References
- 권연희, 박경자(2003). 아동의 사회적 유능성에 영향을 미치는 정서성, 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동. 아동학회지, 24(3), 27-44.
- 권영옥, 이정덕(1999). 부부갈등과 아동의 행동문제. 아동학회지, 20(1), 115-133.
- 김선희, 김경연(1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166.
- 김선희, 김경연(2001). 학령기 아동의 행동문제 유형에 따른 위험요인과 보호요인의 인과모형. 아동학회지, 22(1), 19-35.
- 김지현, 박경자(2006). 아동의 공격성에 영향을 미치는 개인 내적.외적 요인에 대한 구조방정식 모형 검증. 아동학회지, 27(3), 149-168.
- 노서연(2003). 어머니 부모역할 만족도 및 아동의 정서조절 능력과 사회적 유능성의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 박경순(1999). 아동의 스트레스, 스트레스 대처양식 및 우울의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제 관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 박진아, 정문자(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처 행동과 행동문제간의 관계. 아동학회지, 22(3), 107-119.
- 박혜경, 박성연(2002). 아버지 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성과의 관계. 대한가정학회지, 40(8), 87-98.
- 심희옥(1997). 아동후기 초등학생의 내적.외적 문제행동인 우울성향과 반사회적 행동에 영향을 주는 요인들. 아동학회지, 18(1), 39-52.
- 오경자(1991). 아동.청소년 문제행동의 분류 및 진단. 한국아동학회 추계 워크샆. 5-20.
- 오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜(1997). 청소년 자기행동 평가 척도(K-YRS). 서울: 중앙적성연구소.
- 이경주, 신효식(1998). 청소년기 자녀가 경험하는 부모의 학대유형과 부적응행동. 대한가정학회지, 36(8), 39-49.
- 이지선, 유안진(1999). 분노 및 슬픔 상황에서 아동의 정서조절 동기와 정서조절 전략. 아동학회지, 20(3), 123-137.
- 이현정(1997). 스트레스에 대한 아동의 대처행동과 사회적 적응.학업성취 및 행동문제. 인하대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 전연진, 정문자(2003). 삼세대 가족관계 경험과 아동의 스트레스 대처행동이 아동의 행동문제에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(8), 139-158.
- 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동 문제. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 황혜정(1997). 아동의 정서.행동 문제와 부모의 수용-거부적 양육태도에 관한 연구. 교육심리연구, 11, 331-350.
- Achenbach, T. M.(1991). Manual for the child behavior checklist and revised child behavior profile. University of Vermont, Department of Psychiatry.
- Barber, B. K., Olsen, J. A., & Shagle, S. C.(1994). Associations between parental psychological control and behavioral control and youth internalized and externalized behaviors. Child Development, 65, 1120-1136. https://doi.org/10.2307/1131309
- Berk, L. E.(1991). Child development(2nd ed.). Boston: Allyn and Bacon
- Bulkley, K., & Chao, R.(2003). Adolescent perceptions of how parents should behave: Consequences for academic, behavioral, and emotional adjustment. Post presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Tampa, F. A., April 2003.
- Calkins, S. D.(1994). Origin and outcomes of individual differences in emotion regulation. In N. A. Fox(Eds.). The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations(pp. 53-72). Monographs of the Society for Research in Child Development(vol.59, nos. 2-3, serial no.240). Chicago: University of Chicago Press.
- Cassidy, J., Parke, R. D., Butkovsky, M. L., & Braungart, J. M.(1992). Family-peer connection: The role of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development, 63, 603-618. https://doi.org/10.2307/1131349
- Clark, K. E., & Ladd, G. W.(2000). Connectedness and autonomy support in parent-child relationships: Links to children's socioemotional orientation and peer relationships. Developmental Psychology, 36(4), 485-498. https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.4.485
- Cold, C. R., Mott, J. A., & Berman, A. S.(2002). The interactive effects of infant activity level and fear on growth trajectories of early childhood behavior problems. Development and Psychopathology, 14, 1-23. https://doi.org/10.1017/S0954579402001013
- Compas, B. E.(1987). Coping with stress during childhood and adolescence. Psychological Bulletin, 101, 393-403. https://doi.org/10.1037/0033-2909.101.3.393
- Compas, B. E., Malcarne, V. L., & Fondacaro, K. M.(1988). Coping with stressful events in older children and young adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 405-411. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.405
- Cowan, P. A., Cowan, C. P., Shulz, M. S., & Heming, G.(1994). Prebirth to preschool family factors in children's adaptation to kindergarten. In R. D. Park & S. G. Kellam(Eds.), Exploring family relationships with other social context. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Dishion, T. J., Duncan, T. E., Eddy, M., Fagot, B, I., & Fetrow, R.(1994). The world of parents and peers: Coercive exchanges and children's social adaptation. Social Development, 3, 255-268. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.1994.tb00044.x
- Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C., & Reiser, M.(1999). Parental reaction to children's negative emotion: Longitudinal relations to quality of children's social functioning. Child Development, 70, 513-534. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00037
- Eisenberg, N., Guthrie, I. K., Fabes, R. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Holgren, R. et al.(1997). The relations of regulation and emotionality to resiliency and competent social functioning in elementary school children. Child Development, 68, 295-311.
