., Hodges, E. E., & Perry, D. G.(1998). Victimization by peers: Associations with children's reports of mother-child interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1076-1086. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.4.1076
  56. Germezy, N.(1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56, 127-136.
  57. Gills, A. E., & Ollendick, T. H.(2002). Peer victimization, global self-worth and anxiety in middle school children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(1), 59-68. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3101_08
  58. Gresham, F. M., & Elliot, S. N.(1990). Manual for the Social Skills Rating System. American Guidance Service.
  59. Hoover, J. H., Oliver, R., & Thomson, K.(1993). Perceived victimizatiom by school bullies: New research and future directions. Journal of Humanistic Education and Development, 32, 76-84. https://doi.org/10.1002/j.2164-4683.1993.tb00133.x
  60. Karatzias, A., Power, K. G., & Swanson, V.(2002). Bullying and victimization in Scottish secondary schools: Same or separate entities?. Aggressive Behavior, 28(1), 45-61. https://doi.org/10.1002/ab.90005
  61. Krebs, D.(1975). Empathy and altruism. Journal of Personality and Social Psychology, 32, 1134-1146. https://doi.org/10.1037/0022-3514.32.6.1134
  62. Lewis, H. B.(1971). Guilt in obsession and paranoia. In C. E. Izard(Ed.), Emotions and personality in psychopathology(pp.399-414). New York: Plenum Press.
  63. Maeda, R.(2003). Empathy, emotional regulation, and perspective taking as predictors of children`s participation in bullying. Doctoral dissertation, University of Washington.
  64. Menesini, B., Sanchez, V., Fonzi, A., Ortega, R., Costabile, A., & Feudo, G. L.(2003). Moral emotions and bullying: A cross-national comparison of differences between Bullies, Victims and Outsiders. Aggressive Behavior, 29(6), 515-530. https://doi.org/10.1002/ab.10060
  65. Olweus, D.(1991). Bully/victim problem among school children. Basic facts and effects of a school based intervention program. In D. J. Pepler & K. H. Rubin(Eds.), The Development and Treatment of Childhood Aggression. pp. 411-448. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  66. Olweus, D.(1993). Bullying at school. Cambridge. Ma: Blackwell.
  67. Olweus, D.(1994). Annotation: Bullying at school. Basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1171-1190. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01229.x
  68. Perry, D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. C.(1988). Victims of peer aggression. Development Psychology, 24(6), 807-814. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  69. Rigby, K.(1995). The motivation of Australian adolescent schoolchildren to engage in group discussion about bullying. The Journal of Social Psychology, 135(6), 773-774. https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9713980
  70. Rigby, K., & Slee, P.T.(1993). Dimensioning of interpersonal relation among Australian children and implications for psychological well-being. The Journal of Social Psychology, 133(1), 33-42. https://doi.org/10.1080/00224545.1993.9712116
  71. Salmivalli, C., Lagerspetz, K., Bjorkqvist, K., Osterman, K., & Kaukiainen, A.(1996). Bullying as a group process. Participant roles and their relations to social status with in the group. Aggressive Behavior, 22(1), 1-15.
  72. Salmivalli, C., & Voten, M.(2004). Connections between attitudes, group norms, and behavior in bullying situations. International Journal of Behavior Development, 28(3), 246-258. https://doi.org/10.1080/01650250344000488
  73. Schwartz, D., Dodge, K. A., Pettit, G. S., & Bates, J. E.(1997). The early socialization of aggressive victims of bullying. Child Development, 68, 665- 675. https://doi.org/10.2307/1132117
  74. Schwartz, D., Farver, J. M. Chang, L., & Lee-Shin, Y.(2002). Victimization in South Korean children's peer groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(2), 113-125. https://doi.org/10.1023/A:1014749131245
  75. Sharabany, R. (1994). Intimate friendship scale: Conceptual underpinnings, psychometric properties and construct validity. Journal of Social and Personal Relationships, 11, 449-469. https://doi.org/10.1177/0265407594113010
  76. Sutton J., & Smith, P. K.(1999). Bullying as a group process; An adaptation of the participant role approach. Aggressive Behavior, 25(2), 97-111. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2337(1999)25:2<97::AID-AB3>3.0.CO;2-7
  77. Tangney, J. P., & Dearing, R, R. L.(2002). Shame and Guilt. NY: Guilford Press.
  78. Ward, S. K.(2007). Patterns of discrete social skills among incarcerated middle school youth with bullying and victimization problems. Doctoral dissertation, University of Illinois.
  79. Werner, E. E.(1989). High-risk children in young adulthood: A Longitudinal study from birth to 32 years. American Journal of Orthopsychiatry, 59, 72-81. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1989.tb01636.x

Cited by

  1. The Effects of Individual, Family, and Peer Factors on the Internalizing and Externalizing Problem Behavior of Adolescents vol.52, pp.4, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2014.032
  2. Participation in Bullying and the Peer Relationship Related to Children’s Social Status vol.51, pp.2, 2013, https://doi.org/10.6115/khea.2013.51.2.187