- Eme, R. F.(1979). Sex differences in childhood and adolescence: A rejoinder. Psychological Bulletin, 86, 574-595. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.3.574
- Gillom, M., & Shaw, D. S.(2004). Codevelopment of externalizing and internalizing problems in early childhood. Development and Psychopathology, 16, 313-333.
- Gore, S., Aseltine, R. H., Jr., & Golten, M. E.(1993). Gender, social relational involvement, and depression. Journal of Research on Adolescents, 3, 101-125. https://doi.org/10.1207/s15327795jra0302_1
- Griffith, M. A., Dubow, E. F., & Ippolito, M. F.(2000). Developmental and cross-situational differences in adolescents' coping strategies. Journal of Youth and Adolescence. 29(2), 183-204. https://doi.org/10.1023/A:1005104632102
- Horowitz, A. V., & White, H. R.(1987). Gender role orientations and styles of pathology among adolescence. Journal of Health and Social Behavior, 28, 158-170. https://doi.org/10.2307/2137129
- Kauffman, J. M.(1981). Characteristics of children's behavior disorders(2nd ed). Columbus: A bell & Howell Company, 14-22.
- Kim, J. E., Hetherington, E. M., & Reiss, D.(1999). Associations among family relationships, antisocial peers, and adolescents' externalizing behaviors: Gender and family type differences. Child Development, 70(5), 1209-1230. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00088
- Knight, G. P., Guthrie, I. K., Page, M. C., & Fabes, R. A.(2002). Emotional arousal and gender differences in aggression: A meta-analysis. Aggressive Behavior, 28(5), 366-393. https://doi.org/10.1002/ab.80011
- LaFreniere, P. J., & Capuano, F.(1997). Preventive intervention as means of clarifying direction of effects in socialization: Anxious-withdrawn preschoolers case. Development and Psychopathology, 9, 551-564.
- Lazarus, R. S., & Folkman, S.(1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing.
- MacKinnon-Lewis, C., Volling, B. L., Lamb, M. E., Dechman, K., Rabiner, D., & Curtner, M. E.(1994). A cross-contextual analysis of boy's social competence: From family to school. Developmental Psychology, 30, 325-333. https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.3.325
- Martin, B., & Hoffman, J. A.(1990). Conduct disorders. In M. Lewis & S. M. Miller(Eds.), Handbook of developmental psychopathology, 109-118. New York: Plenum.
- Morita, H., Suzuki, M., & Kamoshita, S.(1990). Screening measures for detecting psychiatric disorders in Japanese secondary school children. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 31(4), 603-617. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1990.tb00800.x
- O'Brien, M., Margolin, G., & John, R. S.(1995). Relation among marital conflict, child coping, and adjustment. Journal of Clinical Child Psychology, 24(3), 346-360. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2403_12
- Rowe, D. C., Vazsonyi, A. T., & Flannery, D. J.(1995). Sex differences in crime: Do means and withinsex variation have similar causes? Journal of Research in Crime and Delinquency, 32, 84-101. https://doi.org/10.1177/0022427895032001004
- Shaffer, D. R.(2000). Social and personality development (4th ed.). Belment, CA: Wadsworth/Tomson Learning.
- Shields, A. M., & Cicchetti, D.(1995). The development of an emotion regulation assessment battery: Reliability and validity among at-risk grade-school children. Poster presented at the Society for Research in Child Development. Indianapolis, IN.
- Shields, A. M., & Cicchetti, D.(1997). Emotional regulation in school-age children: The development of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33, 906-916. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.906
- Tamis-LeMonda, G. S., Briggs, R. D., McClowry, S. G., & Snow, D. L. (2009). Maternal control and sensitivity, child gender, and maternal education in relation to children's behavioral outcomes in African American families. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 321-331. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.018
Cited by
- A Predictive Model of Behavioral Problems in Elementary School Children vol.20, pp.1, 2014, https://doi.org/10.4094/chnr.2014.20.1.1
- Development of Dietary Life Education Textbook and Teaching Manual for Creative Activities in Elementary School vol.18, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5720/kjcn.2013.18.3.203
- Ethnic Variations in Factors Contributing to the Life Satisfaction of Migrant Wives in South Korea vol.62, pp.1, 2013, https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2012.00753.x
- 학령기 아동의 정서 조절 능력과 아동이 지각하는 사회적 지원이 남아와 여아의 문제 행동에 미치는 영향 vol.49, pp.3, 2011, https://doi.org/10.6115/khea.2011.49.3.011
- 유아의 위축 행동에 영향을 주는 어머니 양육행동과 유아의 사회적 기술 vol.49, pp.9, 2010, https://doi.org/10.6115/khea.2011.49.9.015